MultiMan
H Hammarspik skrev:
nyfiken på kattförsäkringen hur mycket självrisk och rörlig pris har du? Och vilket belopp i veterinärvård?

jag har min hos agria 1400 kr självrisk och 15% rörlig. Sen veterinärvård för 60 000

första året skadade hon sig rejält och behövdes opereras och gå med gips och det gick på precis 60 000. Tack vore försäkringen betalade jag bara 9000. Katten blev bra och är en riktig familjemedlem sen flera år tillbaka.
1800 kr i självrisk + 25% rörligt och max 60 000 kr. Ser nu i senaste brevet att det kostar 82 kr/mån.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle sålt bilen om den inte är ett absolut måste i vardagen. Beror ju förstås helt på var man bor, men om man kan ta sig till jobbet på annat sätt än med bil, så kan man sen hyra bil rätt ofta på helgerna för de pengar som det kostar att äga. Och så slipper man förstås även lånet och risken att bilen plötsligt behöver repareras för en stor summa.

Är privatlånet endast amortering eller även ränta?

• Gilla
TickyNucker och 8 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag kör en Saab 9-5 som är betald sedan länge. Halvförsäkring för 100kr i månaden. Funkar alltid, men kräver givetvis service som alla bilar och lite mer pga ålder. Dock blanka papper på besiktigningen sedan 2014 då jag köpte den för 25'. Fortfarande bland de säkrare bilarna i verkliga olyckor enligt Folksam iaf, finns sidokrockkuddar t ex trots 22 år gammal. Lätt att lasta, rymlig, bekväm att åka i, välfungerande AC på sommaren.

Jag måste ha bil, finns ingen lokaltrafik att tala om och det som finns är långt iväg.

• Gilla
Byggaren Bengt och 18 till
  • Laddar…
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Jag skulle sålt bilen om den inte är ett absolut måste i vardagen. Beror ju förstås helt på var man bor, men om man kan ta sig till jobbet på annat sätt än med bil, så kan man sen hyra bil rätt ofta på helgerna för de pengar som det kostar att äga. Och så slipper man förstås även lånet och risken att bilen plötsligt behöver repareras för en stor summa.

Den är ett absolut måste, bor på landet och går inga bussar här. Närmaste stället bussen går ligger 2 mil bort där jag jobbar och barnen går i skolan. Tanken är god men skulle jag hyra bil behöver jag först cykla 2 mil för att kunna ta mig till bussen sen åka buss in till stan 5 mil för att hyra en bil.. sen samma resa tillbaka. Nej bil behövs till 100% här! Behöver bilen för att ta mig till grannen 4 km bort!

• Gilla
dicliff och 6 till
  • Laddar…
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:

Mina lån är inkl ränta såklart. Det jag betalar helt enkelt

H Hammarspik skrev:
Mina lån är inkl ränta såklart. Det jag betalar helt enkelt
Ok. Tänkte att privatlån skulle kunna vara lån från t ex en släkting som inte krävde ränta.

• Gilla
v95bear
  • Laddar…
Det bästa är att dela in det i fallande grad av hur viktigt det är att ha dessa utgifter.
1 - Det viktigaste är att ni måste ha någonstans att bo och ha värme och tillgång till el. Så hyra och el måste betalas.
2 - Delad andraplats för mig skulle vara Barnomsorg 400, A-kassa 200, Hemförsäkring 100. De är ju även mindre summor som inte kostar så mycket.
Fyll sen själv på med 3, 4, 5, och så vidare neråt i graden av viktigt. De minst viktiga måste avslutas, åtminstonde tillfälligt över vintern.
Men tänk på att det inte bara är några hundra kr som behövs till vinterns elräkningar, snarare några tusen per månad om du har eluppvärmt. På en årsbudget tycker jag att du behöver skära ner 15000 kr.
Har du möjlighet att elda med ved?
Något i förrådet som du kan sälja?
Låna pengar av föräldrar eller syskon?
Jobba extra?
Hyra ut ett rum?

• Gilla
Johan Arkitekten Engström och 4 till
  • Laddar…
D dibb skrev:
Det bästa är att dela in det i fallande grad av hur viktigt det är att ha dessa utgifter.
1 - Det viktigaste är att ni måste ha någonstans att bo och ha värme och tillgång till el. Så hyra och el måste betalas.
2 - Delad andraplats för mig skulle vara Barnomsorg 400, A-kassa 200, Hemförsäkring 100. De är ju även mindre summor som inte kostar så mycket.
Fyll sen själv på med 3, 4, 5, och så vidare neråt i graden av viktigt. De minst viktiga måste avslutas, åtminstonde tillfälligt över vintern.
Men tänk på att det inte bara är några hundra kr som behövs till vinterns elräkningar, snarare några tusen per månad om du har eluppvärmt. På en årsbudget tycker jag att du behöver skära ner 15000 kr.
Har du möjlighet att elda med ved?
Något i förrådet som du kan sälja?
Låna pengar av föräldrar eller syskon?
Jobba extra?
Hyra ut ett rum?

Minst viktiga tycker jag inte att jag har. A kassa isåfall för jag kommer ändå inte blanda in arbetsförmedlingen om jag blir arbetslös och det måste man väl för att få ut a kassa. och hemförsäkring då jag inte har något av värde hemma ändå. Har jordvärme men redan nu betalar jag 1300 kr och värmen är inte ens på och bara använd 230 kwh. Elda med ved går inte. Och inte de andra du sagt heller

• Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Den är ett absolut måste, bor på landet och går inga bussar här. Närmaste stället bussen går ligger 2 mil bort där jag jobbar och barnen går i skolan. Tanken är god men skulle jag hyra bil behöver jag först cykla 2 mil för att kunna ta mig till bussen sen åka buss in till stan 5 mil för att hyra en bil.. sen samma resa tillbaka. Nej bil behövs till 100% här! Behöver bilen för att ta mig till grannen 4 km bort!
Ok, fattar att bil behövs. Men jag får ont i magen av att du går precis plus minus noll varje månad och då har du inte ens räknat in service och reparationer på bilen, som ju garanterat kommer komma. Och så vet du redan nu att du kommer gå back under vintern på grund av högre elräkningar.

Om möjligt, så skulle jag titta på att:
  • byta till en mycket billigare bil
  • försöka hitta ett jobb som betalar lite mer (alt löneförhandla hårdare)
  • sälja prylar för att bygga en buffert och betala av privatlån
  • flytta till en bostad som inte kostar så mycket att värma upp, och helst ligger så att bilen inte krävs varje dag

• Gilla
gaia och 26 till
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Minst viktiga tycker jag inte att jag har. A kassa isåfall för jag kommer ändå inte blanda in arbetsförmedlingen om jag blir arbetslös och det måste man väl för att få ut a kassa. och hemförsäkring då jag inte har något av värde hemma ändå. Har jordvärme men redan nu betalar jag 1300 kr och värmen är inte ens på och bara använd 230 kwh. Elda med ved går inte. Och inte de andra du sagt heller
Jo du har mindre viktiga utgifter, men jag tror att du inte vill inse detta då det är obekvämt. Tyvärr gör detta väldigt svårt att hjälpa dig. Jag kan bara då råda dig till din kommuns budget- och skuldrådgivare för att få hjälp och tips.

• Gilla
  • Älska
gaia och 23 till
  • Laddar…
Varför tar du bara upp de fasta utgifterna? Mat tenderar att vara en kostnad man ofta kan spara in pengar på. Även bränsle. Måste du ALLTID ta bilen till t ex jobb? Ifall du har barnen varannan vecka kanske det går att offra sig den barnfria veckan genom att cykla eller ta buss.

1000 kr/månad är väldigt mycket för att försäkra sina djur. Tänk på att det är 12000 kr per år och dina djur kanske inte ens behöver veterinärvård på ett par år. Katter är väl ofta väldigt friska och lever länge. Värt risken att lägga 1000 kr på ett "djurkonto" i mitt tycke.

Edit: ok, läste igen och du bor ensam med barnen. Får du underhåll? Nämn gärna hur mycket du får in varje månad. Som du säger själv så är det lätt att bli "fartblind" i sin egen ekonomi och ifall du får ut 25 000 kr med utgifter på 16500 så är det ju någonstans det springer iväg. Men får du istället ut 18000 kr så är det mer förståeligt att det inte går ihop.

• Gilla
mimblewimble och 10 till
  • Laddar…
P
H Hammarspik skrev:
både billån och privatlånet har jag på Swedbank. Är 2 privatlån egentligen men den ena köpte jag bilen för därför jag ser det som ett billån. Men det kanske går att baka ihop det så man betalar mindre i ränta!!! Tack för tipset jag ringer dom på måndag.
Ja är det dessutom på samma bank så anser jag du kan slänga ihop de. Har du något annat med så tryck in det där med. Du slipper betala 2 räntor och du kan ju anpassa amorteringen lite.

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
P
H Hammarspik skrev:
Vad du än gör, ta INTE bort din hemförsäkring. Vad skall du göra om det värsta händer?
Låter som du hyr ditt boende dessutom så om det skulle brinna eller något annat hemskt så står du på gatan därefter. A-kassan funderar man bara på att ta bort om man är 60plus. Blir du utan jobb så blir det inga pengar om du blir av med jobbet.

• Gilla
CecBT och 17 till
  • Laddar…
Tråkigt alternativ kanske, men måste du bo där du bor? Flytta närmare skola/jobb är inget alternativ?

Och en bil för 3-40000 kr kan vara hur bra som helst. Min kostade 30 000 kr för fyra år sedan och har gått som en klocka. Är ekonomin kras får man vara beredd att göra allt.

Man ser ofta på Lyxfällan hur prylar och djur går före ens barns eller ens eget välmående trots att man påstår att man är beredd att göra "allt" för att rädda sin ekonomi.

Att göra "allt" brukar betyda att man kan göra allt förutom att kapa kostnader som är kopplade till ens egna intressen. :p

• Gilla
  • Älska
jonle336 och 20 till
  • Laddar…
Jag var själv ensam med 2 barn så jag vet hur tufft det är och jag är övertygad om att det är värre idag än när mina var små.
Hund och katt är dyrt idag men liksom för mig är det nödvändigt. Kolla hundfoderpriserna. Min "drar" 350:-/mån och är av större ras. Säker bil är också ett nödvändigt ont när man har barn. Att flytta med de kostnader du har tror jag inte är ekonomiskt. Telefon etc kan nog generera ett par hundra kronor enligt tidigare råd. Jag ser bara hushållskostnaderna som möjlighet. Du skriver inget om detta. Att seriematlaga och frysa in och baka allt bröd själv och skippa hel/halvfabrikat kan spara någon tusenlapp eller mer. Det underlättar om du för bok på dessa utgifter och planerar en vecka åt gången. Låter inte så kul men kan bli roligare när man ser positivt resultat.

• Gilla
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.