292 läst ·
3 svar
292 läst
3 svar
Radhus i trä (spånskivor)
Hej, jag bor i ett radhus byggt 1987. Hela huset är konstruerat i stort sett med endast spånskivor. Det är som fackverk, celler av limmade spånskivor. Jag vet att tex köket, som är på övre plan, har 60 spånskivefack-celler. Den här byggtekniken har något namn som jag har tappat bort.
Jag undrar om någon vet hur starkt är detta. Vi ska fira jul i vardagsrummet som tyvärr också ligger på övre plan. Hur mycket kan man belasta rummet som inte är så stort. Många människor plus ett stort tungt äldre piano. Under rummet en gillestuga och under pianot ingen vägg.
Vore intressant att höra om någon har erfarenhet av denna typ av hus och hur hög bärigheten är.
Jag minns att jag frågade en av byggarna 1987 när vi flyttade in var det är lämpligast att hänga upp en gunga till barnen, hur reglarna går. Han svarade att det finns inga reglar, du får skapa en förstärkning själv. (!)
Funderar på att sätta en rejäl stolpe i gillestugan under pianot bara för att slippa oroa mig, om det nu är en god ide..?.
Jag undrar om någon vet hur starkt är detta. Vi ska fira jul i vardagsrummet som tyvärr också ligger på övre plan. Hur mycket kan man belasta rummet som inte är så stort. Många människor plus ett stort tungt äldre piano. Under rummet en gillestuga och under pianot ingen vägg.
Vore intressant att höra om någon har erfarenhet av denna typ av hus och hur hög bärigheten är.
Jag minns att jag frågade en av byggarna 1987 när vi flyttade in var det är lämpligast att hänga upp en gunga till barnen, hur reglarna går. Han svarade att det finns inga reglar, du får skapa en förstärkning själv. (!)
Funderar på att sätta en rejäl stolpe i gillestugan under pianot bara för att slippa oroa mig, om det nu är en god ide..?.
Om huset är byggt enligt byggnormer (vilket man får anta om det byggdes med bygglov) så är det dimensionerat för en nyttig last (möbler och personer) på 2kN/kvm, dvs ungefär 200 kg/kvm
Ingen specifik kunskap om byggtekniken, men generellt så måste ju ditt hus liksom andra hus uppfylla samma krav på bärighet. Så normal användning som du beskriver ska ju inte vara några konstigheter. Ett vanligt värde för bostäder är 200kg/m2 utbredd last som verkar samtidigt (+säkerhetsfaktorer). Men det är ju inte som att man överdimensionerar bjälklaget bara för att man bygger i betong t.ex. Ofta kan det också vara nedböjning som blir dimensionerande, dvs. att golvet inte ska svikta. Innan det går sönder krävs då mer än minimivärdet ovan.
Klicka här för att svara