Hej.

Köpte 145x45 reglar (3 meter) på Jem o Fix för att bygga en bordsskiva.
Allt gick jätte bra tid det var klart och skivan/reglarna slagit sig. Räddade till en början upp det med shims under benen, funkade så där, men det stod iaf stadigt och det lilla snea som gick att se på skivan accepterade vi som hemsnickrarkänslan av att det inte behöver va perfekt.

Men nu har det slagit sig ytterligare.
Kommer inte se klokt ut med mer shims.

Det är två av hörnen som ”vikt sig” uppåt. Tvärs emot varann.

Jag är nära på att skruva isär och slopa skivan helt. Men vill ändå ställa frågan, finns det nått sätt att rädda upp det på?

Jag har lekt med tanken att skruva fast någon form av vikter under infrån i hörnen det gäller. Lägger man tyngd i hörnen (ca 10-16 kg) rätar det ut sig och alla fötter tar i golvet.

Skulle en sådan lösning funka i längden? Finns det några lämpliga vikter?

Jag förstår att upplägget var dödsdömt från början med reglar från jem o fix. Att det hade varit smartare med snickeritorr furu från något snickeri/såg. Men det här var innan man visste bättre...

Har ni nå förslag till räddning?
Annars tar jag tystnaden som en stilla dom

Bästa svaret

Thoooollin Thoooollin skrev:
Hej.

Köpte 145x45 reglar (3 meter) på Jem o Fix för att bygga en bordsskiva.
Allt gick jätte bra tid det var klart och skivan/reglarna slagit sig. Räddade till en början upp det med shims under benen, funkade så där, men det stod iaf stadigt och det lilla snea som gick att se på skivan accepterade vi som hemsnickrarkänslan av att det inte behöver va perfekt.

Men nu har det slagit sig ytterligare.
Kommer inte se klokt ut med mer shims.

Det är två av hörnen som ”vikt sig” uppåt. Tvärs emot varann.

Jag är nära på att skruva isär och slopa skivan helt. Men vill ändå ställa frågan, finns det nått sätt att rädda upp det på?

Jag har lekt med tanken att skruva fast någon form av vikter under infrån i hörnen det gäller. Lägger man tyngd i hörnen (ca 10-16 kg) rätar det ut sig och alla fötter tar i golvet.

Skulle en sådan lösning funka i längden? Finns det några lämpliga vikter?

Jag förstår att upplägget var dödsdömt från början med reglar från jem o fix. Att det hade varit smartare med snickeritorr furu från något snickeri/såg. Men det här var innan man visste bättre...

Har ni nå förslag till räddning?
Annars tar jag tystnaden som en stilla dom
Har du några bilder?

Grundproblemet är med största sannolikhet att du inte har haft möbeltorrt virke. Också troligt att det har varit dåliga delar av trädet som har använts, men mycket spänningar inbyggt. I övrigt är gran dåligt men inte omöjligt att bygga en bordsskiva av.

Min rekommendation är att du sågar upp skivan, torkar, hyvlar igen, limmar ihop. Alternativt köpra snickeritorr furu utan märg och tillverka en bordsskiva av.

Glöm allting med vikter och sätta i spänn etc. Kan inte träet röra sig som det vill så kommer det att spricka istället.

Inte det lättaste att ta bilder. Men hoppas du ser.
”Skivan” är alltså inte limmad, utan bara sex brädor ihop skruvade för den look vi ville åt.

Antar att det bara är att gilla läget eller börja om..?

• Sex icke limmade, skruvade träbrädor utgör det rustika bordets topp i ett mörkt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ihopskruvade brädor på bordsskiva för en rustik look på svartbenta matbord i traditionellt rum.
    Skapa konto
  • Undersida av handgjord bordsskiva av ihopskruvade brädor och mörka bordsben i ett rum.
    Skapa konto
Inte det lättaste att ta bilder. Men hoppas du ser.
”Skivan” är alltså inte limmad, utan bara sex brädor ihop skruvade för den look vi ville åt.

Antar att det bara är att gilla läget eller börja om..?

det är svårt att få bra då några av bitarna har märgen kvar, där spricker det och bråkar mycket. Du kan prova att klyva bort märgen, torka, hyvla, limma, hyvla och montera igen

Ok. Tack för svar. Men för en novis, märgen? Är det trädets centrum?

Tack för tips också, lite väl mastigt projekt när man inte har utrustning nog. Det var menat att va enkelt det här haha
Nog bättre att satsa på att få tag på ordentliga bitar eller leja ut jobbet.

Ok. Tack för svar. Men för en novis, märgen? Är det trädets centrum?

Tack för tips också, lite väl mastigt projekt när man inte har utrustning nog. Det var menat att va enkelt det här haha
Nog bättre att satsa på att få tag på ordentliga bitar eller leja ut jobbet.
Precid märgen är centrum, alltid problem där.

Problemet är nog mest att du använt regelvirke. Det är ändå utvalt virke till just reglar där det kanske inte är supernoga med rakhet och slutresultat för väl sammanfogat så rör det sig sällan särskilt mycket.
Till möbelsnickeri så får man välja betydligt finare virke om man vill ha nåt bestående resultat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.