Avmonterad termostat på en vitmålad radiatorventil med synliga anslutningsrör, daterad 28 november 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Radiator med termostat, endast milt varm i mitten, i ett rum med trädgolv och datumstämpel 28 11 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Radiatorerna blir bara varma i mitten

Hej!

Jag bor i en enplansvilla, byggd 1965, 160 m2, värme ett-rörs-system. Uppvärmningen sköts av en CTC Modell 107 Eco Air, uteluftsvärmepump. Värmepumpen fungerar bra, framledningstemperaturen är ca 59 grader C. Problemet är att radiatorerna Lenhovda MP blir bara varma i mitten. Jag har luftat alla element och kollat piggen bakom termostaten rör sig fritt. Detta hjälpte inte. Rörmokarna som jag ringde till konstaterade att värmepumpen var mycket varm. De bytte och satte in en Wilo-Yonos Pico. Jag såg att in-utgångshålet på den gamla cirkulationspumpen var mycket igensatt. Tyvärr så hjälpte det inte med en ny pump.

Vi har just nu en utetemperatur på ca 1-3 grader C i södra Skåne. I huset får jag upp en värme på ca 18 C. Kan radiatorerna vara igensatta? Hjälper det om jag sätter in nya radiatorer? Rörmokarna har varit här flera gånger men lyckas inte lösa problemet.
Karl-Heinz
 
K kalleheinz skrev:
[bild]
[bild]
Radiatorerna blir bara varma i mitten

Hej!

Jag bor i en enplansvilla, byggd 1965, 160 m2, värme ett-rörs-system. Uppvärmningen sköts av en CTC Modell 107 Eco Air, uteluftsvärmepump. Värmepumpen fungerar bra, framledningstemperaturen är ca 59 grader C. Problemet är att radiatorerna Lenhovda MP blir bara varma i mitten. Jag har luftat alla element och kollat piggen bakom termostaten rör sig fritt. Detta hjälpte inte. Rörmokarna som jag ringde till konstaterade att värmepumpen var mycket varm. De bytte och satte in en Wilo-Yonos Pico. Jag såg att in-utgångshålet på den gamla cirkulationspumpen var mycket igensatt. Tyvärr så hjälpte det inte med en ny pump.

Vi har just nu en utetemperatur på ca 1-3 grader C i södra Skåne. I huset får jag upp en värme på ca 18 C. Kan radiatorerna vara igensatta? Hjälper det om jag sätter in nya radiatorer? Rörmokarna har varit här flera gånger men lyckas inte lösa problemet.
Karl-Heinz
Byt till ved eller pellets eldning så du får upp temperaturen
 
Ser bara ett rör på bilden under elementet , var är det andra.
 
Bra förslag, men dyrt. Då måste vi byta ut hela värmesystemet.
 
Det är ett ett-rörs-system. Det är det som är problemet.
 
Då är röret från golvet delat i mitten upp till elementet och det sitter i matarröret i golvet en lite flärp som sticker lite gran ner i det. Då blir det ett delflöde upp i elementet och en del går förbi till nästa element. Har då flärpen till viss del rostat så kommer inte elementet att få det flöde som det behöver. Är det bara det/dom som inte blir riktigt varma. Pumpen du har, är säkert en med ett vred på 1 - 2 - 3 vad står den på nu.
 
K kalleheinz skrev:
Det är ett ett-rörs-system. Det är det som är problemet.
Jag har med ett rörsystem och dessa är för högtemperatur som du får med olja, ved eller pellets
 
Aldrig skruvat på den här typen av system men det bör ju kanske fungera som jonaserik beskrev.
Har du kollat framledningstempen där röret till radiatorn ansluter till "stammen"?
 
Peoplebeer Bullensboda skrev:
Har du kollat framledningstempen där röret till radiatorn ansluter till "stammen"?
Är svårt då matarröret är under golvet, kan till viss del kännas på den högra/vänstra sidan på röret upp från golvet, beroende på från vilket håll matningen kommer.
 
Aha bakom sockeln då går det att byta till ett riktigt 1-rörsystem, tänkte inte så långt och hoppas då att TS har det så. Vet någon vilken typ av husfabrikant som la det i sockeln . El brukar i balnd ligga i sockeln tex HSB-hus på den tiden.
 
Hej Jonas, tack för ditt svar. Matarröret som sitter på slingan och innehåller ventilhuset blir mycket varmt. Från ventilhuset in i radiatorn är det kallare. Flärpen som har suttit där i 60 år kan mycket väl vara rostig. Hur reparerar man detta? Om jag skruvar av radiatorn kan jag då se "flärpen"? Kan man rengöra det delade matarröret? Finns det en ritning eller foto över flärpen? Pumpen har vred 1-2-3 och står på 2.
Kalleheinz
 
  • Gilla
Strycksele
  • Laddar…
Flärpen/strypningen lär sitta i T-röret som finns under plåtsockeln.
Om du jämför med bilden jag la upp så sitter strypningen i det vågräta röret som finns mellan bägge rören som går ner genom golvet (till radiator i källaren).

Genom radiatorventilen lär du inte se flärpen om du inte skickar ner en liten fiberkamera.
 
Gasa på pumpen till 3 först och se om det hjälper lite, har den jag kallar flärp gett sig lite eller mycket, finns inget göra , om du ser på Demmpas bild i # 10:an, är det ett mellanstycke kanske eller bara det delade röret rakt på matarledningen. Det kan vara svetsad eller som en bit som skarvats i . Och som sägs rör inte kopplet nu i vinter, är rör och annat anfrätt kan det hända saker Det finns nog inga dokument kvar, då det inte används numera. första sorten av 1-rörskoppling ) Utöver min enkla skiss så finns i dag 1-rörskoppel som sitter på elementet. då går det 2 rör upp från golvet , ett in och ett ut. Kopplet fördelar flödet till elementet och det som ska vidare. Hoppas du bir lite klokare nu.
 
  • Skiss av 1-rörskoppling för värmesystem med flödesfördelning till element och fortsatt ledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bommade lite det kan vara en liten flärp i elementet med och då kan inte vattnet snurra riktigt. Men är det bara varmt en bit upp så är det nog säkert i matarröret som felet sitter, inte stort motstånd så delflödet går upp. Det med att byta ut systemet kan gå med att lägga nya rör i en sockel. med riktiga 1- rörskoppel .Blir då att byta elementen med Kan gå bra om man kan karva ur vägen bakom sockeln, massa jobb , men lättare än lägga 2 rör utvändigt och en del dörrar på vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.