Hej alla! Detta blir mitt första inlägg, efter att under många år läst och lärt mig av forumet.

Vi är mitt uppe i en köksrenovering där vi tänkt göra det mesta själva (utom el och vatten). Nu har det visat sig att förutsättningarna var lite lurigare än vi tänkt oss så vi skulle behöva lite råd från mer erfarna byggare.

Planen:
* IKEA-kök med inbyggda vitvaror
* Högskåp längst till vänster (i bild) med inbyggd ugn och micro
* Inbyggt kylskåp längst till höger

Komplicerande faktorer:
* Bakre väggen är en 6 cm tjock betongvägg, andra sidan är ett helkaklat badrum vi helst inte vill förstöra
* Till vänster finns ingen vägg alls, enbart baksidan av en garderob
* Fönster till höger som begränsar möjligheten att flytta köksinredningen ut i rummet

Hur hänger vi bäst upp skåpen? Skenan som kommer med är smidig men jag är nervös att borra i väggen då den är så tunn. Hur nära ytan på andra sidan kan man köra med borrhammare för att minska risken att det går sönder?

En idé är att ställa OSB-skivor mot väggen och fästa i de ingjuta infästningshålen, och sen hänga allt på den. Bra eller dålig idé?

Hur fäster jag bäst upp högskåpet till vänster? Finns en regel i sidoväggen där jag kan fästa ena sidan. På andra sidan finns en lucka mellan garderoben och ett ventilationsrör där man skulle kunna ställa en regel. Vet inte riktigt hur jag ska fästa den så den står ordentligt. Garderoben känns inte som en ideal fästpunkt.

Bonusfråga: vi insåg att diskmaskinen enligt planen hamnar över avloppet. Vi tror att det finns plats för avloppsslangen från diskhon. Men är det en otroligt dålig idé att ha maskinen framför? Vattenrören kommer att kopplas direkt under diskhon som brukligt.

Tacksam för råd!
/ Joel

• Köksvägg under renovering med synliga rör, betongvägg och träregel upptill, ventilationstrumma till vänster och diverse markeringar och hål i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksrenovering pågår; synlig betongvägg med ventilationsrör, rör vid golvet och delvis orange målad yta, samt oskyddad trästrukturer till vänster.
    Skapa konto
  • Bult med orange markering och borrhål i betongvägg.
    Skapa konto
BirgitS
JoelFåk JoelFåk skrev:
Bonusfråga: vi insåg att diskmaskinen enligt planen hamnar över avloppet. Vi tror att det finns plats för avloppsslangen från diskhon. Men är det en otroligt dålig idé att ha maskinen framför?
Man ska nog inte räkna med att det finns någon plats under diskmaskinen för några rör/slang, särskilt inte avloppsrör som är 50 eller 70 mm tjocka. De brukar däremot ha lite plats bakom längst ner för sina egna slangar.

Men jag vågar inte uttala mig om hur långa plugg för skenornas skruvar behöver vara.

Så Ikeas högskåp måste skruvas fast åt sidan också och inte bara i väggen?

JoelFåk JoelFåk skrev:
onusfråga: vi insåg att diskmaskinen enligt planen hamnar över avloppet. Vi tror att det finns plats för avloppsslangen från diskhon. Men är det en otroligt dålig idé att ha maskinen framför? Vattenrören kommer att kopplas direkt under diskhon som brukligt
Se ritning på en Mielemaskin. Du behöver djupa bänkskåp om du skall få ihop det.
Ritning av en Mielemaskin med mått för installation och krav på djupa bänkskåp.
Skapa konto

Jag har satt upp tre kök i både lättbetong, vanlig betong och i tegel så jag har lite erfarenhet Jag tycker 6 cm plus våttskikt på andra sidan låter riskabelt. En tanke är att bygga på väggen med nya reglar och skivor så att man kan fästa det nya köket i? Men det kanske finns bättre experter än jag på forumet.

Jag skulle bygga en regelvägg 45x70 med osb eller plyfa + gips och sedan skruva köket i denna. Inte värt risken att hänga kök i en så klen vägg. Fixera regelväggen i tak och golv.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Är du säker på att betongen bara är 6cm? Låter väldigt tunt för att var betong. Men den finns 6x40mm betongskruv du kan skruva upp skenan med.

AXS
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle bygga en regelvägg 45x70 med osb eller plyfa + gips och sedan skruva köket i denna. Inte värt risken att hänga kök i en så klen vägg. Fixera regelväggen i tak och golv.
Det här är rätt väg att gå. Du får även bra utrymme för el och möjligen vvs lite beroende på hur du gör.

Vill du spara lite djup så sätter du gles på väggen som du både skruvar och limmar.

Du kan även sätta liggande reglar och sen bara sätta skiva där skåpen är, då kan du sätta in en djupare bänkskiva.

D
Jag satte upp mina överskåp i en c:a 8,5 cm tjock slaggvägg från 1947. Det har gått bra i över ett decennium. Men då hänger Ikeaskåpen i sin skena som är mycket noggrant fastskruvad med bra plugg. Skruvarna var 8 cm långa och det är minst 16 skruvar i den 200 cm långa skenan.

Med detta sagt: är väggen verkligen bara 6 cm tjock?

Tack för alla svaren!
BirgitS BirgitS skrev:
Man ska nog inte räkna med att det finns någon plats under diskmaskinen för några rör/slang, särskilt inte avloppsrör som är 50 eller 70 mm tjocka. De brukar däremot ha lite plats bakom längst ner för sina egna slangar.
Detta har löst sig som tur är. Avloppsröret behöver bara kapas närmare golvet så funkar det. (Har simulerat att kapa 5 cm genom att palla upp maskinen 5 cm).

Matti_75 Matti_75 skrev:
Är du säker på att betongen bara är 6cm? Låter väldigt tunt för att var betong. Men den finns 6x40mm betongskruv du kan skruva upp skenan med.
Ja, ritningen säger det och vi har mätt upp samma i ett gammalt VVS-hål. Väggen tillhör ett badrum som levererades som en separat modul när det byggdes.
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle bygga en regelvägg 45x70 med osb eller plyfa + gips och sedan skruva köket i denna. Inte värt risken att hänga kök i en så klen vägg. Fixera regelväggen i tak och golv
Detta skulle ju såklart vara den bästa lösningen. Tyvärr har vi bara kanske max 2 cm att spela med, innan det blir problem vid fönstret. Väggen har burit två olika kök i snart 60 år, precis som en massa likadana hus i närområdet, så den är rejält stadig. Dock har skåpen hängt på reglar som är fästa med de 1cm grova skruvarna som är iskruvade i ingjutna "muttrar".

En tanke jag har med förstärkning av väggen är att ställa OSB- eller Plywood-skivor på golvet mot väggen, fästa med de stora skruvarna, och sen plugga och skruva i både skivorna och betongväggen. Då kommer ju skivan avlasta väggen. Kan det vara något?

• Grått avloppsrör anslutet nära golvet, omgivet av trä och en vägg med orange fläck, samt vit slang i närheten.
D
JoelFåk JoelFåk skrev:
Tack för alla svaren!

Detta har löst sig som tur är. Avloppsröret behöver bara kapas närmare golvet så funkar det. (Har simulerat att kapa 5 cm genom att palla upp maskinen 5 cm).

Ja, ritningen säger det och vi har mätt upp samma i ett gammalt VVS-hål. Väggen tillhör ett badrum som levererades som en separat modul när det byggdes.

Detta skulle ju såklart vara den bästa lösningen. Tyvärr har vi bara kanske max 2 cm att spela med, innan det blir problem vid fönstret. Väggen har burit två olika kök i snart 60 år, precis som en massa likadana hus i närområdet, så den är rejält stadig. Dock har skåpen hängt på reglar som är fästa med de 1cm grova skruvarna som är iskruvade i ingjutna "muttrar".

En tanke jag har med förstärkning av väggen är att ställa OSB- eller Plywood-skivor på golvet mot väggen, fästa med de stora skruvarna, och sen plugga och skruva i både skivorna och betongväggen. Då kommer ju skivan avlasta väggen. Kan det vara något?
Jag håller med dig om att du ska utnyttja de befintliga, rejäla bultfästena men jag tror att det kanske finns bättre material än OSB/plywood att använda då. Kan du inte sätta en regel i något starkt träslag i de där bultfästena och sätta skenan med massvis av träskruvar, det var väl så det var gjort tidigare, med framgång?

D datja skrev:
Jag håller med dig om att du ska utnyttja de befintliga, rejäla bultfästena men jag tror att det kanske finns bättre material än OSB/plywood att använda då. Kan du inte sätta en regel i något starkt träslag i de där bultfästena och sätta skenan med massvis av träskruvar, det var väl så det var gjort tidigare, med framgång?
Jo den tanken har jag haft. Men positionen är lite knasig. Det nya skåpen kommer hamna högre. 10 cm högre på halva delen och 20 cm högre på andra halvan.

BirgitS BirgitS skrev:
Så Ikeas högskåp måste skruvas fast åt sidan också och inte bara i väggen?
Nej, men det finns i dagsläget ingen riktig vägg bakom alls, enbart baksidan av en garderob så jag funderar på alternativ. Det tidigare högskåpet stod bara på golvet med några skruvar som höll ihop det med de andra skåpen

JoelFåk JoelFåk skrev:
Dessa ser ju riktigt intressanta ut. Antar de är starkare än universalpluggar i Nylon [länk]
Mycket starkare.
Borra och försänk flera hål i skenan om du vill vara ännu säkrare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.