6 221 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Radiator kopplad till expansionskärl - vanligt?
Efter utredning av var alla rör i huset egentligen går upptäckte jag följande: på kattvinden, där såväl vattenledningar som ledningen till expansionskärlet kommer upp, sitter en radiator kopplad direkt på expansionsledningen! Ja, alltså, radiatorn sitter i badrummet men är kopplad till ledningen halvannan meter under expkärlet. Vart returen från radiatorn tar vägen vet jag inte ännu, den dyker ner genom golvet. Någon annan radiatorledning finns inte i närheten. De goda nyheterna med detta är att jag förmodligen fått förklaringen till varför det så ofta porlar i just denna radiator - i väntan på installation av pelletsbrännare eldar vi med ved i en gammal dubbelpanna, och då hinner panntemperaturen sjunka kraftigt under natten. Därmed sjunker trycket, och jag misstänker att vattennivån helt enkelt sjunker under nivån på denna radiator, varpå luft kommer in.
Fråga nr 1: Kan denna teori stämma?
De dåliga nyheterna är att jag känner mig ganska skeptisk till den här konstruktionen. Den enda fördelen skulle möjligen vara att man får cirkulation nästan hela vägen upp till expkärlet, och därmed minskar frysrisken. (Expkärlet är oisolerat, liksom vinden - ej bra!)
Fråga nr 2-4 är då: -är det ok att ha en sån här lösning eller ska jag koppla bort radiatorn?
-Om jag gör det, ökar risken för frostskador på expansionskärlet?
-Kan det rentav vara därför man satt radiatorn där den sitter, för att cirkulera vattnet och hålla värmen uppe?
En granne berättade att han, som är gammal röris, har en liten returledning från expansionskärlet, just för att vattnet ska cirkulera och därmed minska frostrisken. Han eldar å andra sidan med sågspån från gårdssågen och behöver inte snåla med värmen ...
Många frågor - hoppas någon har många svar!
Fråga nr 1: Kan denna teori stämma?
De dåliga nyheterna är att jag känner mig ganska skeptisk till den här konstruktionen. Den enda fördelen skulle möjligen vara att man får cirkulation nästan hela vägen upp till expkärlet, och därmed minskar frysrisken. (Expkärlet är oisolerat, liksom vinden - ej bra!)
Fråga nr 2-4 är då: -är det ok att ha en sån här lösning eller ska jag koppla bort radiatorn?
-Om jag gör det, ökar risken för frostskador på expansionskärlet?
-Kan det rentav vara därför man satt radiatorn där den sitter, för att cirkulera vattnet och hålla värmen uppe?
En granne berättade att han, som är gammal röris, har en liten returledning från expansionskärlet, just för att vattnet ska cirkulera och därmed minska frostrisken. Han eldar å andra sidan med sågspån från gårdssågen och behöver inte snåla med värmen ...
Många frågor - hoppas någon har många svar!
Om nivån sjunker så lågt är det för lite vatten i systemet eller så har du för litet expansionskärl.
Man bör nog isolera sitt expansíonskärl.
Du har väl en fungerande säkerhetsventil i ditt system?
Man bör nog isolera sitt expansíonskärl.
Du har väl en fungerande säkerhetsventil i ditt system?
Jag har, eller hade, samma koppling på hallelementet 1,5 meter ovanför pannan: på expledningen var elementet inkopplat och returen ner genom golvet och hopkopplad med returen från resten av systemet. Systemet är från 1937 och byggt för självcirkulation, vad vitsen med radiator på expansionsledningen skulle vara har jag inte lyckats fundera ut. Nu är det ombyggt med ny panna, acktankar och slutet kärl i källaren och då lade jag ihop den gamla expledningen med framledningen till resten av radiatorsystemet och pluggade ovanför hallradiatorn. Innan detta satt en kombipanna med pump och då gick vattnet baklänges genom hallradiatorn...
Jag vet inte vilken riktning vattnet tar, om det möjligen går baklänges genom denna radiator, men varmt blir det i alla fall. Pumpen sitter f.ö. på returledningen, och systemet är från början konstruerat för självcirkulation. Den funkar fortfarande i större delen av huset, möjligen med lite sämre effekt på ÖV.
Kanske finns det ingen särskild mening med denna koppling utan man har bara sluppit dra ett extra rör till denna radiator? I så fall är uppvärmningen/frostskyddet av expansionsröret bara en bieffekt, som på sätt och vis är positiv. Jag misstänker dock att det kan läcka en del värme och därmed kondens genom expansionskärlet. Några ändringar före vintern hinns inte med, jag tänkte helt sonika stoppa ner en inne/utetermometer i expansionskärlet (kan avläsas från badrummet) för att hålla koll på temperaturen där. Lite isolering ska jag nog hinna få på expansionskärlet ganska snart - kanske!
Det där med säkerhetsventil får jag allt kolla upp också ...
Kanske finns det ingen särskild mening med denna koppling utan man har bara sluppit dra ett extra rör till denna radiator? I så fall är uppvärmningen/frostskyddet av expansionsröret bara en bieffekt, som på sätt och vis är positiv. Jag misstänker dock att det kan läcka en del värme och därmed kondens genom expansionskärlet. Några ändringar före vintern hinns inte med, jag tänkte helt sonika stoppa ner en inne/utetermometer i expansionskärlet (kan avläsas från badrummet) för att hålla koll på temperaturen där. Lite isolering ska jag nog hinna få på expansionskärlet ganska snart - kanske!
Det där med säkerhetsventil får jag allt kolla upp också ...
Jo, det öppna kärlet bli kvar tills vidare. Med min dåliga isolering är det nästan rumstemperatur på vinden, så det fryser inte än på ett tag
! Men när jag ska sätta i en säkerhetsventil, vad är det jag ska sätta i, och var, och hur? Sätter man ventilen i anslutning till pannan eller nån annanstans? Har en gammal Exonompanna i källaren som tuffar på, förhoppningsvis ett tag till. Jag ska tappa ur systemet nån dag framöver för att byta några radiatorventiler, då kanske det kan vara läge att fixa ventilen också. Hur svårt kan det vara ...
Tips och råd mottages tacksamt!
Tips och råd mottages tacksamt!
Man gjorde ofta så att man satte badrumselementet mellan expansion och returledning. Vitsen är att man får hett vatten till elementet även då shunten är stängd, tex på sommaren. Det kräver att pumpen sitter på returledningen eller att man kör självcirkulation...
Klicka här för att svara