Hej alla kunniga!

Vi står inför en ombyggnad och tillbyggnad och skulle vilja bolla våra frågor kring val och placering av olika uppvärmningslösningar (samt lite andra el/vatten/avloppsfrågor) med någon, vilken form av yrkesgrupp skulle man kunna kontakta för att få lite opartiska råd av någon som inte har som uppgift att sälja något av just dessa system?

Jag har läst otaliga trådar med mycket givande diskussioner här på forumet kring andras val och tankar så jag är övertygad om att det finns kloka råd som vi kan ta med oss i vår tankeprocess, om ni skulle vilja dela med er av egna tankar och erfarenheter.

Huset i fråga ligger på landsbygden i Västmanland och är byggt kring förra sekelskiftet, stora delar av huset renoverades i slutet av 1980-talet enligt den tidens standard och det mesta som var original i huset togs då bort. Idag värms det upp av direktverkande el samt en LLVP i vardagsrummet.
Huset är på ungefär 65 m2 i på bottenvåningen och samma golvyta på övervåningen, dock med begränsad takhöjd över stora delar. Vi nyttjar det idag som fritidsbostad men har förhoppningen att kunna flytta dit permanent inom 5-7 år, idag är vi en familj med två vuxna och två tonåringar men vi tror att det endast kommer vara vi vuxna som flyttar till landet permanent.

Vi har bytt yttertak och på halva övervåningen har vi även isolerat om innertak, väggar och golv, detta kommer göras även på den andra halvan under 2026.
För undervåningen är planen är att ta upp och isolera om de befintliga kalla och sviktande golven (plastmatta på spånskiva) och lägga massiva trägolv samt helrenovera badrummet utöver det skall en ny entré/hall byggas (9 m2) och i framtiden kommer vi även bygga en vinterbonad glasveranda (15 m2).

Vi står även inför att behöva ersätta vår grävda brunn i närtid då den har otjänligt vatten med en ny borrad brunn samt byta ut befintlig vvb och hydrofor.

Med hänsyn till detta gigantiska projekt funderar på om vi borde “passa på” att se över husets värmesystem och då kanske byta till ett vattenburet sådant.

Eftersom vi kommer borra efter vatten kanske vi även borde “passa på” att borra efter bergvärme? Jag har lite svårt att få ihop hur jag ska tänka för att förstå hur lång tid det kan ta att räkna hem den investeringen. Samtidigt så har jag förstått att man kan använda sig av en luft-vatten värmepump med ett snarlikt resultat i fråga om uppvärmningen fast till en lägre installationskostnad.

För mig är det dessutom viktigt med att anläggningen är relativt tyst, jag upplever att ljudet från innedelen på den befintliga luft-luft värmepumpen är störande och dessutom så sitter ytterdelen monterad på väggen vilket leder till störande vibrationer (vi kan säkert flytta den till ett markstativ och minska dessa). Jag tror även att vi skulle föredra golvvärme över radiatorer i allmänhet.

Vi har idag vår vattenpump och hydrofor i ett teknikhus som ligger ca 12 meter från huset, skulle man kunna placera bergvärmepump/värmepump och leda in vattnet i en kulvert till huset eller är det för långt avstånd?
Om man kan placera den nya tekniken där, vad behövs då för annan teknik i boningshuset? Jag tänker att vi behöver en varmvattenberedare i huset samt ett fördelarskåp för golvvärmen, vad mer kan bli aktuellt att placera inne?

Vilka frågor skulle ni råda att vi ställer oss själva?
Vad är det vi behöver förstå innan vi kan komma vidare?
Har ni några egna rekommendationer utifrån er kunskap?
Känner ni till någon form av värme/teknik-konsult vi kan vända oss till för att bolla allt detta?

Stort tack på förhand för alla inspel, vi har suttit fast med dessa frågor i några år och nu börjar det bli dags att komma vidare.

P
Att bygga ett helt nytt vattenburet värmesystem är såklart fullt möjligt men det kommer kosta ganska mycket pengar innan det är färdigt och det är väl kuggfrågan om det kommer att någonsin ramla över i lönsamhet mot att fortsätta köra på luft luft värmepump.

En bra luft luft värmepump av modernt kvalitetsmärke rätt inställd är ganska tyst , inte ljudlös och man kan såklart känna att luft rör sig. Det som kan vara lite svårt är hur bra man får värmen att spridas i huset och mellan våningarna, jag har liknande storlek på hus nu och det sitter en mitsubishi nerä och en fujitsu på övervåningen. inte för att det egentligen är tillräckligt med kvadratmeter utan just för att få runt värmen och kylan dom olika årstiderna.

vattenburet värmesystem med en ny berg värmepump och hål skulle här kosta ca 300 000 och det är inte säkert att bergvärmepumpen på årsbasis blir så mycket billigare i drift. Den har nog bättre cop på kallaste månaderna såklart men det kommer ta en livstid innan elkostnden till luftvärmepumpar har förbrukat så mycket mer ström. fördelen är såklart att bergvärmepumpen även gör varmvatten. vi kör idag ren elvarmvattenberedare, men det finns ju varmvattenberedare med värmepumpsteknik..

Dom flesta brunnsborrare avråder från att ta dricksvatten ur samma hål som bergvärmepumpen använder så bästa är nog att få flera hål för dom olika syfterna, dessutom vill man inte göra vattenbrunnar lika djupa som energibrunnar.

Ja golvärme och gå all in med vattenburet och köra bergvärme och satsa rätt stora summor eller köra luft luft eller luft vattenvärmepump ja det är inte helt enkelt vilket man ska välja och merkostnaden att lägga golvvärme i dom delar ni ändå ska riva upp är ju såklart lägre när man ändå tänkt lägga om golven.

Det är inte helt enkelt utan det är nog bäst att försöka begära in så många olika offerter som möjligt för att kunna väga prisbilderna mot varandra i just erat hus med era förutsättningar för dom kan ju skilja rejält

BirgitS
Kommunerna brukar ha energirådgivare (eller liknande titel) som gratis kommer ut på plats och diskuterar alternativ kring uppvärmning etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.