Vi röjer ett dödsbo och har hittat lite roliga saker. Dessa två tänger har vi inte identifierat. Vet någon vad de används till?
Tång 1 ca 20 cm lång:
Tång 2 - ca 50 cm lång:
Tång 1 ca 20 cm lång:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tång 2 - ca 50 cm lång:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tång 1 gissar jag är en skränktång. Används till att skränka tänderna på fogsvansen.
Tång 2 vet jag inte.
Tång 2 vet jag inte.
Produkter som diskuteras: "Hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Skränktång på 1 skulle jag kanske också gissa, men har aldrig sett en med mm-skala och tycker man gjort sig för mycket besvär med leden, känns som att det hålet borde vara till nåt. Men skränktång kan vara min gissning också för jag vet inget bättre.
2 gissar jag någon form av kättingtång, den har utväxling och går om-lott. Kanske något militärt bruk, fanns ju en sån industri i Kongsberg
2 gissar jag någon form av kättingtång, den har utväxling och går om-lott. Kanske något militärt bruk, fanns ju en sån industri i Kongsberg
Logga in
Skapa konto
Redigerat av moderator:
Nr 1 är nog inte en skränktång av fler skäll. det står en text på tången som jag inte kan avläsa. prova att googa texten.
Nr 2 har ingen aning men storleken avslöjar att längden på armarna gör att man behöver kraft att knipsa av något eller trycka ihop något. Skala något tror jag inte.
Å det är alltid kull att gissa. Har för mig att jag själv har lagt ut en skum tång.
Pär
Nr 2 har ingen aning men storleken avslöjar att längden på armarna gör att man behöver kraft att knipsa av något eller trycka ihop något. Skala något tror jag inte.
Å det är alltid kull att gissa. Har för mig att jag själv har lagt ut en skum tång.
Pär
Det står Patente och några bokstavskombinationer som jag tror talar om i vilka länder den är patenterad, dock inget nr vad jag kan se. En skränktång till fintandade sågar skulle jag kunna tro på, inte till en bågfil precis men kanske en geringssåg eller liknande.
Eller kanske rent av till en bandsåg, det skulle kunna förklara hålet i mitten, till ett bordsstativ så att man lättare kan hålla den i 90 grader mot klingan, vild gissning bara.
Eller kanske rent av till en bandsåg, det skulle kunna förklara hålet i mitten, till ett bordsstativ så att man lättare kan hålla den i 90 grader mot klingan, vild gissning bara.
Redigerat av moderator:
I höstas fanns det en Kongsberg kedjetång till salu: http://www.prisjagaren.se/193939999/kedjetang/
Från annonstexten:
Hyfsat lik tång #2, så ion kan ha rätt.
Från annonstexten:
Bilden saknas i annonsen, men den går att gräva upp med googles bildsök:
Hyfsat lik tång #2, så ion kan ha rätt.
Jag tror på skränktång på nr 1. Den har dock ovanligt många inställningsmöjligheter. Fjädern och den justerskruven som fjädern sitter i är den enda justeringsmöjlighet som brukar finnas på de flesta skänktänger.
För nr 2 tror jag också på kedjetång.
För nr 2 tror jag också på kedjetång.