210 856 läst ·
1 085 svar
211k läst
1,1k svar
Rädda min ekonomi
jo jag räknar med mer men inte en chans jag kommer göra av med 3770 i dec till exempel. Det är 112 kwh om dagen!!!P Pin skrev:
omöjligt att jag kan ha 6-7 kwh om dagen nu och 106-107 kwh mer om dagen när värmen ska på! Så mycket kan jordvärme inte dra
men jag som bor i huset gör av med 200 kwh nu i månaden juni och juli. Hur kan du göra dig av med 382 när du inte bor där? På sommaren är väl inte värmen värmen på? Och varmvatten har jag med.. ändå bara 200 kwh. Var bortrest 2 dagar nu i sommar och dom dagarna gjorde jag av med 2 kwh. Inte ändrat något.. så hade jag varit bortrest hela månaden hade jag nog gjort mig av med 60 kwh i månaden.P Pin skrev:
LVVP som genererar varmvatten, övervakningskameror (8 st), NVR, fibermodem, wifirouter, kyl/frys (2 st), liten frysbox, rörelseaktiverad utebelysning (50W led + ett antal 10W LED), tidsstyrd fönsterbelysning (10 st 5W LED).H Hammarspik skrev:
D Dilato skrev:
Jaha då förstår jag med allt det där. Trodde huset var tomt tomt när du skrev tomt. Utan något på förutom värmen vid behov då. Och det behövs ju inte i juni. Så dom 382 har gått till annat än värmen.
Det är bra siffror, bara kyl och frys drar ca 2kWh per dygn. Det var någon annan som rapporterade 382 kWh, jag ligger på ca 500, och är inte borta hela sommaren.H Hammarspik skrev:men jag som bor i huset gör av med 200 kwh nu i månaden juni och juli. Hur kan du göra dig av med 382 när du inte bor där? På sommaren är väl inte värmen värmen på? Och varmvatten har jag med.. ändå bara 200 kwh. Var bortrest 2 dagar nu i sommar och dom dagarna gjorde jag av med 2 kwh. Inte ändrat något.. så hade jag varit bortrest hela månaden hade jag nog gjort mig av med 60 kwh i månaden.
Upptäckte att termostaten för golvvärmen i duschen var fel ställd så att värmen var på
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej jag bor ju i Sthlm och har ett stort hus, men räkna med liknande mönster mellan månaderna.H Hammarspik skrev:
jag ber om ursäkt blandade ihop dig med någon annan. Syns tydligt när vi varit hemma och lagat mat och tvättat. Det gör jag dagligen men ändå är jag långt ifrån dina siffror. Dom dagarna jag tvättar/diskar går det upp ca 2 kwh. Drar golvvärmen verkligen så mycket? Jag har golvvärme i hela huset inget annat.P Pin skrev:Det är bra siffror, bara kyl och frys drar ca 2kWh per dygn. Det var någon annan som rapporterade 382 kWh, jag ligger på ca 500, och är inte borta hela sommaren.
Upptäckte att termostaten för golvvärmen i duschen var fel ställd så att värmen var påså juli såg ut så här, syns tydligt när vi varit hemma och tvättat kläder och lagat mat.
[bild]
Du har jordvärme och jag direktverkande el. Sedan som i inlägget strax ovanför har jag en en massa elektronik som är på hela tiden.H Hammarspik skrev:jag ber om ursäkt blandade ihop dig med någon annan. Syns tydligt när vi varit hemma och lagat mat och tvättat. Det gör jag dagligen men ändå är jag långt ifrån dina siffror. Dom dagarna jag tvättar/diskar går det upp ca 2 kwh. Drar golvvärmen verkligen så mycket? Jag har golvvärme i hela huset inget annat.
Han bor mer norröver. Du i småland. Det är normalt med över 20000 per år där de har riktig vinter.H Hammarspik skrev:
Den du hyr av, kan du inte fråga om han eller hon har koll på normalförbrukningen på vintern? Så kan du ju försöka räkna utifrån det. Du får nog räkna mellan 1000-1500 kWh i december.
Vill bara flika in att det inte alls är enda sättet att spara. Själv sparar jag det som blir över i månadens slut. Det är oftast ganska stor del av inkomsterna, ibland lite, ibland inget alls. Alltid mer än tillräckligt.Fjojtmehmet skrev:
Sådana där kommentarer kan ju faktiskt stanna i ens egen skalle tycker jag. Lyxfällan deltagarna är sånna som inte fattar hur illa det är och närstående "tvingar" in dem i programmet, TS är fullt medveten och försöker förändra, det tycker jag tyder på stark insikt och en hel del heder. Som någon här ovanför skrev så ska man spara pengar vid löning, det är enda sättet att spara. Jag själv sätter över halva min lön 27de varje månad till andra konton för autogiro samt sparande. Om TS kan sänka sina kostnader med 3000/månad och ha dem som amortering på privat- och billån så kommer kalkylen vara en helt annan vid nästa midsommarfirande.
Vill spara det som är kvar jag med men har 1000 kvar nu som ska räcka till mat i nästan 2 veckor.
byt försäkringMmeMim skrev:
Jag har haft Agria i tio år och valde 30000 som gräns. Mina katter har nästan nått den gränsen flera gånger och senast förra året pratade jag med Agria och då visade det sig att man kunde typ "köpa till" försäkringspengar om man märkte att man behövde. Kanske kan du gå ner i summa och spara en liten slant där iaf.
Min plan är en egen utmaning till familjen då vi båda är föräldralediga sedan januari och i samband med kallare tider tar nu våra extra föräldralöner från våra jobb slut. Så för att få in iaf samma summa har vi satt en utmaning där vi ska sälja andra hand för x kr varje månad (tänk på att sätta ut saker tidigt så man hinner avverka annonsen, ev köra om den och få in betalningen), jobba lite mer på ett extrajobb jag har, samt dra i matkostnaderna och utmana oss att tänka ut måltider för under 5:an och 10:an två gånger vardera i veckan. Maten och rörliga kostnader är oftast det man kan dra i som flera andra skriver.