Henrik.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni säkert ser så är det en 2 våningsvilla som jag sysslar med.
Huset är byggt 1960 och har stålrör runt till alla element som börjat läka lite här och var...
Så får helt enkelt börja byta ut systemet. det är ungefär 1" rör överallt.
Huset har 2 stammar radiator vatten. den på bild och på andra sidan huset. (totalt 8 element)

Min plan är att köpa Pex 22 mm och dra likadant som idag.
till vindan tänkte jag använda dom nuvarande stålrören som är inbyggda i väggen och lägga pex rör i röret. sedan byta ut alla element.

Så min fråga är. Kan jag dra som det är draget idag.
Behövs fördelning?
Diameter på pex?

MVH Henrik

Jag antar att rören kommer att vara synliga så då tycker jag inte att du ska använda PEX. Dra exakt samma sträckor som idag men använd elförzinkade rör istället. Pex blir inte speciellt snyggt.

Allt blir inbyggt. Har rören inbyggda i källar taket. Kommer endast att vara synlig 15 cm ovanför golvet. Till andra våningen tänkte jag lägga rören i gamla rören då rören ligger i en vägg☺

Behövs det verkligen så grova rör. 1" rör sitter normalt i anläggningar utan cirkulationspump där vattnet skulle självcirkulera. Om du har eller sätter in en cirkulationspump så borde du klara dig med väldigt mycket tunnare rör.

Akta så att det inte är asbestisolering runt rören.

Är det blandat en och tvårörssystem? Det ser ut som att två av elementen på bottenvåningen bara är anslutna till varmvattnet.

Det som syns tänkte jag lägga ett vitt rör över så den blir skyddad mot uv-ljus.☺

Om du ska dra invändigt i stålrör blir pex röret bra mycket vekare. Tänker du dra pex rör heldragit utan skarv från pannrummet eller tänker du sätta T-stycken vid avstick till varje radiator.

Haha nä. Har ritat fel. 2 röst är det :) cirkulationspumpen är eftermonterad. Utv mått är typ 35 på stammen. 25 från stammen till elementen.

Asbest finns det nog. vitt bandage runt rören med något fiber innehåll.☺

Vad ska pexen ha för diameter i ett sådant system som mitt??☺

Tänkte kopiera ursprungliga systemet med T-kopplingar. Om det är möjligt.

Varför blir röret vekare?☺

Om du tänker dra ett pex rör inuti ett stålrör blir pex röret vekare om det ska få plats. Om du ända tänker skarva pex rören skulle jag välja att dra allt med koppar rör istället i alla fall där det finns möjlighet.

Okay. har inte mätt men funderade om 16 mm pex får plats i 25 mm stålrör. Som toolman77 skrev. behövs det verkligen 1" rör.

Här dålig koll på rör osv. så vet inte vilket som blir bäst. Pex är det enda jag dragit, och det var till golvvärme.
Koppar är ju ett alternativ. Men hur är dom att bocka? Vilken storlek behöver jag på röret?
Är presskopplingar bra?
klämring?

Som ni säkert märker så är man nybörjare. Det är en stuga som jag håller på med och jag vill försöka göra så mycket som möjligt själv så man någongång lär sig.:p

Jag har tidigare haft blandat med 1" står och 15cu i mitt system och märker ingen skillnad efter att jag bytt ut stålrören till 15pex.

Om du byggt systemet helt nytt borde ju 15 pex räcka. Det ska ju inte vara så höga flöden till radiatorerna för att de ska hinna avge värme.

Vad värms huset med ? En vp kräver ganska hög cirkulation och lågt delta.

En ved/pellets panna.

Okay. Räcker det att stammen också är 15 mm? Den är utv 35 mm nu och röret från den till elementen är utv 25 mm?:)

Vilket delta tänker du ha på radiatorerna ? Tänker du fortsätta värma med samma värmekälla. Deltat och hur mycket effekt varje stam ska leverera bestämmer dimension på stammen men 15 mm pex låter klent men kan vara ok.

Vad är detta?? :)
Jodå. Blir kvar med albin pannan☺
Hur hade du dimensionera?☺

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.