Nu behöver jag er hjälp. I år ska vi börja göra iordning vår trädgård som nu bara är en gräsmatta. Förra hösten grävde jag dock en rund rabatt som ska fyllas med växter.

Tipsa mig om växter/blommor/lökar osv som kan planteras i denna. Vill att det alltid ska hända något i rabatten trots årstid, vintergröna växter/lökar/perenner osv.

Bor i zon 1 och rabatten har nästan ett brännande soligt läge på sommaren. Det enda som är planterat nu är en blodfläder. Jag gillar växter med mörka blad, vita blommor, mörkt röda/lila blommor och gröna blad.
 
Julros och rhododendron kanske?
Så har du grönt och blommor på vintern iaf.
 
BirgitS
Hur stor är rabatten?
Kommer man att se rabatten från alla håll eller finns det en tydlig fram- resp. baksida?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur stor är rabatten?
Kommer man att se rabatten från alla håll eller finns det en tydlig fram- resp. baksida?
Den är 3 diameter och ligger framför altanen och huset. Den är ju rund och ligger en bit ut på gräsmattan så den synd från alla håll. Och full sol från förmiddag till eftermiddag.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Julros och rhododendron kanske?
Så har du grönt och blommor på vintern iaf.
Gillar julros full sol? Rhododendron är fina men de verkar bli jättestora om man tittar i området här. :oops:
 
Miian91 Miian91 skrev:
Gillar julros full sol? Rhododendron är fina men de verkar bli jättestora om man tittar i området här. :oops:
Ja, Rhododendron kan bli stora med tiden, helt klart.
Julros tror jag klara det mesta däremot, men kan ha fel.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, Rhododendron kan bli stora med tiden, helt klart.
Julros tror jag klara det mesta däremot, men kan ha fel.
Haha, ja jisses vad stora de kan bli
Okej, vad bra. Har en julros i kruka som jag inte vågat plantera ut men då kanske man ska testa. De är ju himla fina
 
Miian91 Miian91 skrev:
Gillar julros full sol? Rhododendron är fina men de verkar bli jättestora om man tittar i området här. :oops:
Nej, julros gillar inte full sol under sommarsäsongen, däremot tillhör julrosen de växter som likt blåsippa, vitsippa och andra tidigt blommande växter drar nytta av det skarpa ljuset tidig vår när inte lövträd och annan vegetation skuggar. Under sommarhalvåret, när de blommat över, vill julrosen stå i strilande, svalt ljus, inte skarpt solsken.

Rhododendron finns i många olika storlekar, från en dm hög till kanske två? m höga men de kräver en annan miljö med en jord som håller ett lägre pH värde, dvs sur.

Är du beredd att tänka om ? Det finns ju inga växter i vårt land som kan ge blomning 12 månader om året, perennerna vissnar ner och går i vintervila när frosten kommer.

Som nybörjare med rabatter är det vanligt att fokusera enbart på blomning och färgskala och resultatet brukar bli överplanterade rabatter som ger ett oroligt intryck. Tre m i diameter är inte stort och kräver en noggrann planering för att rabatten inte skall ge ett plottrigt intryck. Tänk också på att växterna brer ut sig, det bör finnas lite utrymme kvar att växa i.

Det finns så mycket annat än blommor som är vackert i en plantering, gröna växter med vackra blad, små barrväxter ( häxkvastar) städsegröna små juveler med spännande former och så några perenner som inte ser skräpiga ut efter blomning, hosta finns t.ex. i många olika storlekar och ger en dämpande effekt i alla planteringar.

Olika höjd bland växter är viktigt att tänka på samt att undvika sorter som sprider sig mer än önskvärt.

Tulpaner tidig vår är alltid en fägring för våra vintertrötta ögon, lökarna köper du på hösten och planterar ut. Tänk bara på att inte rada, sätt dem i grupper om udda antal, tre, fem...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS
Miian91 Miian91 skrev:
Den är 3 diameter och ligger framför altanen och huset. Den är ju rund och ligger en bit ut på gräsmattan så den synd från alla håll. Och full sol från förmiddag till eftermiddag.
Men flädern lär ju skugga en stor del av rabatten under delar av dagen om du inte har placerat den i norra änden.

Funkior har ofta vackra blad, gröna med vita eller ljusgula områden/strimmor och en del av dem fungerar bra i sol också: https://alltomtradgard.expressen.se/vaxter/perenner/funkia-hosta/
https://www.blomsterlandet.se/tips-rad/tradgard/perenner/underbara-funkia/

Snödroppar, krokus, tulpaner och andra lökar som blommar på våren stoppar man ner på hösten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Nej, julros gillar inte full sol under sommarsäsongen, däremot tillhör julrosen de växter som likt blåsippa, vitsippa och andra tidigt blommande växter drar nytta av det skarpa ljuset tidig vår när inte lövträd och annan vegetation skuggar. Under sommarhalvåret, när de blommat över, vill julrosen stå i strilande, svalt ljus, inte skarpt solsken.

Rhododendron finns i många olika storlekar, från en dm hög till kanske två? m höga men de kräver en annan miljö med en jord som håller ett lägre pH värde, dvs sur.

Är du beredd att tänka om ? Det finns ju inga växter i vårt land som kan ge blomning 12 månader om året, perennerna vissnar ner och går i vintervila när frosten kommer.

Som nybörjare med rabatter är det vanligt att fokusera enbart på blomning och färgskala och resultatet brukar bli överplanterade rabatter som ger ett oroligt intryck. Tre m i diameter är inte stort och kräver en noggrann planering för att rabatten inte skall ge ett plottrigt intryck. Tänk också på att växterna brer ut sig, det bör finnas lite utrymme kvar att växa i.

Det finns så mycket annat än blommor som är vackert i en plantering, gröna växter med vackra blad, små barrväxter ( häxkvastar) städsegröna små juveler med spännande former och så några perenner som inte ser skräpiga ut efter blomning, hosta finns t.ex. i många olika storlekar och ger en dämpande effekt i alla planteringar.

Olika höjd bland växter är viktigt att tänka på samt att undvika sorter som sprider sig mer än önskvärt.

Tulpaner tidig vår är alltid en fägring för våra vintertrötta ögon, lökarna köper du på hösten och planterar ut. Tänk bara på att inte rada, sätt dem i grupper om udda antal, tre, fem...
Tack svar
Det kanske är fel av mig och säga att det ska blomma året om. Jag gillar i ärlighetens namn bladväxter mest men visst ska det vara en snygg kombo. Tycker det är riktigt svårt att få till när man inte har tidigare erfarenhet av trädgård.
Om du skulle välja ett antal växter för denna rabatt vilka hade du valt som ger en snygg mix? Lökar som tulpaner håller jag helg med om. Det är så fint när de tittar upp. Har satt några riktigt mörkfärgade på andra ställen i trädgården. Så fint!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men flädern lär ju skugga en stor del av rabatten under delar av dagen om du inte har placerat den i norra änden.

Funkior har ofta vackra blad, gröna med vita eller ljusgula områden/strimmor och en del av dem fungerar bra i sol också: [länk]
[länk]

Snödroppar, krokus, tulpaner och andra lökar som blommar på våren stoppar man ner på hösten.
Jo, det är sant. Men den kommer nog mest skugga när solen går ner. Det är ju riktigt brännande sol resten av dagen så det krävs att de växter som ska vara där tål det!
Några förslag på en mix som skulle kunna funka tillsammans i denna rabatt
 
Miian91 Miian91 skrev:
Det är ju riktigt brännande sol resten av dagen så det krävs att de växter som ska vara där tål det!
Om detta är miljön så är det den som bestämmer vad som kan planteras, växter som föredrar vandrande skugga (flertalet) kommer inte att komma till sin fördel i gassande sol.

Miian91 Miian91 skrev:
Om du skulle välja ett antal växter för denna rabatt vilka hade du valt som ger en snygg mix? Lökar som tulpaner håller jag helg med om. Det är så fint när de tittar upp. Har satt några riktigt mörkfärgade på andra ställen i trädgården. Så fint!
De flesta stenpartiväxter klarar av brännande eftermiddagssol sol, likaså alla fetbladsväxter. Allium finns i olika färger och storlekar, lavendel, anisisop, stäppsalvia och bolltistel passar utmärkt för en varm och solig växtplats.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Flera gräs som miscanthus gillar sol och ger struktur till rabatten i princip hela året. (Man klipper ner dem på våren) några olika miscanthus kan utgöra en fin stomme i en rabatt mitt i solen tillsammans med din fläder.
Eller varför inte rosor? Det finns många remonterande rosor som blommar hela sommaren och långt in på hösten. De flesta får nypon som är fina på vintern.
 
Jiji Jiji skrev:
Flera gräs som miscanthus gillar sol och ger struktur till rabatten i princip hela året. (Man klipper ner dem på våren) några olika miscanthus kan utgöra en fin stomme i en rabatt mitt i solen tillsammans med din fläder.
Eller varför inte rosor? Det finns många remonterande rosor som blommar hela sommaren och långt in på hösten. De flesta får nypon som är fina på vintern.
Tack för tips! Rosor har jag faktiskt inte tänkt på så det ska jag absolut fundera på. Gräs är alltid fint och tacksamt.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Miian91 Miian91 skrev:
Tack för tips! Rosor har jag faktiskt inte tänkt på så det ska jag absolut fundera på. Gräs är alltid fint och tacksamt.
Finns även rosor som inte är så höga utan kan fungera som marktäckare. Viktigt då att det är ogräsfritt när man planterar för det är inte så kul att dra upp rotogräs genom taggiga grenar. (Men även det går att lösa eftersom de allra flesta rosor av den typen blommar på årsskotten och därmed går att klippa ner ordentligt för att underlätta rensning.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.