Jag har ett isolerat båtskjul på 90 m2, det är 5 m i takhöjd. Jag skulle vilja få upp tempraturen några grader under vintermånaderna. Det behöver inte bli varmare än 12-13 grader under vissa helger, bara så man inte fryser fingrarna av sig när man vill meka med båten. Helt utan värme blir det ca: 2-5 grader på vintern beroende på utomhustemratur. Några skjulgrannar har installerat luftvärmepump för 15-20.000 kr, dom får då en elräkning på 3-4000/år för att hålla en konstant temp på ca: 15 grader. Jag tycker att verkar vara "overkill" för mitt behov. Jag hade hoppats att det räcker med att dra igång en byggfläkt på 2 KW de helger jag ville vara där. Räcker detta eller är det som att "spotta en törstig dalmas i halsen" Jag har ju alltid möjlighet att koppla in 380 volt 3-fas och köpa en större byggfläkt om det skulle behövas. Det borde ändå bli avsevärt billigare än luftpump alternativet. Swedol säljer en byggfläkt 2 KW för 325 kr och 5 KW för 795 kr

Jag skulle gissa att 2kw räcker om du inte har bråttom att få upp temperaturen. 5kw räcker garanterat!

Edit: hmm, med 5m i takhöjd skulle jag vid närmare eftertanke inte chansa på 2kw-alternativet utan gå direkt på 5kw...

Ju mer desto bättre säger jag. 2 kW är inte gott nog om du vill få värme. I mitt (isolerade) garage har jag en 6 kW och det tar en timme e.dyl. Garaget är c:a 4x8x2,5 meter.

Fast det jag skulle rekommendera är om du kan komma över en kamin (iofs inte så bra om du håller på med förtunning eller sånt som är väldigt lättantändligt), de ger ofta en snabb och bra värme torkar dessutom upp bra. Köp begagnat så kommer du undan väldigt billigt.

Alloljekamin kanske ??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.