1 601 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Råd sökes ang fönster som Trafikverket betalar.
Bor nära järnväg i gammalt kulturhistoriskt intressant hus från 1908.
I hela nedre våningen är samtliga fönster bytta till fönster 2+1 med riktiga kittlade spröjs i ytterbågen.
Trafikverket har nyligen gjort utredning med tanke på buller och det visar sig att dem tänker åtgärda fönster på deras bekostnad.
Jag tänker endast byta tre fönster och balkongdörr på övervåningen .
De har bett mig att ta in offerter som de sedan ska godkänna.
Tips/råd på fönster leverantörer som kan tänkas fylla de krav som finns?
Ljuddämpande + passande till sekelskifteshus.
I hela nedre våningen är samtliga fönster bytta till fönster 2+1 med riktiga kittlade spröjs i ytterbågen.
Trafikverket har nyligen gjort utredning med tanke på buller och det visar sig att dem tänker åtgärda fönster på deras bekostnad.
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Det finns folk som har fått igenom att istället för att byta fönstren skaffa ett innerfönster med specialglas (hel ospröjsad ruta) som bulleråtgärd. Just för att kunna behålla gamla spröjsade fönster.
Minns inte längre om det var en tredje ruta som tillfördes eller om de modifierade befintliga innanfönster i 1+1montering? Eventuellt behöver man tillföra en list i karmen att montera mot, men det går att göra hyfsat snyggt.
Det gick i alla fall att lägga rätt mycket pengar på själva materialet och få en välsnickrad träbåge eftersom det inte blev någon arbetskostnad för fönstermontör. Så länge man når bullernivåerna och det inte är dyrare för Trafikverket är det värt att lägga fram egna alternativ.
Minns inte längre om det var en tredje ruta som tillfördes eller om de modifierade befintliga innanfönster i 1+1montering? Eventuellt behöver man tillföra en list i karmen att montera mot, men det går att göra hyfsat snyggt.
Det gick i alla fall att lägga rätt mycket pengar på själva materialet och få en välsnickrad träbåge eftersom det inte blev någon arbetskostnad för fönstermontör. Så länge man når bullernivåerna och det inte är dyrare för Trafikverket är det värt att lägga fram egna alternativ.
Skall tilläggas att fönstren på övervåningen är i dåligt skick och behöver bytas i sin helhet.R Räknenisse skrev:Det finns folk som har fått igenom att istället för att byta fönstren skaffa ett innerfönster med specialglas (hel ospröjsad ruta) som bulleråtgärd. Just för att kunna behålla gamla spröjsade fönster.
Varför inte samma leverantör som till undervåningen?J Jolf skrev:Bor nära järnväg i gammalt kulturhistoriskt intressant hus från 1908.
Klicka här för att svara