908 läst ·
15 svar
908 läst
15 svar
Räcke: Stolpar har olika distans, hur brett mellan spjälor?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygger ett räcke på altanen ungefär enligt bild. De röda spjälorna vill jag ha direkt mot stolpen. De bruna är anpassningsbara.
Mitt problem är att stolparna har olika distans mellan sig (pga två vinklar i altanen och hur reglarna möter varandra. blev bra mycket stabilare att flytta stolpen 10 cm så fick bli så...)
De flesta segment är 92 cm och där har jag 7 spjälor totalt, cc = 14,666.
Hur hade ni gjort på de två andra segmenten som är 102 och 112 cm? (de är placerade bredvid varandra)
92,5 cm (7 spjälor) ger cc = 14,67
102 cm (8 spjälor) ger cc = 13,93 (-7,4 mm diff)
112 cm (8 spjälor) ger cc = 15,36 (+6,9 mm diff)
1. ha samma cc mellan alla spjälor inom samma segment, dvs jämt fördelat mellan stolparna (olika cc på olika segment)
2. haft exakt samma cc mellan alla spjälor --> sista spjälan får en annan distans till stolpen
Tar tacksamt emot synpunkter
--TM
Redigerat:
Ja, det var en intressant tanke. Får se om det kan fungera. Utan sidospjälorna på stolpen så ser det hela för fyrkantigt/klumpigt ut. Stolpen (95mm) behövde "rundas av" med något. Men kanske en halv spjäla är tillräckligt?Totte_S skrev:
Husägare
· Västerviks kommun
· 448 inlägg
Jag hade liknande situation som du står inför och jag spred ut spjälorna på hela längden. Det tycker jag är snyggast och minst iögonfallande. Att det skiljer några millimeter mellan spjälorna är inget som en utomstående tänker på. Dessutom är träet levande, så en del torkar mer o andra mindre vilket också påverkar. Jag är nöjd med den lösningen.T talonmas skrev:
Det är alltså 6-7mm som du står och funderar kring. Och det är ett staket, inte superfint möbelsnickeri.
Har du kontrollmätt alla dina spjälor så de har exakt den tjocklek du tror? Och är alla helt raka? Och hur tror du trät kommer att bete sig när det torkar, kommer alla avstånd krympa exakt lika mycket med varandra så det är lika stort mellanrum om några år när du går dit med skjutmåttet och mäter på 0,1mm skala?
Du har redan föreslagit den bästa kompromissen och detta blir en ickefråga för all framtid som är direkt efter tillverkningen.
Har du kontrollmätt alla dina spjälor så de har exakt den tjocklek du tror? Och är alla helt raka? Och hur tror du trät kommer att bete sig när det torkar, kommer alla avstånd krympa exakt lika mycket med varandra så det är lika stort mellanrum om några år när du går dit med skjutmåttet och mäter på 0,1mm skala?
Du har redan föreslagit den bästa kompromissen och detta blir en ickefråga för all framtid som är direkt efter tillverkningen.
Beror på hur bred spjälorna är. Hålrummen bör vara under 100mm brett i alla fall för att vara godkänt vid besiktning. Man kan justera bredden på spjälorna och på så vis lura ögat att det är likadant oavsett avstånd.T talonmas skrev:[bild]
Bygger ett räcke på altanen ungefär enligt bild. De röda spjälorna vill jag ha direkt mot stolpen. De bruna är anpassningsbara.
Mitt problem är att stolparna har olika distans mellan sig (pga två vinklar i altanen och hur reglarna möter varandra. blev bra mycket stabilare att flytta stolpen 10 cm så fick bli så...)
De flesta segment är 92 cm och där har jag 7 spjälor totalt, cc = 14,666.
Hur hade ni gjort på de två andra segmenten som är 102 och 112 cm? (de är placerade bredvid varandra)
92,5 cm (7 spjälor) ger cc = 14,67
102 cm (8 spjälor) ger cc = 13,93 (-7,4 mm diff)
112 cm (8 spjälor) ger cc = 15,36 (+6,9 mm diff)
1. ha samma cc mellan alla spjälor inom samma segment, dvs jämt fördelat mellan stolparna (olika cc på olika segment)
2. haft exakt samma cc mellan alla spjälor --> sista spjälan får en annan distans till stolpen
Tar tacksamt emot synpunkter
--TM
Nja, det är +7 mm åt ena hållet o -7 mm åt andra. Så diffen kan bli nästan 1,5 cm om fel segment är intill varandra. Kanske kan synas?K kniv skrev:Det är alltså 6-7mm som du står och funderar kring. Och det är ett staket, inte superfint möbelsnickeri.
Men jag ska helt enkelt göra ett test o se vad jag tycker. Jobbigaste men mest korrekta sättet antar jag
Fortfarande ganska löjligt små differenser för ett staket. Bygg det exakt på dina 14,67cm och gå tillbaka och mät det ett år efter. Då kommer du inse att du spillde massa tid på väldigt onödiga saker. Nu när du ändå har en tillräckligt bra lösning.
Fast allt virke torkar ju, inte bara vissa spjälor. Så den relativa differensen kommer vara samma oavsett om det är torrt eller blött.K kniv skrev:
Men ett test avslöjar om det funkar. Återkommer med bilder när det är klart
Men allt virke torkar ju inte likadant, vissa brädor kan bli ett par mm smalare än de andra efter nått år i solen, då kan glipan mellan brädorna naturligt bli en halv centimeter större om två sånna spjälor råkat hamna bredvid varandra.T talonmas skrev: