Är ju inte den som orkar / har tid att greja i trädgården så mycket...

Men nu ser två vinbärsbuskar så tråkiga ut att tom jag reagerar :D

Den som ser värst ut är den här

En vinbärsbuske med gröna löv och flera döda grenar som behöver beskäras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det bara att klippa eller bryta bort grenarna utan löv? Ska man rensa rent runt, alltså ner till jord runt hela busken?

Hit slängde jag lite grenar från buskarna när jag flyttade dom till där dom står nu och det verkar ha blivit en rätt ok buske även här :D

En vinbärsbuske med ojämn lövtäthet omgiven av gräs och andra växter.
Skapa konto

Är det bara att sätta i spaden en bit från stammen och bryta upp?
Hur stort hål och vad ska jag ha i det på nya platsen?

Har även en krusbärsbuske som ser trött ut

En något övervuxen vinbärsbuske med några bladlösa grenar framför ett rött staket och gräs.
Skapa konto

Ta bort alla grenar utan blad?

Skulle gärna vilja få några buskar till, hur gör man enklast?

Ja man får väl skämmas lite men det kan ju bara bli bättre...

BirgitS
Grenar som inte har blad så här års är nog döda och bör tas bort. Man kan klippa en bit i taget och kolla hur tvärsnittet av grenen ser ut, är den lite grön så lever den så långt i alla fall och då slutar man att klippa in mer. Men om det är brunt/grått tvärs igenom så är det dött och då försöker man få bort så långt ner som möjligt. Gäller både vinbär och krusbär.

Ibland går det lätt att nya bärbuskar :)
Hur stort hål du behöver på nya stället beror på hur mycket rötter du får upp. Om du bara får upp lite rötter är det nog bra att klippa ner grenar så att det blir bättre balans mellan mängden rötter och storleken på bladmassan. Planteringsjord är bra för att jordförbättra befintlig jord innan plantering. Lite naturgödsel skadar ju inte heller ;)

Jag brukade klippa mina bärbuskar på vårvintern och så tog jag in klippet och satte i en stor vas som "påskris". Ofta bildade de rötter efter någon månad och då satte jag ner dem i jorden i juni. Det jag klippte bort var för att glesa ut och t.ex. grenar som hängde ner mycket.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Det skadar inte att rensa ner till jord närmast runt buskarna. Om det behövs kan du sätta en stödpinne och binda upp grenar som ligger ner. Är det stora kraftiga buskar kan man föryngra dem genom att ta bort några av de äldsta grenarna (de grövsta). I övrigt brukar vinbär och krusbär sköta sig själva.

D Dublin skrev:
Det skadar inte att rensa ner till jord närmast runt buskarna. Om det behövs kan du sätta en stödpinne och binda upp grenar som ligger ner. Är det stora kraftiga buskar kan man föryngra dem genom att ta bort några av de äldsta grenarna (de grövsta). I övrigt brukar vinbär och krusbär sköta sig själva.
Ja men allt ris i busken lär ju inte försvinna av sig självt...
Den är ju inte direkt stor nån av buskarna

BirgitS BirgitS skrev:
Grenar som inte har blad så här års är nog döda och bör tas bort. Man kan klippa en bit i taget och kolla hur tvärsnittet av grenen ser ut, är den lite grön så lever den så långt i alla fall och då slutar man att klippa in mer. Men om det är brunt/grått tvärs igenom så är det dött och då försöker man få bort så långt ner som möjligt. Gäller både vinbär och krusbär.

Ibland går det lätt att nya bärbuskar :)
Hur stort hål du behöver på nya stället beror på hur mycket rötter du får upp. Om du bara får upp lite rötter är det nog bra att klippa ner grenar så att det blir bättre balans mellan mängden rötter och storleken på bladmassan. Planteringsjord är bra för att jordförbättra befintlig jord innan plantering. Lite naturgödsel skadar ju inte heller ;)

Jag brukade klippa mina bärbuskar på vårvintern och så tog jag in klippet och satte i en stor vas som "påskris". Ofta bildade de rötter efter någon månad och då satte jag ner dem i jorden i juni. Det jag klippte bort var för att glesa ut och t.ex. grenar som hängde ner mycket.
Tack för svar
Får prova gräva upp och se då och göra hålet efteråt.

Provar klippa grenarna som du föreslår, sämre lär det inte bli...

BirgitS
nino nino skrev:
Provar klippa grenarna som du föreslår, sämre lär det inte bli...
Jag vet inte om det blir lika bra resultat så här års som innan bladen slår ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.