Planterade denna Thuja Brabant-häck i slutet av förra sommaren. Nu är den cirka 120cm, mätt till toppen. Borde jag börja klippa både topp och sidor med häcksax redan nu? Har hört att den blir mer fyllig om man klipper av topparna.

Thuja Brabant-häck planerad i en rad framför ett hus, omgiven av gräs och stenlagd stig, några plantor visar spår av skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Thuja Brabant-häck som mäter cirka 120 cm, planterad längs en kantad gräsmatta, med tät grönska och några grövre gräs vid basen.
Skapa konto

Har även haft bekymmer med att rådjur har fejat sina horn på 3st av plantorna, är dom alla bortom räddning?
Om jag behöver byta ut dom, ska jag göra det nu eller vänta till sensommaren för att inte riskera att fler plantor blir skadade?
Thuja Brabant-häck i trädgård med viss skada från rådjur, omgiven av grönska och stenar, cirka 120 cm hög.
Skapa konto
Thuja Brabant-häck nära en trottoar, med skador från rådjurens fejdning. Grön och frodig, cirka 120 cm hög.
Skapa konto

BirgitS
Klippa in sidorna är ju bra. Man behöver ha marginal mot slutgiltig bredd så att häcken kan bli någon cm bredare varje år.

Så vitt jag minns ska man inte klippa toppen förrän häcken nästan har nått den höjd man vill ha.

Se till att det är bara en huvudstam som går upp. Om flera grenar nerifrån konkurrera om toppen så kommer dom att knäckas av snö och det är inte grönt Innanför. Så snart en gren växer uppåt så toppa den den skall förbli sida i en framtida tät häck.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Se till att det är bara en huvudstam som går upp. Om flera grenar nerifrån konkurrera om toppen så kommer dom att knäckas av snö och det är inte grönt Innanför. Så snart en gren växer uppåt så toppa den den skall förbli sida i en framtida tät häck.
Menar du huvudstam med en stam som går hela vägen nedifrån? För några plantor har två lika tjocka grenar som går upp från ungefär halva plantan och upp.
Förstår inte riktigt din sista mening: "Så snart en gren växer uppåt så toppa den den skall förbli sida i en framtida tät häck."
BirgitS BirgitS skrev:
Klippa in sidorna är ju bra. Man behöver ha marginal mot slutgiltig bredd så att häcken kan bli någon cm bredare varje år.

Så vitt jag minns ska man inte klippa toppen förrän häcken nästan har nått den höjd man vill ha.
Ja, men det verkar finnas information som säger både att klippa topparna och inte klippa topparna. Tittar man på detta klippet så verkar det vara rekommenderat:
10.55 in i klippet.

J joasag skrev:
Förstår inte riktigt din sista mening: "Så snart en gren växer uppåt så toppa den den skall förbli sida i en framtida tät häck."
Ja har man 2 eller flera stammar som går upp som konkurrerande toppar så är dom bara grön på en sida där solljuset kommer till, den sidan som vänder mot konkurrerande topp är brun med torra grenar barr.
Stammen har bara tillväxt på den sidan som har gröna kvistar/barr!
Nu har man 2 stammar som är svaga för snölaster och kommer att böjas utåt och slutligen fäckas bort från häcken och hamna på marken med en ful brun öppning i häcken. Därför en huvudstam upp till toppen, grenar skall bilda sidorna och kan tillåtas vända uppåt 3-4 dm på sidan sedan toppas så en ny gren tar vid nästa 2-4 dm av sidan.

L Leif i Skåne skrev:
Ja har man 2 eller flera stammar som går upp som konkurrerande toppar så är dom bara grön på en sida där solljuset kommer till, den sidan som vänder mot konkurrerande topp är brun med torra grenar barr.
Stammen har bara tillväxt på den sidan som har gröna kvistar/barr!
Nu har man 2 stammar som är svaga för snölaster och kommer att böjas utåt och slutligen fäckas bort från häcken och hamna på marken med en ful brun öppning i häcken. Därför en huvudstam upp till toppen, grenar skall bilda sidorna och kan tillåtas vända uppåt 3-4 dm på sidan sedan toppas så en ny gren tar vid nästa 2-4 dm av sidan.
Det finns flera av plantorna som ser ut som på bilden. Verkar vara konkurrerande toppar, men dom går inte hela vägen från botten av plantan.
Ska jag klippa en av dom då?

• En grön buske med flera toppskott framför ett vitt hus och en uppfart med en bil.
    Skapa konto
  • Gröna buskar framför ett vitt hus med två konkurrerande toppar synliga, diskuteras ifall en ska beskäras.
    Skapa konto
Det beror ju på hur hög TS vill ha häcken. Avses den bli mycket hög är det viktigt med en huvudstam. Ska den hållas lägre på omkring 150 cm tycker jag (!) inte det spelar någon större roll.

yonna yonna skrev:
Det beror ju på hur hög TS vill ha häcken.
I klippet jag postade tidigare så pratas det om att Brabant ska klippas i topparna för att växa fylligare, och den slutar inte växa på höjden för det. Det är bara svårt att veta vad som är rätt, vissa säger att dom inte ska klippas på höjden tills dom nått rätt höjd.

J joasag skrev:
Det finns flera av plantorna som ser ut som på bilden. Verkar vara konkurrerande toppar, men dom går inte hela vägen från botten av plantan.
Ska jag klippa en av dom då?
Ja absolut, är dom lika långa så välj den som ser kraftigast och rakast ut den andre kortas 1-3 dm för att den skall grenas ut över sidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.