Jag har fått grym rabbat på elit. Jämfört pvc'n och det är ok priser. Finns något billigare. Besiktningsmannen rekommenderade inte pvc.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Varför rekomenderade han inte PVC? Ett test utfört av SP visade ju att PVC är överlägset övriga material alla kategorer vad jag minns. Nu hittar jag inte länken till SP's rapport men väl till ett utdrag från den http://www.kaerrman.se/allang.htm

Men även om PVC ska vara så bra så har de trots allt ett sämre rykte än andra, så är jag själv mycket tveksam och velar fram och tillbaka. Nu ska jag inte byta fönster förrän om ett par år, men ändå...

Varför skulle inte träfönster hålla i 30 år? Mina har suttit på plats sedan 1937, har inga planer på att byta. Hur länge håller PVC-fönster? Stoppar de uv-ljuset i 30 år, blir de spröda i kyla?
"Plastfönster" skulle jag inte betala mer för, känns spontant som en billighetslösning.

Fotografen skrev:
Varför skulle inte träfönster hålla i 30 år? Mina har suttit på plats sedan 1937, har inga planer på att byta. Hur länge håller PVC-fönster? Stoppar de uv-ljuset i 30 år, blir de spröda i kyla?
"Plastfönster" skulle jag inte betala mer för, känns spontant som en billighetslösning.
Fönster tillverkade -37 håller nog en annan kvalitet än de som görs idag skulle jag tro. Då var det kärnvirke av högsta kvalitet som användes, även om det inte är skitvirke idag så är det nog inte lika bra. Extremfallet var väl fönstertillverkningen på på 70-talet....

Fotografen skrev:
Det som avses är utan underhåll.

Pratade inte personligen med Besiktningsmannen så jag har inte hört alla hans argument förutom kondens inne i kanalerna som i vissa fall resulterat i frostsprängningar. Fine garantin täcker detta men riktigt otacksamt att byta ut fönster fler gånger. Var även och kände på de båda alternativen idag och jag måste säga att pvc'n känns ganska b i jämförelse.

Devlon skrev:
Givetvis är pvc'n dyrare.
Du måste verkligen ha hittat dyra PVC-fönster, alt fått extremt bra rabatt på Elit. Normalt är PVC-fönster betydligt billigare än trä. Du skulle kanske undersöka fler alternativ av PVC-fönster?

Är du säker på att du inte skrivit fel eller driver med oss? Om inte så förstår jag inte varför du tvekar. Trä/Alu alla dagar i veckan

Håller med, skulle jag få alu/trä till samma pris eller billigare än PVC skulle jag inte tveka ett ögonblick!

Hahahaha totalt förvirrad!!! pvc'n e billigare än alun. Ni får ursäkta mig!!! :o

Devlon, då förstår jag dig. Jag hade helt bestämt mig för Pvc och en importör innan jag i ett sista skede tittade runt vad dom större tillverkarna i landet skulle ha för trä/alu. Jag fick då samma pris på trä/alu som pvc från ett företag som ägs av samma företag som äger elitfönster och som tillverkas på samma plats som elitfönster. Fönstren är 3 glas med Rw 38 (Rw ctr 35) då jag tog extra ljudisolering, vilket är billigt på trä/alu. Jag kan droppa namnet på företaget som jag köpte mina fönster av om du är intresserad. Dom har dock inte tillverkats än, så jag kan inte säga mycket om dem än

Devlon skrev:
Står inför en relativt stor beställning av fönster samt altandörr. Pvc fönstren jag tittat på har 10års garanti mot missfärgning, formfasthet, täthet osv. Kasseten har ett u-värde på 1 och tillsammans med karm 1.2. Offerten innefattar ljudglas. De har 6 kanaler med stålkärna.

Andra alternativet är Elitfönster.

Prisskillnad 100% då här jag fått bra rabbat på elitfönstren genom en god vän.

Ältat detta alt för lång tid och ber om hjälp i beslutet :confused:

Kan tillägga att jag inte vet om jag kommer att bo kvar här om tio år eller inte (troligtvis inte)

Ska du inte bo kvar om 10år så är det till 100% priset som styr anser jag. Köp det som är billigast ingen kommer betala en krona extra för ditt hus för att fönsterna kostade xxxxxxxkr

mexitegel skrev:
Fönster tillverkade -37 håller nog en annan kvalitet än de som görs idag skulle jag tro. Då var det kärnvirke av högsta kvalitet som användes, även om det inte är skitvirke idag så är det nog inte lika bra. Extremfallet var väl fönstertillverkningen på på 70-talet....
Mycket viktig poäng!
Träfönster idag är inte i närheten av vad de var då.

Ett träfönster för ett modernt hus i dag får du ju gå fram och granska på 10cm håll för att kunna skilja om det är trä eller plast eller alu. Ytan på träet är ju så slätt och fint och sedan sprutlackat att känslan att det skulle vara trä är ju helt bortblåst.

Jag har precis köpt alu fönster från ERA-fönster (vill inte ha PVC i mitt gamla hus). På sommarstugan satte jag in en PVC dubbeldörr från Menta fönster (mycket nöjd med den). Blev lite nyfiken så jag jämförde priset på de fönster jag köpt nu.
2-luft sidohängt 15x13, listpriser på webben.
ERA: 5676 kr
Menta : 3588 kr

Alu är i detta fall alltså 58% dyrare. Sen brukar det ju vara ordentliga rabatter då man tar in en offert.

Jag skulle ha valt trä+aluminium utan att tveka.

De fönster jag har sett i denna kategori är i princip underhållsfria eftersom träet sitter helt skyddat. Det är aluminiumet som tar smällen och mig veterligen finns det få byggmaterial som är mer väderbeständiga än aluminium.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.