Byggahus.se

Råd angående skrudragare

1. B
    Medlem Nivå 2
    Min gamla DeWalt skrudragare 12V börjar ge upp och inför ett friggebodsbygge i sommar tänkte jag skaffa en ny "ordentlig" maskin. Jag kan köpa av en bekant som jobbar på företag som säljer maskiner och utnyttja hans personalrabatt. Här nedan kan ni se priserna + moms.
    Jag lutar åt DeWalt men han rekommenderar Panasonic. Finns det några större skillnader eller ska man gå efter vilken som känns bäst i handen.
    Sedan har jag även sett att de flesta maskiner går att köpa billigare än via min bekant ifrån Toolstop t.ex. http://www.toolstop.co.uk/dewalt-dc...2-speed-drill-driver-2-x-4ah-batteries-p52519
    Ska man tänka på något speciellt om man köper ifrån Storbritanien?

DeWalt DCD780m2 2495:-
    Panasonic EY7443LS2 2984:-
    Bosch GSR18v-LI 2853:-
    Makita Combokit DK1877 3469:- (BDF456 + BDT146)
    Hitachi DS18DSL 2795:-

Jag vet att det finns en mängd trådar i detta ämne men de trådar jag hittat är så långa informationen jag söker drunkar iall info.

Hoppas att någon kan ge mig lite råd.

2. Swamp
    Medlem Nivå 2
    Det jag verkligen gillar med dewalten är att den spärrar chucken när knappen inte är intryckt så att man kan få dratt det sista med 100% kontroll.
    Farsans panasonic saknar den funktionen men vrider istället armen ur led med sin styrka. Panasonicen är dessutom väldigt stum i chucken vilket dewalten inte är, om man skall pressisionsborra i en plåt med dewalten dansar borrspetsen omkring som en katt på hett plåttak och det gör inte panasonicen.
    De walt känns som om de börjat tappa i kvalitet på senare år...

3. Lolle
    Medlem Nivå 12
    Jag måste ge ett lite tråkigt svar men ändå välmenat.

Just bland kvalitetsmaskiner och särskilt skruvdragare så tycker jag att dessa tillverkare allihopa gör starka och vettiga maskiner. I slutändan är det då vettigare att testa maskinerna så att de ligger rätt i handen, kolla utbudet om du önskar ha fler maskiner med samma batteri, fundera om ev väskor behöver matcha för att du enkelt ska kunna förflytta flera verktyg ihopkopplade etc.

4. Remne
    Verktygstokig Nivå 9
    Som nybliven ägare till ett Makita kombokit DK1877 måste jag naturligtvis framhäva det...
    BTD146 är fantastisk nu när 50m2 altan håller på att byggas....(y)
    Men som sagt, känn efter själv och prova hur dom ligger i handen osv......

///K

5. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Jag vet inte mycket om de andra tillverkarna, men Panasonic har fantastiskt bra batterier. Jag har hört rykten om att Makita har haft problem med sina batterier. Har forumet mer info och erfarenhet av de olika tillverkarnas batterier? Det är något som är viktigt vid val av maskin, eftersom det är den största delen av maskinens kostnad. Överväg att köpa ett paket som även innehåller slagskruvdragare. De är fantastiska.

6. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Jag köpte nyligen en Makita BDF 456 och den är trevlig på alla sätt och vis men jag tycker att den låter lite för mycket. Ska man skruva en del så blir man ganska trött i öronen och vill ta på sig ett par hörselkåpor. Om jag skulle göra om mitt köp så skulle jag gå till butik och lyssna hur de olika maskinerna låter när de arbetar. Observera också att på Makitan så är det ganska stor skillnad i ljudvolym när man kör den "tom" och när man drar i en skruv, hur det är med ljudet på andra tillverkare vet jag inget om.