57 285 läst ·
47 svar
57k läst
47 svar
Råd om gjutform och armering för stödmur, panikbråttom!
Medlem
· Norrbotten
· 29 inlägg
Hej.
Har googlat mig blodig i jakt på vettiga råd om hur en gjutform och armering skall göras för en stödmur.
Muren blir från 40 - 70 cm hög topp till botten, 10-50 cm ovan mark med jord på ena sidan.
Av olika anledningar måsta jag göra den 200 mm bred.
Jag har börjat snickra på en gjutform och har kommit halvvägs, ytterskalet klart, och ska när som helst börja med inre skalet. Ytterskalet är upplinjerat som jag vill ha det med stöttor mm.
Jag har satt klossar av 195-reglar lite här och där som distanser i botten.
Sen tänkte jag köra 6x240mm träskruv längs botten för att hålla ihop "väggarna" i nederkant med c-c 500mm. Även upptill när armeringen är på plats.
Inneväggarna blir oxå formplyfa med 2x2-reglar uppe och nere och på de högre delarna även på mitten.
Stöttorna sitter bara på ena sidan med ca c-c 2500mm eller där jag tänker att det behövs.
Betongmuren ska sedan kläs på utsidan & på toppen med skifferplattor (10 mm tjocka).
Fråga: Kommer min form brista? Och hur tycker ni jag ska armera detta? Den blir ju ganska tjock lixom. Framsida/baksida? Både och? Dimensioner på matta/stång?
Betongbilen kommer nästa fredag så måste få ordning på detta asap!
Hoppas verkligen ngn kunnig person kan ge lite tips här!
//L
Har googlat mig blodig i jakt på vettiga råd om hur en gjutform och armering skall göras för en stödmur.
Muren blir från 40 - 70 cm hög topp till botten, 10-50 cm ovan mark med jord på ena sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Av olika anledningar måsta jag göra den 200 mm bred.
Jag har börjat snickra på en gjutform och har kommit halvvägs, ytterskalet klart, och ska när som helst börja med inre skalet. Ytterskalet är upplinjerat som jag vill ha det med stöttor mm.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har satt klossar av 195-reglar lite här och där som distanser i botten.
Sen tänkte jag köra 6x240mm träskruv längs botten för att hålla ihop "väggarna" i nederkant med c-c 500mm. Även upptill när armeringen är på plats.
Inneväggarna blir oxå formplyfa med 2x2-reglar uppe och nere och på de högre delarna även på mitten.
Stöttorna sitter bara på ena sidan med ca c-c 2500mm eller där jag tänker att det behövs.
Betongmuren ska sedan kläs på utsidan & på toppen med skifferplattor (10 mm tjocka).
Fråga: Kommer min form brista? Och hur tycker ni jag ska armera detta? Den blir ju ganska tjock lixom. Framsida/baksida? Både och? Dimensioner på matta/stång?
Betongbilen kommer nästa fredag så måste få ordning på detta asap!
Hoppas verkligen ngn kunnig person kan ge lite tips här!
//L
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 29 inlägg
Tack!SBH skrev:
Fick rådet att skippa fot av de som sålde skiffret, och det var med en då tilltänkt 95mm tjock mur :/ Nu blir den ju 200mm.
Då den ska kläs hade jag inte tänkt vibrera allt för mycket, spelar ingen roll hur den ser ut lixom.
Hur tätt bör jag sätta stagen isf? Tänkte att de genomgående träskruven skulle fungera som formstag.
Den högre delen har många vinklar oxå. Ca 2m mellan vinklarna så borde bidra till att hålla emot jorden oxå?
Med vänlig hälsning, L
Produkter som diskuteras: "träskruven"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
När man formar är det bättre att vara riktigt säker på att det håller... Jag kör med 45x95. Här en bild som visar hur tätt du behöver staga, du kanske kan sätta det lite längre isär i och med att din mur inte är riktigt lika bred;
Du kan använda gängstång som alternativ till formstag. Undertecknad snåljåp kör med kraftig ståltråd ( som jag trär dubbelt genom formen och låser med en spik på båda sidor, Sedan snurrar man tråden tills tråden är spänd och man har rätt avstånd.
Du kan använda gängstång som alternativ till formstag. Undertecknad snåljåp kör med kraftig ståltråd ( som jag trär dubbelt genom formen och låser med en spik på båda sidor, Sedan snurrar man tråden tills tråden är spänd och man har rätt avstånd.
Medlem
· Norrbotten
· 29 inlägg
Tack!!
Damn, det där var tätt
Fasen va virke det kommer gå åt :/
Ska undersöka det här med formstag...
Damn, det där var tätt
Ska undersöka det här med formstag...
det där var riktigt i överkurs.
1000mm när du gör så låg. å liten .
och så en i varje inner och ytter hörn.
kommer bli mycket liv i din mur.
jag skulle satt tre tior uppe och nere
ungefär så här glest med stag
http://images.styleroom.se/image/scaled/full/5pw2/1/534302-gjuta-form-betong-gjutform-cement.jpg
och så klart funkar gängstång
jag skulle lagt armeringen på formstagen/gängstången ( så najtråd funkar inte så bra)
när kommer upp i denna sorts gjutning kan man satsa på ha lite tightare med stöd
http://vattenriket.files.wordpress.com/2009/10/1b-pict5191.jpg
gör du rent virket efter gjutning så kan man använda virket till annat
1000mm när du gör så låg. å liten .
och så en i varje inner och ytter hörn.
kommer bli mycket liv i din mur.
jag skulle satt tre tior uppe och nere
ungefär så här glest med stag
http://images.styleroom.se/image/scaled/full/5pw2/1/534302-gjuta-form-betong-gjutform-cement.jpg
och så klart funkar gängstång
jag skulle lagt armeringen på formstagen/gängstången ( så najtråd funkar inte så bra)
när kommer upp i denna sorts gjutning kan man satsa på ha lite tightare med stöd
http://vattenriket.files.wordpress.com/2009/10/1b-pict5191.jpg
gör du rent virket efter gjutning så kan man använda virket till annat
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 29 inlägg
Skönt att höra!
Kröp ihop i fosterställning när jag såg hur tätt stagen satt ovan.
Behöver nog komplettera med dubbelt upp på stagen mao.
Så ni tror inte på att anv långa träkruv som stag?
På vilka höjder tänker ni stag isf?
Ingen matta mot ev sprickbildning?
Behöver nog komplettera med dubbelt upp på stagen mao.
Så ni tror inte på att anv långa träkruv som stag?
På vilka höjder tänker ni stag isf?
Ingen matta mot ev sprickbildning?
Medlem
· Norrbotten
· 29 inlägg
PS. Menar du cc 1000 för formstagen eller stöden? Kanske lika bra att sätta gängstång genom stöden, uppe och nere. Inte bara i plyfan?
Du måste också se till att din form är rejält förankrad i marken så den inte ger sig iväg från huset när du börjar hälla i betongen....
läs lite här om armering: http://www.begroup.com/upload/Swede...dbok 2014/BE_Armeringshandbok_140602_webb.pdf
Armeringsstål ska ligga minst 50 mm från färdig yta. Använd diameter 12mm.
Du bockar fyrkanter i lämpliga höjder som du placerar ut med c-c 150 mm
Kör med 10-12mm armeringstål, dubbla rader och c:a 150 mm mellan (i höjdled)
Raderna förbinder du med armeringsjärn som du bockar som U och sätter varannan upp och varannan ner (Sätts c-c 150 mm). Varje skarv najjar du samman.
Armeringskonstruktionen måste förankras i formen så den inte flyter upp.
Borra in de längsgående armeringsjärnen i husgrunden och gjut fast dessa med expanderbetong.
Du återfyller med dränerande material bakom muren 15-20 cm, tex. makadam.Markduk mellan makadam och jord. Är det risk för stillastående vatten bakom muren måste du dränera i botten. Annars är det risk för frostsprängning.
Se till att du har paddat marken där din mur ska stå ordentligt.
läs lite här om armering: http://www.begroup.com/upload/Swede...dbok 2014/BE_Armeringshandbok_140602_webb.pdf
Armeringsstål ska ligga minst 50 mm från färdig yta. Använd diameter 12mm.
Du bockar fyrkanter i lämpliga höjder som du placerar ut med c-c 150 mm
Kör med 10-12mm armeringstål, dubbla rader och c:a 150 mm mellan (i höjdled)
Raderna förbinder du med armeringsjärn som du bockar som U och sätter varannan upp och varannan ner (Sätts c-c 150 mm). Varje skarv najjar du samman.
Armeringskonstruktionen måste förankras i formen så den inte flyter upp.
Borra in de längsgående armeringsjärnen i husgrunden och gjut fast dessa med expanderbetong.
Du återfyller med dränerande material bakom muren 15-20 cm, tex. makadam.Markduk mellan makadam och jord. Är det risk för stillastående vatten bakom muren måste du dränera i botten. Annars är det risk för frostsprängning.
Se till att du har paddat marken där din mur ska stå ordentligt.
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 29 inlägg
Fasen, börjar ångra starkt att jag gav mig in på detta... redan plöjt ner en hel del i formmaterial och kommer få svårt att hinna allt ni föreslår innan bilen kommer :/
Har semester först nästa vecka och är borta i helgen och nästa fredag kommer den... ångest
Finns det inga genvägar här? Det är ju ingen husgrund lixom 
//L
Har semester först nästa vecka och är borta i helgen och nästa fredag kommer den... ångest
//L
Medlem
· Norrbotten
· 29 inlägg
M6 formstag på Beijer: ca 60kr/st.
M8 gängstång på biltema: 12,50kr/st (25 per meter och får ut 2 per stång) + mutter ca 60kr/100.
Inget svårt val där även om jag får jobba lite med kapning innan och i efterhand kapa av stagen efter formrivning.
M8 gängstång på biltema: 12,50kr/st (25 per meter och får ut 2 per stång) + mutter ca 60kr/100.
Inget svårt val där även om jag får jobba lite med kapning innan och i efterhand kapa av stagen efter formrivning.
Medlem
· Norrbotten
· 29 inlägg
Vet
Var inne på det tidigare. Inte gratis de heller. Och merparten av muren är under 40 cm så tänkte att det skulle bli enkelt att gjuta :/ Nu har vi lagt alla pengar på nära 100kvm körbart skiffer och skiffer till murbeklädnaden så några L-stöd blir det tyvärr inte 
/L
/L
tyvärr. far betongen så har du en mur som ser för jävlig ut.Kronanbacken163 skrev:Fasen, börjar ångra starkt att jag gav mig in på detta... redan plöjt ner en hel del i formmaterial och kommer få svårt att hinna allt ni föreslår innan bilen kommer :/
Har semester först nästa vecka och är borta i helgen och nästa fredag kommer den... ångestFinns det inga genvägar här? Det är ju ingen husgrund lixom
//L
kör du 7 till 4 så har du gjort en fin form på 2 dagar högst. på tredje ligger du i armeringen