20 560 läst ·
28 svar
21k läst
28 svar
Räcker det med 180 liter varmvatten?
Sida 1 av 2
Ska installera bergvärme och funderar över varmvattenförbrukningen. Bergvärmeleverantören tycker att 180 liter räcker till en familj på fyra pers....men jag är osäker...
Hur har ni det därute? Räcker verkligen 180 liter till fyra pers?
Hur har ni det därute? Räcker verkligen 180 liter till fyra pers?
Har du tonåringar och inte vill bli ruinerad på deras duschande så ska du ha 30-60 liter och meddela att dom får duscha fritt, och du kommer inte tjata. 
Ärligt talat har jag ingen aning.
Själv sätter vi in en pump med 163 liter, och hoppas det räcker. Barnen är än så länge rätt små, så i börja tror jag det fungerar.
Men att alla ska kunna duscha direkt efter varandra kräver ju att man tar relativ snabba duschar.
Vi var och hälsade på några som bor i en liten (sommar)stuga. Med 30 liter VVB.
Vi lyckades duscha bägge två efter varandra. Men med kunskap om den lilla VVB'n så gjorde vi ju en oerhört vattensnål dusch.
Ärligt talat har jag ingen aning.
Själv sätter vi in en pump med 163 liter, och hoppas det räcker. Barnen är än så länge rätt små, så i börja tror jag det fungerar.
Men att alla ska kunna duscha direkt efter varandra kräver ju att man tar relativ snabba duschar.
Vi var och hälsade på några som bor i en liten (sommar)stuga. Med 30 liter VVB.
Vi lyckades duscha bägge två efter varandra. Men med kunskap om den lilla VVB'n så gjorde vi ju en oerhört vattensnål dusch.
Tycker inte det räcker. Jag har bergväme med separat beredare och arbetstank. Har jag 400 l varmvatten. Skönt när barnen badar och man duschar själv. I förra huset hade vi 180 liter, det tog slut även fast vi inte bada så mycket då!
Moderator
· Stockholm
· 56 248 inlägg
Som jag fattat det (och det kan vara rejält fel) så fungerar volymen lite olika hos olika tillverkare. Dvs. det beror på det är 180 liter som verkligen är uppvärmda till full varmvattentemp eller om det är 180 liter med skiktade temperaturer.
Har du inte badkar kommer det att funka alldels utmärkt, men det är kanske bra om man har plats med större och på det viset inte behöver använda eltillskott.
Med ett lite större badkar (t.ex. 170x80cm) kommer varmvattnet att ta slut efter upptappning till nivå som gör att badkaret blir helt fullt när man hoppar i (med ca 54 grader i varmvattentanken). Nästa person får vänta ett tag för att duscha.
Vi har 165 liter i vår IVT-pump samt "fullflödesmunstycken" á la 70-tal i duschen. Det är på gränsen att det räcker om man är ett par stycken som ska duscha efter varandra men det går. Antar att det skulle räcka dubbelt så länge om vi bytte munstycken fast då tar det ju å andra sidan dubbelt så lång tid att spola av sig...
Värmen i et bubbelbad klrar underhåls värmning, inget annat.AndersS skrev:
Ska du värma vattnet med den värmaren så tar det säker flera timmar.
Du behöver ju inte värma allt vattnet. Vi har en VP med varmvattenberedare och fyller självklart med varmvatten men slår också på värmaren i badkaret när du fått i den del av vattnet så fungerar det bra.CarMan skrev:
CarMan skrev:
ja håller med carman. vårat gat badkar me 3kw underhållsvärmare är inget annat än just underhållsvärmare.
är de inte 38 grader när ja tappar upp så får man vänta en evighet om man tror att badet ska höja från ex 33 grader till 38 med hjälp av de de kilowatten, de strömmar ju runt o bubblar o fräser o all värme ångar ju ur karet lika fort. är ju ingen vv beredare direkt man värmer 350 liter vatten i.
Badkaret sakner ju isolering. det är stor avkylnings yta i väggar & botten + själva ytan.
Ska man höja 300 liter vatten i badkaret 5 grader så tar det säkert en timme, men den sån där lite värmare som jag har ialla fall.
Min värmare går desutom bara att starta när man startar cirkulationen på vattnet.
Ska man höja 300 liter vatten i badkaret 5 grader så tar det säkert en timme, men den sån där lite värmare som jag har ialla fall.
Min värmare går desutom bara att starta när man startar cirkulationen på vattnet.
Jag har 300 liter varmvatten beredare så jag kan tappa upp badkaret + durscha & basta samtidigt, med upprepade durschningar utan att det tar slut.
om man vill durscha före/efter badet, så är det lite tröst att he en värmare i badkeret.
om man vill durscha före/efter badet, så är det lite tröst att he en värmare i badkeret.