Hej!

Går det här måleriprojektet att rädda...?

Personen som målat om det här taket har nog varit lite trött och impulsiv, så bristande förarbete ger sig till känna. Målarfog har lagts ojämt och smetas kring lister, och sen har "kluddet" spridit sig och dragits ut över hela taket när det målats. Ojämnheter syns tyvärr lite extra tydligt eftersom taket inte heller är målat åt rätt håll/ljusets riktning, så det faller tyvärr lite extra skugga kring ojämnheter. Det går ganska lätt att ta bort kludd med fingret, vilket inte heller känns helt bra eftersom det då i praktiken lossnar färg/partiklar enkelt från taket.

Hur bör man rädda det? Slipa och måla om? Underlaget är ursprungligen vanlig färdigmålad takpanel, typ Huntonit. Kan det vara ett alternativ att byta ut till ny panel igen istället för att försöka måla om? Ute efter enkel och prisvärd räddning, men funderar på om vi måste ta in fackman som kanske får hjälpa oss att "städa".
 
  • Screenshot_20260627-010229.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot_20260627-012149.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot_20260627-010256.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten tanke:
Det är lätt att stirra sig blind på sådant här. Alltså att bara se alla defekter hur små de än är. Men när det gäller tak är det knappast något man normalt tittar på. Så det är inte otroligt att ingen annan kommer att märka något och heller inte störas eller bry sig. Så en "enkel och prisvärd räddning" är att inte göra något.

Gör ett litet test. Kan du på rak arm säga hur detta tak är jämfört med andra tak. T.ex. de 10 närmaste vänner och släktingar vars rum du har vistats i det senaste året. Kan du hitta någon som skulle kunna ranka dessa tak och säga om något var i sämre skick än alla de andra. Min gissning är att ingen vet. För ingen tittar i taket.

Alltså ingen utom den som målade det...

Därmed inte sagt att man skall strunta i att få taket bättre. Utan snarare att det kanske inte har högsta prioritet när man funderar på allt annat man kan förbättra.
 
O O skrev:
En liten tanke:
Det är lätt att stirra sig blind på sådant här. Alltså att bara se alla defekter hur små de än är. Men när det gäller tak är det knappast något man normalt tittar på. Så det är inte otroligt att ingen annan kommer att märka något och heller inte störas eller bry sig. Så en "enkel och prisvärd räddning" är att inte göra något.

Gör ett litet test. Kan du på rak arm säga hur detta tak är jämfört med andra tak. T.ex. de 10 närmaste vänner och släktingar vars rum du har vistats i det senaste året. Kan du hitta någon som skulle kunna ranka dessa tak och säga om något var i sämre skick än alla de andra. Min gissning är att ingen vet. För ingen tittar i taket.

Alltså ingen utom den som målade det...

Därmed inte sagt att man skall strunta i att få taket bättre. Utan snarare att det kanske inte har högsta prioritet när man funderar på allt annat man kan förbättra.
Alltså det är riktigt grisigt och ja, jag har jämfört med andra tak. Det är väldigt smutsigt ut, vilket även andra påtalat, och som jag nämnde lossnar det lät gegga och klet vilket man ju helst inte vill få på sig när man sover. Angränsande rum har klart bättre tak, även om de inte är perfekta på något sätt.

Känns trist när taket var finare innan det målades om, och självklart vill vi försöka rädda det när rummet redan är tomt på föremål etc.
 
OK
J Jens-jens skrev:
självklart vill vi försöka rädda det när rummet redan är tomt på föremål etc.
Precis, det är då man har chansen. Det är så mycket enklare då

Då är det väl bara att tvätta, jämna till och måla om själv. Så många strykningar/försök att man känner sig nöjd.

Att anlita proffs behöver inte bli bättre. Men det är ju alltid en utväg om man inte lyckas själv.
 
O O skrev:
OK

Precis, det är då man har chansen. Det är så mycket enklare då

Då är det väl bara att tvätta, jämna till och måla om själv. Så många strykningar/försök att man känner sig nöjd.

Att anlita proffs behöver inte bli bättre. Men det är ju alltid en utväg om man inte lyckas själv.
Bara att tvätta och jämna till skriver du - Jag undrar alltså hur vi bäst går tillväga. Är det att slipa, gå vidare med målartvätt, och sen nytt lager? En del större kludd ligger inkapslat i färgen och går inte att skrapa bort med fingret på samma sätt som småflingor, samtidigt är jag osäker på hur skivorna tål slipning men det går väl kanske om man inte går på för hårt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.