Jag tittar på ett nyproducerat parhus (bostadsrätt) i Lännersta, Nacka. Huset i sig verkar perfekt för oss. Min största fundering är dock kopplad till bostadsrättsföreningens ekonomi. Länk till objekt.

I den ekonomiska planen ser jag att:
  • Föreningen har en skuld på ca 13 000 kr/kvm.
  • En räntegaranti finns, men bara i 2 år.
  • Amortering på lånen påbörjas först efter 10 år.
Är en sådan ekonomisk plan vanlig/acceptabel för nyproduktion i Stockholm? Hur ser ni på risken med hög skuldsättning, kort räntegaranti och lång amorteringsfri period? Vad bör jag tänka extra på, eller vilka specifika frågor bör jag ställa?

Alla insikter och råd uppskattas enormt!

Några andra punkter att fundera på:
Avbetalningen verkar vara på 100 år
Liten förening, alla måste engagera sig i styrelsen.
Det sätts av mycket lite pengar till underhåll (allt är nytt och fint nu men hur ser det ut om 10-15 år)
Vad kostar liknande bostad som inte är BR med månadskostnad?

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
En så hög belåning är nog inte helt ovanlig för nyproduktion. Men att då vänta 10 år med att amortera gör ju att belåningen kommer att vara minst lika hög om 10 år, och det vore Idag en väldigt hög belåning för en 10 år gammal förening.

Den här belåningen ger ju i princip ett 2 milj. Högre pris än vad man faktiskt betalar, jämför med andra objekt i den prisklassen. Och då även: Har du råd att betala en tänkt hög ”worst case” ränta om du skulle lånat 2 milj. mer? För ev ränteeuppgångar kommer att ge motsvarande högre månadsavgift.

Å andra sidan. Om man är i situationen att utan problem klara den totala månadskostnaden (hög lön), men har brist på kapital för kontantinsatsen, så är det ju en fördel om en del av lånen ”göms” i föreningen såhär.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Och jag håller med om att föreningen är i minsta laget. Ev ”olyckor” drabbar väldigt hårt. Om du i en förening med ex 100+ bostadsrätter råkar ut för ex. Ett läckande tak som kostar en oväntad miljon att åtgärda. Så sväljer man enklare den kostnaden. I en så liten förening drabbas alla hårdare om man får in en strulande medlem.

I en större förening får man visserligen rent statistiskt alltid in någon strulputte, men därför skaffar sig styrelsen också bättre strategier för att hantera det.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
En trist sak med BRF-lån är att de inte tillåter några ränteavdrag. Det är således dyrare att låna via BRF än att låna privat. En annan tråkig sak är att det ofta inte finns samma energi hos en typiskt dysfunktionell BRF-styrelse som man har privat att jaga låga räntor. Så det bästa är att inte låna en massa pengar som BRF.

Claes Sörmland
H hempularen skrev:
En så hög belåning är nog inte helt ovanlig för nyproduktion. Men att då vänta 10 år med att amortera gör ju att belåningen kommer att vara minst lika hög om 10 år, och det vore Idag en väldigt hög belåning för en 10 år gammal förening.
Samtidigt har vi ju inflation. Så bara genom att sitta still i båten försvinner några procent av lånen varje år helt utan amortering. Men det bygger ju på att man har t ex en lön som kryper uppåt dessa tio år.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
På de tio åren utan amortering så "äter" inflationen upp lite av lånen.

2:a på den🙃

Samstämmig med övriga. Men kan också addera att priset (både köp men framförallt månadskostnad) motsvarar en OK fristående villa i samma kvarter men längre bort från ormingeleden. Den låter väldigt mycket där omkring.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
B Byggabo123 skrev:
Jag tittar på ett nyproducerat parhus (bostadsrätt) i Lännersta, Nacka. Huset i sig verkar perfekt för oss. Min största fundering är dock kopplad till bostadsrättsföreningens ekonomi. Länk till objekt.

I den ekonomiska planen ser jag att:
  • Föreningen har en skuld på ca 13 000 kr/kvm.
  • En räntegaranti finns, men bara i 2 år.
  • Amortering på lånen påbörjas först efter 10 år.
Är en sådan ekonomisk plan vanlig/acceptabel för nyproduktion i Stockholm? Hur ser ni på risken med hög skuldsättning, kort räntegaranti och lång amorteringsfri period? Vad bör jag tänka extra på, eller vilka specifika frågor bör jag ställa?

Alla insikter och råd uppskattas enormt!
Min uppfattning är att byggare försöker se till att bilda bostadsrätter för att kunna "dölja" verkliga kostnader. 13000:/ kvm i lån är mycket. Jag har arbetat som mäklare och skulle starkt avråda någon från att köpa en del i en BRF när det i själva verket är ett radhus/parhus. Månadskostnaden är i själva verket c:a 9000:-/mån. Nej svårsålt i nästa läge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.