4 521 läst ·
45 svar
5k läst
45 svar
Rädda skadad granplanta
Även löv är skog. Här nere börjar man köra med blandskog pga problemen med mycket granskog, borrarna härjar. Fördelen med lite löv ocksä är att man gynnar annan växtlighet, så områden med olika trädsorter ger olika markväxter.
Så vi hsr områden med gran, tall, björk, asp, ek och blandat med lite al, fågelbär, ask, samt enstaka lönnar.
Så vi hsr områden med gran, tall, björk, asp, ek och blandat med lite al, fågelbär, ask, samt enstaka lönnar.
Med lite tur kan det funka som du gjort nu, om den kommer igång kommer du troligen att få flera nya toppskott, om du bara vill ha en huvudstamm så är det bara att välja ett av toppskotten och klippa bort resten.
Verkar som att nya plantor har växt i lite mer näringsrik jord och blir därför mer smakliga för viltet.
Eller så är det helt enkelt något nytt och annorlunda som serveras på viltets buffé, och det smakar bättre än det dom redan har.
Tror nog att et är samma fenomen på alla plantor man köper oavsett om det är dyra trädgårdsplantor, eller plantor avsedda för skogsproduktion.F fribygg skrev:
Verkar som att nya plantor har växt i lite mer näringsrik jord och blir därför mer smakliga för viltet.
Eller så är det helt enkelt något nytt och annorlunda som serveras på viltets buffé, och det smakar bättre än det dom redan har.
Fundering, har det alltid varit skog där du bor eller har det funnits små lyckor/beteshagar/åker?
Jag försöker att återskapa små områden utifrån hur det kunnat vara för 100 år sedan, men bara lite av det.
Tänker mig hur det var när någon bodde i ett litet torp och hur deras mark kunnat se ut innan det växt igen.
Där man förr skördade sitt hö kan man skapa en plätt nostalgi, det är platsen med björkarna på tidigare bilder, dåtid är samma plats som nostalgi idag.
Jag försöker att återskapa små områden utifrån hur det kunnat vara för 100 år sedan, men bara lite av det.
Tänker mig hur det var när någon bodde i ett litet torp och hur deras mark kunnat se ut innan det växt igen.
Där man förr skördade sitt hö kan man skapa en plätt nostalgi, det är platsen med björkarna på tidigare bilder, dåtid är samma plats som nostalgi idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Just precis där mitt hus har hamnat har det nog alltid varit skog. Finns en del lyckor runtom. Ansökte från början om bygglov på en av dessa lyckor, men reglerna kring det där har ju blivit hårda på senare år, så jag fick tänka om.A AndersS skrev:Fundering, har det alltid varit skog där du bor eller har det funnits små lyckor/beteshagar/åker?
[bild][bild]
Om du vill försöka att rädda den så linda eltejp runt den skadade stammen, överallt där det är skadat! Gör det så fort som möjligt.P placerej skrev:Något rackarns djur har gnagt av barken runtom toppen på en serbgranplanta. Eftersom de kostar många pengar att köpa in hade jag gärna räddat den. Hur tror ni att jag optimerar förutsättningarna för den att återhämta sig? Bara låta den vara? Klippa av den där barken är avgnagd och hoppas på att den utvecklar en ny topp så småningom?
Lycka till!!
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Nu är du lite sent ute, men av ren nyfikenhet: varför? Granen behöver väl barken för att leda upp vatten? Är det komplett avbrott i barken dör väl delen över brottet oavsett?A Anette Jonsson skrev:
Det var tidigare odlad mark Torpare bar bort sten för att få renare jord att odla i, och lavade stengärden för att skilja odlad mark från mark för betande kor, hästen( om torpet hade råd med en) på den tiden fanns inte taggtråd, spik och krampor.A AndersS skrev:
Kolla min smiley i det inlägget du citerade 😇L Leif i Skåne skrev:
Största "stenröset" vi har här är platsen där masugnen fanns.😉
Och även stensatt bäck/kanal för att säkra vattentransport.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Ja det är det! Men lägger du på eltejp över skadorna så kan man ev rädda trädet, man "lockar" trädet att bilda ny bark! Jag provar alltid den metoden först. Har tex en mindre gren gått av så kan man försöka med den metoden ,+ att man måste binda upp så att "såret kan läka.P placerej skrev:
Har du fått 'eltejp metoden' att fungera på barrträd?A Anette Jonsson skrev:
När du@Anette Jonsson provat 'tejpmetoden' på gran och fått det att fungera ser jag gärna en eller flera bilder på resultatet, tills dess rekomenderar jag att TS planterar några nya plantor eller driver upp träd från frö.A Anette Jonsson skrev: