Hej!
Har precis köpt hus med tillträde 29e maj (142 m²). Nuvarande ägare av huset använder sig enbart av en LLVP som sitter i ena änden av huset (Längst upp till vänster i Allrum) och kamin mitt i huset. Jag har en känsla av att det kommer bli väldigt kallt i sovrummen? Kan man kontra med att sätta in en mindre LLVP i andra änden eller borde man använda sig av vedpannan för att få en jämnare värmespridning?

• Planritning av ett enplanshus med markeringar för allrum, kök, sovrum och värmekällor som LLVP och kamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tror jag också. Vi köpte ett hus med bara LLVP plus värmegolv i badrum och hall. Faktiskt var det dåligt med uppvärmning i nästan alla hus i trakten vi tittade på. Det första vi gjorde var att få elradiatorer installerade i varje rum med tillräcklig kapacitet för att kunna värma utan LLVP. Aldrig ångrat den kostnaden. Radiatorerna brukar stå inställda på en temperatur som är ca 4 grader lägre än LLVP och går sällan igång, men de hjälper till. I sovrummet står radiatorn på 17 grader och värmer mycket sällan, men vi får den temperatur vi vill ha. LLVP brukar stå på 23-24 grader.

• Gilla
Jesper95 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Det kommer bli kallt i sovrummen om man vill stänga dörrarna. Om de är öppna konstant så kommer det kanske fungera ok.
Finns det ingen annan uppvärming sovrummen, exempelvis elradiatorer? Känns som att det någon gång måste funnits iallafall, men kanske monterats bort? Jag kan inte se att man bygger ett hus med bara en LLVP i ena ändan av huset och ingen stödvärme i sovrum. Om det inte finns något annat så skulle jag nog hellre montera radiatorer som Sackaros gjort och än en LLVP till som inte kommer hjälpa om dörrarna är stängda. Är man en familj där alla har sovrumsdörrana öppna hela tiden så är det en annan sak, men hos oss stängs de för det mesta.

• Gilla
Jesper95
  • Laddar…
Tolkar det som att det alltså finns vattenburen värme?
Använd den!

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det kommer bli kallt i sovrummen om man vill stänga dörrarna. Om de är öppna konstant så kommer det kanske fungera ok.
Finns det ingen annan uppvärming sovrummen, exempelvis elradiatorer? Känns som att det någon gång måste funnits iallafall, men kanske monterats bort? Jag kan inte se att man bygger ett hus med bara en LLVP i ena ändan av huset och ingen stödvärme i sovrum. Om det inte finns något annat så skulle jag nog hellre montera radiatorer som Sackaros gjort och än en LLVP till som inte kommer hjälpa om dörrarna är stängda. Är man en familj där alla har sovrumsdörrana öppna hela tiden så är det en annan sak, men hos oss stängs de för det mesta.
Det finns elradiatorer i alla sovrummen. Tänkte mer ekonomiskt med en till LLVP i ett av rummen, men långsiktigt kommer de väl barn i familjen som vill ha stängda dörrar så småningom. Tack för svar!

Violina Violina skrev:
Tolkar det som att det alltså finns vattenburen värme?
Använd den!
Det finns vedpanna ja, kommer huset ta "extra" stryk av att inte använda den?

Jesper95 Jesper95 skrev:
Det finns vedpanna ja, kommer huset ta "extra" stryk av att inte använda den?
Men, vilket vatten värmer denna??
Om det nu inte finns vattenburen värme?

Violina Violina skrev:
Men, vilket vatten värmer denna??
Om det nu inte finns vattenburen värme?
Den värmer radiatorer i alla rum. Så det är vattenburen värme.

S Sackaros skrev:
Det tror jag också. Vi köpte ett hus med bara LLVP plus värmegolv i badrum och hall. Faktiskt var det dåligt med uppvärmning i nästan alla hus i trakten vi tittade på. Det första vi gjorde var att få elradiatorer installerade i varje rum med tillräcklig kapacitet för att kunna värma utan LLVP. Aldrig ångrat den kostnaden. Radiatorerna brukar stå inställda på en temperatur som är ca 4 grader lägre än LLVP och går sällan igång, men de hjälper till. I sovrummet står radiatorn på 17 grader och värmer mycket sällan, men vi får den temperatur vi vill ha. LLVP brukar stå på 23-24 grader.
Tack för tips!

Många glömmer att en Luft/luftvärmepump normalt värmer bara 40-55% av värmebehovet. Så du behöver ha tillgång till andra värmekällor. Så du har både elelement och vattenradiatorer.

S slurppe99 skrev:
Många glömmer att en Luft/luftvärmepump normalt värmer bara 40-55% av värmebehovet. Så du behöver ha tillgång till andra värmekällor. Så du har både elelement och vattenradiatorer.
Okej, tack för svar :)

Gjorde nyligen ett arbete om just uppvärmning av bostadshus, och vattenburen värme med någon form av panna (ej el/olja) eller värmepump är utan tvekan både det billigaste och mest miljövänliga uppvärmningssättet..

Man undrar ju varför i hela friden de satt in en LLVP om det inte är för att använda som AC på sommaren?

Violina Violina skrev:
Gjorde nyligen ett arbete om just uppvärmning av bostadshus, och vattenburen värme med någon form av panna (ej el/olja) eller värmepump är utan tvekan både det billigaste och mest miljövänliga uppvärmningssättet..

Man undrar ju varför i hela friden de satt in en LLVP om det inte är för att använda som AC på sommaren?
För att den spar in ganska mycket elkostnad till en liten kostnad. Jämfört med en vanlig panna som drivs med en elpatron.

S slurppe99 skrev:
För att den spar in ganska mycket elkostnad till en liten kostnad. Jämfört med en vanlig panna som drivs med en elpatron.
LÄS det du precis citerade..

Jesper95 Jesper95 skrev:
Det finns elradiatorer i alla sovrummen.

Jesper95 Jesper95 skrev:
Den värmer radiatorer i alla rum. Så det är vattenburen värme.

Är det både el- och vattenradiatorer i alla rum? :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.