Är det någon här som rör på sig mer än att lyfta verktyg?

Jag springer lite lätt och har funderat på att köpa en löparklocka. Har telefonen med mig nu, men skulle gärna slippa den och det är därför jag börjat fundera på en löparklocka.
Jag har sett att Garmin har några modeller som man kan spela upp musik från Spotify offline på, och det är nog någon av dem som ligger närmast till hands nu.
Främst då Garmin Forerunnner 245 music och 645 music.

Är det någon som har några tips om vad jag skall kolla på innan jag slår till?
De två jag nämnde har bland annat pulsmätning på handleden och musikfunktion.
Det är musiken som är prioriterad, så vet ni några modeller som är bra eller kanske på väg ut så tipsa gärna.
 
Kan egentligen inte svara på de modeller du kikar på.

Men har en Garmin Fenix 3, som jag köpte 2015 och håller än.
Har den utan inbyggd pulsmätare utan får använda pulsband vid behov, vad jag har förstått så är de inbyggda pulsmätarna inte lika noggranna som banden.

Använder den främst som klocka och dum smartwatch, samt som träningsklocka när jag cyklar.

Vill passa på att tipsa om att köpa skärmskydd till, köpte ett billigt 20pack av en mjuk variant som är enkel att byta.
 
Använder en Garmin Fenix 5x.
+Fungerar även som vardagsklocka då den ser Ok ut (går att byta urtavla)
+ Många funktioner
+ Karta i displayen
+ safirglas (inget behov av extra skydd)
- För kort aktiv tid på batteriet. (Stort minus för mig som ibland kör riktigt långa tävlingar)
(Har inte musik, men finns på senare modell. Inte viktigt för mig)
Köp en senare garminmodell med bättre batteritid tex Fenix6 eller motsvarande.

Suunto mfl har också bra klockor.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ja, jag har använt min till när jag fjällvandrar, får ladda varje natt trots man använder det läge som ska vara längst.

Tror det är svårt att få in längre batteritid i en klocka.

Som daglig klocka funkar den bra, batteritid på flera veckor om man inte tränar, samt att skärmen alltid är igång till skillnad från en smartwatch.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, jag har använt min till när jag fjällvandrar, får ladda varje natt trots man använder det läge som ska vara längst.

Tror det är svårt att få in längre batteritid i en klocka.

Som daglig klocka funkar den bra, batteritid på flera veckor om man inte tränar, samt att skärmen alltid är igång till skillnad från en smartwatch.
Jag pratade med en som hade en klocka med batteritid på ca två dygn. Minns inte vad det var för klocka, jag hade aldrig hört talas om märket innan.
De senaste klockorna har betydligt bättre batteritid än våra (tror det är elektroniken och inte batteriet det betor på). Om man har det behovet.
 
Jag har en Suunto 5. Krångliga menyer och lite ologiska knappar men man vänjer sig och jag gillar den. Min 3:e Suunto. Pulsmätare i handleden och App. Bra batteritid. Laddar max 1gång per vecka.
 
P Pin skrev:
Jag pratade med en som hade en klocka med batteritid på ca två dygn. Minns inte vad det var för klocka, jag hade aldrig hört talas om märket innan.
De senaste klockorna har betydligt bättre batteritid än våra (tror det är elektroniken och inte batteriet det betor på). Om man har det behovet.
Kanske kunde räcka två dagar när jag tänker på det.

Visst kan man förfina elektroniken, men den drar i sig själv en hel del, har labbat lite med det på ett tidigare jobb, och just GPS drar en hel del (en jäkla massa beräkningar som ska göras).
 
Jag har en Garmin 645M (den med tex Spotify) Räckvidden på Blåtanden från klockan är väl sådär, springer med ett par Urbanears Stadion där mottagaren sitter 'i nacken'. Vrider jag huvudet åt fel håll så hackar musiken. Har bytt lurar, så det är inte fel på dom.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag har en Garmin 645M (den med tex Spotify) Räckvidden på Blåtanden från klockan är väl sådär, springer med ett par Urbanears Stadion där mottagaren sitter 'i nacken'. Vrider jag huvudet åt fel håll så hackar musiken. Har bytt lurar, så det är inte fel på dom.
Är blåtanden så känslig menar du?
Det är ju kasst.
Är du nöjd med klockan i övrigt avseende funktioner tex?
Vet att 645 har barometer o Garmin pay till skillnad från 245. Är det något man kan vara utan? Barometern används väl till någon löpfunktion har jag läst. O Garmin pay känns som att det klarar man sig nog utan.

Är den användarvänlig?
Batteritiden har ju nämnts här ovan. Något du tänkt på?
 
Det där med känsligheten varierar, ibland funkar det hela rundan, ibland inte. Har faktiskt inte tagit upp det med Garmin, kanske borde göra det :thinking:
Använder inte Garmin Pay, min bank stödjer inte det.
Springer ca en mil varannan dag, får ladda efter var 3:e runda ungefär om jag inte spelar musik, då får jag ladda efter varannan. Har inte GPS:n i det känsligaste läget, då drar den batteri som tusan. Nu kör jag uppdatering var 5:e sekund tror jag. Använder klockan även i vardagen.
Använder inte alla funktioner som finns, tex kartor. Gillar att det är fysiska knappar, då kan man hantera den med handskar på.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Kanske kunde räcka två dagar när jag tänker på det.

Visst kan man förfina elektroniken, men den drar i sig själv en hel del, har labbat lite med det på ett tidigare jobb, och just GPS drar en hel del (en jäkla massa beräkningar som ska göras).
Kollade spec för Fenix 6 och de utlovar 80 dagar med GPS av och 150 timmar med GPS (iofs i någon batterisparmod).
Nya GPS chip som är strömsnåla.
 
Då lovar de tre gånger mer än jag har på min Fenix 3 (50h i UltraTrac, vilket jag aldrig kom upp i).
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
Jag har Fenix 5.
Batteritid ca 2 veckor med 3 löppass i veckan som är mellan 5-10 km. Har klockan på mig dygnet runt så den räknar ju puls 24 timmar om dygnet.
Och då har jag gps+glonass igång just nu.
Musikvarianterna har jag ingen aning om då jag hatar att ha musik i öronen när jag springer då jag vill ha stenkoll på omgivningen, speciellt när man springer i slingor så är det bara till det negativa om du stänger ute musik helt och hållet men de fattar inte alla som är ute och går eller springer saktare än mig. De hör alltså inte om man kommer och flyttar sig således inte heller så man får ut i terräng. =)

Bästa med garmin i mitt tycke är deras plattform som all data skickas till efter varje pass.
Springer ungefär 100 mil om året och skall öka till 150-200 mil nästa år.

Läste att folk reagerat på fenix 5 gps, men min måste vara perfekt då den till och med inne i sthlm såg ut att veta var jag var hela tiden, den kan däremot i mycket tät bokskog tappa just under träden.
Kommer byta till fenix 6 när den kommer ner i normalpris.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Då lovar de tre gånger mer än jag har på min Fenix 3 (50h i UltraTrac, vilket jag aldrig kom upp i).
Jag provade springa 50 miles med ultratrac aktiverat (med banan inlagd vilket jag tror drar rätt mycket batteri då det kommer onödigt mycket notifieringar tex att svänga om 200 meter, sedan om 60 m och slutligen om 5 m - det löpning och inte bil på motorväg så en varning strax innan räcker). Helt värdelöst, batteriet räckte inte 10 timmar och precisionen mer än 10% fel (km tiderna diffade rejält hela tiden). Har ställt tillbaka utan ultratrac.
 
Ja, Ultratrac skulle jag inte använda till något motionsmässigt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.