Vi röjer ett dödsbo och har hittat lite roliga saker. Dessa två tänger har vi inte identifierat. Vet någon vad de används till?

Tång 1 ca 20 cm lång:
CIMG0528.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CIMG0527.JPG
Skapa konto

Tång 2 - ca 50 cm lång:
CIMG0529.JPG
Skapa konto

CIMG0530.JPG
Skapa konto

Redigerat:
Tång 1 gissar jag är en skränktång. Används till att skränka tänderna på fogsvansen.

Tång 2 vet jag inte.

Kabelskakare

Tång 2.
Hovtång.

Mina gissningar:)

Tång 1. tång för rynkböjar på blymantlad kabel.
Tång 2. tång för stängsel stål/taggtråd.

I
Skränktång på 1 skulle jag kanske också gissa, men har aldrig sett en med mm-skala och tycker man gjort sig för mycket besvär med leden, känns som att det hålet borde vara till nåt. Men skränktång kan vara min gissning också för jag vet inget bättre.

2 gissar jag någon form av kättingtång, den har utväxling och går om-lott. Kanske något militärt bruk, fanns ju en sån industri i Kongsberg
tång snökedja 1.jpg
Skapa konto

Redigerat av moderator:
Nr 1 är nog inte en skränktång av fler skäll. det står en text på tången som jag inte kan avläsa. prova att googa texten.
Nr 2 har ingen aning men storleken avslöjar att längden på armarna gör att man behöver kraft att knipsa av något eller trycka ihop något. Skala något tror jag inte.
Å det är alltid kull att gissa. Har för mig att jag själv har lagt ut en skum tång.

Pär

I
Det står Patente och några bokstavskombinationer som jag tror talar om i vilka länder den är patenterad, dock inget nr vad jag kan se. En skränktång till fintandade sågar skulle jag kunna tro på, inte till en bågfil precis men kanske en geringssåg eller liknande.
Eller kanske rent av till en bandsåg, det skulle kunna förklara hålet i mitten, till ett bordsstativ så att man lättare kan hålla den i 90 grader mot klingan, vild gissning bara.

Redigerat av moderator:
I höstas fanns det en Kongsberg kedjetång till salu: http://www.prisjagaren.se/193939999/kedjetang/

Från annonstexten:

Kedjetång för att spänna ihop snökedjan på bilhjulen, eller andra

kättingar. tångens längd 48 cm.

Märke Kongsberg Made in Norway.
Bilden saknas i annonsen, men den går att gräva upp med googles bildsök:

kedjetång.PNG

Hyfsat lik tång #2, så ion kan ha rätt.

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag tror på skränktång på nr 1. Den har dock ovanligt många inställningsmöjligheter. Fjädern och den justerskruven som fjädern sitter i är den enda justeringsmöjlighet som brukar finnas på de flesta skänktänger.

För nr 2 tror jag också på kedjetång.

I
Ja, kanske har jag rätt, :thumbup:

I
Jag väljer då att anse bild 2 avklarad. Då återstår bild ett. Hade det funnits ett patentnr finns det en möjlighet att hitta nåt den vägen. CIMG0527aaa.jpg
Skapa konto

I
Lånar tråden.Det står ju QUIZ, borde finnas klistrad, sånt här är roligt.
Har en pryl som jag vet vad det är och har använt. Hur många fler är det här som vet?
IMG_0059.JPG
Skapa konto

Ser ut som en kabelskalare, där man kan ställa in olika kabelareor.

I
roli skrev:
Ser ut som en kabelskalare, där man kan ställa in olika kabelareor.
Hmm. ja det var det det. Var det så lätt?
Jag får se om jag hittar nåt annat gammalt bråte då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.