God kväll
Jag sitter här på fredagskvällen och katastrofplanerar. Hur klarar sig mitt hus under ett långvarigt strömavbrott på vintern?

Den svaga länken verkar vara värmekabeln som värmer inkommande vattenledning som går in i källaren från den borrade brunnen. Hur håller jag liv i den på bästa sätt? Angiven effekt på kabeln är 156 W och den ansluts med en vanlig stickproppskontakt. Jag vill helst inte köpa ett svindyrt elverk.

(Värmen i huset kan jag upprätthålla med kaminer och vatten kan jag hämta ur ån bredvid huset)
 
Unikt namn
Du får väl ändå inte vatten ur brunnen om det är strömavbrott?
Så det går väl att tömma ledningen på vatten om strömmen går när det är vargavinter ute.
 
E Einh skrev:
God kväll
Jag sitter här på fredagskvällen och katastrofplanerar. Hur klarar sig mitt hus under ett långvarigt strömavbrott på vintern?

Den svaga länken verkar vara värmekabeln som värmer inkommande vattenledning som går in i källaren från den borrade brunnen. Hur håller jag liv i den på bästa sätt? Angiven effekt på kabeln är 156 W och den ansluts med en vanlig stickproppskontakt. Jag vill helst inte köpa ett svindyrt elverk.

(Värmen i huset kan jag upprätthålla med kaminer och vatten kan jag hämta ur ån bredvid huset)
Elverket är nog ett av de billigaste sätten att generera 156 W elström under längre perioder. Vad är alternativen annars?
Stora batterier, sol och vindkraft, eller bränsleceller kostar brutalt mycket mer.
Smartast är nog att isolera eller tappa ur.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Du får väl ändå inte vatten ur brunnen om det är strömavbrott?
Så det går väl att tömma ledningen på vatten om strömmen går när det är vargavinter ute.
Läs igen...citat: "(Värmen i huset kan jag upprätthålla med kaminer och vatten kan jag hämta ur ån bredvid huset)"
 
Vad är det för typ av rör/ slang? Mitt förslag är att gräva ner den till frostfritt djup så du kan ta bort värmekabeln helt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
E Einh skrev:
God kväll
Jag sitter här på fredagskvällen och katastrofplanerar. Hur klarar sig mitt hus under ett långvarigt strömavbrott på vintern?

Den svaga länken verkar vara värmekabeln som värmer inkommande vattenledning som går in i källaren från den borrade brunnen. Hur håller jag liv i den på bästa sätt? Angiven effekt på kabeln är 156 W och den ansluts med en vanlig stickproppskontakt. Jag vill helst inte köpa ett svindyrt elverk.

(Värmen i huset kan jag upprätthålla med kaminer och vatten kan jag hämta ur ån bredvid huset)
Elbil? Borde vara hur lugnt som helst att driva en värmekabel, ladda dina vanliga elprylar osv under en lång tid med fulladdat batteri.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Du får väl ändå inte vatten ur brunnen om det är strömavbrott?
Så det går väl att tömma ledningen på vatten om strömmen går när det är vargavinter ute.
Nä, men då får jag hämta vatten ur ån bredvid huset.
Hur tömmer man en plan vattenledning på ca 13m bäst? Tryckluft?
 
B Bjober skrev:
Elverket är nog ett av de billigaste sätten att generera 156 W elström under längre perioder. Vad är alternativen annars?
Stora batterier, sol och vindkraft, eller bränsleceller kostar brutalt mycket mer.
Smartast är nog att isolera eller tappa ur.
Hur tappar man ur en 13m vattenledning på bästa sätt? Tryckluft?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vad är det för typ av rör/ slang? Mitt förslag är att gräva ner den till frostfritt djup så du kan ta bort värmekabeln helt.
Vet ej vad det är för typ av rör. Tror det kan vara nån typ av hårdplast. Det var förra ägaren som fixade det.

Jag bor i Norrlands inland så tjälfritt djup är ca 3m. Jag vill ogärna gräva upp hela trädgården för att lägga röret djupare och med mer isolering.
 
J JockeHX skrev:
Elbil? Borde vara hur lugnt som helst att driva en värmekabel, ladda dina vanliga elprylar osv under en lång tid med fulladdat batteri.
Har ingen elbil. Och i relation till att köpa en elbil så är ett elverk väldigt billigt 😄
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
MrJay
J JockeHX skrev:
Elbil? Borde vara hur lugnt som helst att driva en värmekabel, ladda dina vanliga elprylar osv under en lång tid med fulladdat batteri.
Långtifrån alla elbilar som kan ladda andra prylar.
 
PEM-slang tål att frysa. Så det behöver inte göras något. När strömmen kommer tillbaka och det är fruset så tar det några timmar för värmekabeln att tina vattnet. Sedan är allt som vanligt igen.
 
  • Gilla
Nilstyko och 4 till
  • Laddar…
Skaffa en 300 liters hydrofor så har du en fin vattenreserv några dagar.
Det kan vara så att pumpen precis ska slå till när det blir strömavbrott, då har du mindre vatten i reserv.
Du bör även stänga av pumpen så den inte slår till utifall vattnet frusit.
/Workingclasshero
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
E Einh skrev:
Hur tappar man ur en 13m vattenledning på bästa sätt? Tryckluft?
Ja det borde fungera. Skjuta in en tunn plastslang i vattenledningen och få den att hosta ur sig vattnet.
Kanske det är ok att låta ledningen frysa?
I fjällstugan jag kom till inatt har vi 2 brunnar med varsin pump i.
Den äldre anläggningen med ca 25meter pem-slang med värmekabel inuti . Den fryser inom några timmar om strömmen slås av. Men vi kallställer när vi åker hem så den fryser regelbundet ihop och har så gjort i 40 år utan problem.
Den nyare anläggningen har bara några få meter välisolerad pem-slang med värmekabel utanpå slangen. Det intressanta är att värmen aldrig använts.
En specialgjord ventil tappar ur vattnet tillbaks i brunnen när vi kallställer och när vi är här funkar det utan värmetillskott.

Jag skulle nog låta din ledning frysa om det finns vatten på annat håll.
 
MrJay MrJay skrev:
Långtifrån alla elbilar som kan ladda andra prylar.
Hur menar du nu? Alla elbilar borde kunna ladda allehanda tekniska prylar via en liten inverter. En värmekabel drar ju inget i sammanhanget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.