Har ett projekt där jag behöver 50mm rundstav i ek och också behöver kunna göra hyfsat noggranna fräsningar 90 grader mot varandra på densamma. Så, snål som jag är tyckte jag 450:-/m (vilket är det pris jag hitta) för lite runda pinnar va för dyrt o efter att ha väntat att nån skabbig luna sp1000 skulle dyka upp på blocket för en billig peng så tröttnade jag. Över en vecka med influensa innebar mycket youtube- och skisstid. Nu återstår mest lite hosta o halsont så det va dags att göra slag i saken.
Det är en basic låda, drivsida med borrmaskin och 2 väggar med kullager på ena sidan och flyttbara sidan har jag satt min roterande dubb från metallsvarven. Flyttbara sidan låses i en t-track. Gängar m12 hål i ämnet och skuvar sen på axeln och kontralåser med mutter. Max längd på det som svarvas 900mm vilket borde räcka till nästan alla bordsben. Max diameter 90mm.
För att ha möjlighet att rotationslåsa ämnet har jag satt en indexeringsskiva på drivsidan (några bilder ner). Med skruv genom den kan jag fräsa ganska exakta tapphål 90 grader från varandra. Funkar även att göra "flutings" som amrekanerna gillar...inte jag. Kan även plana en sida eller del av sida om det skulle behövas.
Det här blev bra. Har 0.2 diameterdiff meelan ändarna på fräst stång på 50cm. Går nog att trimma in. Väldigt bra yta om jag tog typ 0.5mm i sista skäret. Fick va rätt försiktig i fräsandet, typ 1mm per skär. Fick fräsen att börja vandra rätt okontrollerat när jag fräste för djupt.
Med lite vinklingsbara medar på sidorna (så fräsen glider på dom istället för lådan) går det enkelt att frässvarva avsmalnande ben om man skulle vilja det. Kommer som påbyggnad snart. Borrmaskinen ska också få ett fäste så man slipper hålla i den...eller ska manicken få egen motor...ja osså lite spånsugning, har inte klurat färdigt på det än.
Väldans rolig apparat, dubbla maskiner o det sprutar spånor och blir jättebra resultat
Det är en basic låda, drivsida med borrmaskin och 2 väggar med kullager på ena sidan och flyttbara sidan har jag satt min roterande dubb från metallsvarven. Flyttbara sidan låses i en t-track. Gängar m12 hål i ämnet och skuvar sen på axeln och kontralåser med mutter. Max längd på det som svarvas 900mm vilket borde räcka till nästan alla bordsben. Max diameter 90mm.
För att ha möjlighet att rotationslåsa ämnet har jag satt en indexeringsskiva på drivsidan (några bilder ner). Med skruv genom den kan jag fräsa ganska exakta tapphål 90 grader från varandra. Funkar även att göra "flutings" som amrekanerna gillar...inte jag. Kan även plana en sida eller del av sida om det skulle behövas.
Det här blev bra. Har 0.2 diameterdiff meelan ändarna på fräst stång på 50cm. Går nog att trimma in. Väldigt bra yta om jag tog typ 0.5mm i sista skäret. Fick va rätt försiktig i fräsandet, typ 1mm per skär. Fick fräsen att börja vandra rätt okontrollerat när jag fräste för djupt.
Med lite vinklingsbara medar på sidorna (så fräsen glider på dom istället för lådan) går det enkelt att frässvarva avsmalnande ben om man skulle vilja det. Kommer som påbyggnad snart. Borrmaskinen ska också få ett fäste så man slipper hålla i den...eller ska manicken få egen motor...ja osså lite spånsugning, har inte klurat färdigt på det än.
Väldans rolig apparat, dubbla maskiner o det sprutar spånor och blir jättebra resultat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Grymt smart!
Jag som precis byggt om min långa Lennartsfors svarv till kort skålsvarv börjar ångra mig nu.
Jag som precis byggt om min långa Lennartsfors svarv till kort skålsvarv börjar ångra mig nu.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Jo, jag ställde mig själv den frågan ett antal gånger innan jag startade vinkelslipen. Enda anledningen är platsbrist då nya maskiner är på ingång. Måste prioritera det jag använder mest helt enkelt.
Byggahus jigg-geni slår till igen! Grymt smart.
Du kanske skulle vara sjuk lite oftare Ola, vilka fantastiska jiggar vi skulle få tips om på regelbunden basis i så fall...
Skämt åsido, skönt att höra att du är på bättringsvägen och tack för den här makalösa manicken!
//Ronnie
Du kanske skulle vara sjuk lite oftare Ola, vilka fantastiska jiggar vi skulle få tips om på regelbunden basis i så fall...
Skämt åsido, skönt att höra att du är på bättringsvägen och tack för den här makalösa manicken!
//Ronnie
När jag ser din mackapär så slås jag av att den borde gå att köra på bordssågen? Känns som att det skulle bli enklare att få bra dammupptagning då, man borde kunna stänga igen hela ovansidan. Har för mig jag har sett något sådant på tuben för länge sen.
Jo, jag har sett några bordsågvarianter också under mitt youtubemaraton förra veckan men föredrog denna då den kändes säkrare och mer precis.V vectrex skrev:
Typ denna men ska man kunna göra 80-90cm ben blir det en väldigt lång släde att ratta runt på bordsågen.
Jag svarvar vidare, provade en skarp version i rätt mått (dock inte i rätt träslag) idag inklusive urfräsningar. Kan tyvärr inte avslöja vad det ska bli, men en icke avslöjande bild kan jag bjuda på. Svarvandet går förbannat bra
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har provat lite olika, bäst tycker jag det går med typ hålkälsfräs med en viss sträcka platt botten. Körde först med vanlig notfräs med bottenskär men fick lite sämre yta då, men jag var också nybörjare när jag körde det stålet, nu är jag mer stabil o vet hur mycket jag kan ta i varje skär.
Det blir ju väldigt liten kontaktyta för fräsen, den tar ju i princip bara i centrum av stålet så stålets form borde spela mindre roll. Har klurat lite på det här och egentligen borde man inte behöva fräsen i centrum utan borde kunna köra varsomhelst längs skäret för att inte slita bottenskär.
Det blir ju väldigt liten kontaktyta för fräsen, den tar ju i princip bara i centrum av stålet så stålets form borde spela mindre roll. Har klurat lite på det här och egentligen borde man inte behöva fräsen i centrum utan borde kunna köra varsomhelst längs skäret för att inte slita bottenskär.
Jag funderade på precis samma sak när jag så din jigg från början. Normalt sett får jag bäst yta där långsidan på notfräsen har tagit, inte där bottenskären har tagit. Hade du kunnat ha ett längre stål och köra "på sidan" av rundstaven istället tro? Men då kan du inte använda fräsens höjdinställning
Och dessutom ser du ju ut att få riktigt fint resultat i vilket fall!
Det är lite rörigare att köra med sidoskären. Noggrannhetsmässigt går det nog bra, anhållet behöver ju bara referera en långsida. Lite bökigare att ta lite åt gången, man skulle nog behöva shimsa isåfall och plocka ett åt gången, man vill ju inte ändra slutskärsinställningen från en rundstav till nästa. Skulle ju dock möjliggöra en medfräsning som sista skär för att maxa ytfinheten....ska labba lite med det.
