AnneFi
Förgående ägare har målat in alla klaffventiler. Finns det något sätt att rädda dess så att de går att använda igen ? Vill gärna kunna sätta på en kedja igen också. Provade i ett rum att öppna den men det resulterade i att jag slet ut hela ventilen med treetexvägg :/

Målat in såsom målat över?
Går det inte att ta en brytbladskniv och skära upp luckan?

AnneFi
Den metoden gick ju inte så bra sist jag provade. Det var så tjocka lager runt om så hela väggen åkte med när jag väl fick upp den.
Här är en ventil
20140305_103755_zpsi7zv7p02.jpg

Här är en ventil
Är det? Ok, förstår din poäng. ;)

Går det att ursklija var kanterna är på luckan?
Isf brukar luckan sitta 2-3 cm innanför. Där någonstans ska man alltså sikta på att först komma in till metallen/luckan. Sedan att skära igenom i springan mellan lucka och ram. För att det ska fungera så gäller det att ofta bryta fram nya vassa blad. (Det tråkiga är att brytbladen blir snabbt slöa framme i spetsen, eftersom det oftast är just den som får jobba. I övrigt är det vasst, men det hjälper inte så mycket.)

Kanske kan det gå lättare att också använda ett riktigt vasst slipat stämjärn. Du får prova dig fram till vad du tycker funkar bäst/minst dåligt. Nu vet du ju också att underlaget är måttligt stabilt och att allt för mycket rå och brutal styrka inte är en framkomlig väg.

Slutligen: beväpna dig med tålamod. Gå på i omgångar, ett litet steg åt gången. Detta är den svåraste biten. För mig slutar det ofta i skada, mig el huset el både och... :banghead:

Menar du såna där fyrkantiga med fyrkantiga hål i så har mina suttit spikade i puts/betong-whatever.
Men jag har velat ha bort skiten så det har varit rätt enkelt trots allt :D
Men ett visst mindre svinn av vägg är nog svårt att åstadkomma oavsett, men hitta själva ventilen borde va den enkla delen jag tycka?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.