Byggahus.se
Hej
Jag bor i ett "nytt" hus sen 6 månader tillbaka och har beställt bergvärme (av flera anledningar men bland annat) då jag snabbt insåg att jag inte kommer orkar krångla med befintlig pelletspanna. Systemets utformning antyder dessutom på en del glatt amatörmässigt hemmapul.

Jag var bortrest de senaste två veckorna och fick hjälp med att hålla pannan vid liv. Dock upptäckte jag imorse när jag skulle fylla på med pellets i lådan att lådan dels tömts helt (har hänt förr och inte varit någon katastrof) en även att slangen som går från matarskruven ned till brännaröret var deformerad.

Brännaren signalerade fel i still med "ErrSafe avbrott säk slinga".
Av meddelandet och slangen att döma så verkar det ha blivit för varmt (brännaren hade utan min vetskap ställts om till högeffektläge medan jag var borta, om det nu spelar roll).
Brännaren är (som rubriken antyder) av typen PX 22
https://www.janfire.com/wp-content/uploads/2022/03/Janfire_PX22_SV_R1.pdf

Jag är ganska angelägen om att kunna sparka igång brännaren igen för det börjar bli kyligt i huset och jag har ingen lust att göra några större ingrepp i brännaren/systemet då jag i princip bara försöker hålla det i liv en månad till eller så, tills bergvärmepumpen kommer.

Jag har inte lyckats hitta någon bra information om detta från andra källor så tänkte hör här om det är någon med erfarenhet av denna eller liknande brännare som kan ge råd. V

Hur och vart ska jag kolla efter kabelbrott? och går det att bygla/kortsluta säkerhetskretsen? så att jag åtminstone kan få igång pannan tillfälligt, då känns det som man har lite mer andrum att undersöka saken bättre.

Har ganska mycket erfarenhet av att felsöka/fixa elektronik hemma, men i det här fallet tar jag helst råd innan jag börjar rota runt, för jag vill få det fixat fort och med så lite komplikationer som möjligt.
 
Det är inte bara att återställa fallrörets överhettningsskydd?
 
Jo borde vara detta. Sitter en plåtvinkel på falröret, två skruv. Öppna upp och tryck in knappen
 
Ni har helt rätt!
Jag lyckades snubbla över denna lösning imorse när jag granskade kopplingsschemat till brännaren och granskade skyddet lite närmare. Hade tänkte svara på mig egen tråd så att andra kunde ta del av lösningen, men ni hann före 😜

Stort tack för tipsen iaf👍
Huset känns nästan beboeligt igen temp.mässigt iaf. Som tur är fanns elpatroner för underhållsvärme men pga. Halvdan elkoppling i huset vågar jag inte köra dom på fullt för då riskerar vi att smälla en av huvudsäkringarna.

Bergvärmen blir mer och mer efterlängtad.
 
  • Gilla
Tronxy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.