Hej
Jag ska snart renovera mitt kök och har börjat projektera detta.
Idag ligger avloppsröret från vask o diskmaskinen (ca 3 m bort) ovanpå golvet.
Detta ansluter till ett gjutjärnsrör som går ner i källaren. Huset har gjutet bjälklag med ca 15 cm bjälklag av trä ovanpå.
Nu till mina frågor:
- Ska man behålla avloppsröret ovanpå golvet eller fälla ner det i träbjälklaget??
- Ska man uppgradera gjutjärnsröret till plaströr?
- Bör man installera golvbrunn under vask/diskmaskin? I denna del av köket kommer det att vara klinkers.
Tacksam för råd o synpunkter
Jag ska snart renovera mitt kök och har börjat projektera detta.
Idag ligger avloppsröret från vask o diskmaskinen (ca 3 m bort) ovanpå golvet.
Detta ansluter till ett gjutjärnsrör som går ner i källaren. Huset har gjutet bjälklag med ca 15 cm bjälklag av trä ovanpå.
Nu till mina frågor:
- Ska man behålla avloppsröret ovanpå golvet eller fälla ner det i träbjälklaget??
- Ska man uppgradera gjutjärnsröret till plaströr?
- Bör man installera golvbrunn under vask/diskmaskin? I denna del av köket kommer det att vara klinkers.
Tacksam för råd o synpunkter
Nej, nej, och nej.
Att fälla ner röret i bjälklaget innebär ju att du får skarven mot gjutjärnsröret inne i träbjälklaget också. Skarvar kan gå upp. You do the maths.
Gjutjärnsrör håller bra länge. Det enda man ska tänka på är att de blir ”fjälliga” inuti med åren, och där kan det samlas gojs, så man ska spola mycket i dem. Men att riva upp dem är bara dumt.
Golvbrunn i kök har jag aldrig hört talas om, åtminstone inte utanför restauranger och storkök. Du behöver ett plastskydd under diskmaskinen, men det är allt. Mer än så behövs inte.
Att fälla ner röret i bjälklaget innebär ju att du får skarven mot gjutjärnsröret inne i träbjälklaget också. Skarvar kan gå upp. You do the maths.
Gjutjärnsrör håller bra länge. Det enda man ska tänka på är att de blir ”fjälliga” inuti med åren, och där kan det samlas gojs, så man ska spola mycket i dem. Men att riva upp dem är bara dumt.
Golvbrunn i kök har jag aldrig hört talas om, åtminstone inte utanför restauranger och storkök. Du behöver ett plastskydd under diskmaskinen, men det är allt. Mer än så behövs inte.
Gällande gjutjärnsröret så är detta åtkomligt i källaren också, så då tänkte jag byta till nya rör en bit ner i källaren så att man inte får skarven i bjälklaget.ricebridge skrev:
Nej, nej, och nej.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Säker vatten föreslår golvbrunn i kök som ett förbättring av skyddet i kök eftersom det är vanligt med vattenskador i kök numera.
https://www.sakervatten.se/branschregler/sakra-koket-mot-vattenskador
https://www.sakervatten.se/download...CD1549256ED0/Sakra-koket-mot-vattenskador.pdfVid nyproduktion/byte av köksinredning bör man sträva efter att det vattentäta skiktet ligger på golvet, så kallat golvskydd. Detta för att:
✓ ✓ Samla upp eventuellt läckagevatten på ett ställe.
✓ ✓ Skydda anslutningsrör och avloppsslangar till apparater.
✓ ✓ Säkerställa eventuellt läckage mellan övergången från avloppsrör ur golv och diskbänksavloppet.
✓ ✓ Ge möjlighet till anslutning mot golvavlopp.
...
Golvskyddet ska vara uppvikt och skydda angränsade byggdelar. Skydden kan kombineras med golvavlopp och vattenlarm eller detektor till läckage- eller vattenfelsbrytare.
...
Golvavlopp, så kallat översvämningsskydd, är för-sett med ett så kallat torrt vattenlås och som istället för ett vanligt vattenlås har ett mekaniskt luktlås.
https://www.sakervatten.se/branschregler/sakra-koket-mot-vattenskador
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Slangar och kopplingar till inlopp och bräddavlopp
Pool -
Isolera avloppsrör och pemslang i uteluftsventilerad plintgrund
Vatten & Avlopp -
Felmonterad avloppsslang?
Vatten & Avlopp -
Kombinerad tvättmaskin/torktumlare med extra lång avloppsslang?
Vitvaror -
Koppla avloppslang till trädgårdslang
Vatten & Avlopp