Turner73 skrev:
Tjenare.

Jag är ute efter en total uppdatering av mina fönster (ca 20st, 9 karmfasta+2 altandörrar). Jag funderar på PVC eller aluminium från polen då jag inte har 200K att lägga ut ;)= Ett par frågor som jag hade uppskattat lite feedback på:

1. PVC, jag har hört (rykten) att de blir fula i solen?! Var det förr i tiden eller?
2. Alu, MS beyond WINDOWS - Home - MS, M&S, PVC windows, wooden windows, aluminium windows, PVC doors, roller shutters, stone products, window sills verkar ha hel alu fönster, men kan man få dem i en vettig färg (typ vit) så att de ser ok ut i ett hus?
3. Montering, jag har läst ganska mkt om montering här i forumet och fattar inte allt... jag vill gärna ha så enkel montering som möjligt, vad menas med montering med bleck?!.... jag menar skruva dem och sen isolera fattar jag.... lite tips/hjälp tack.
4. jag funderar på att använda polenshopping.se som hjälp, några erfarenheter? varför inte beställa direkt från t ex MS beyond WINDOWS - Home - MS, M&S, PVC windows, wooden windows, aluminium windows, PVC doors, roller shutters, stone products, window sills
5. Om jag beställer fönster så antar jag att det är karmenens yttermått jag ska ange (dvs bredd och höjd samt djup) av hålet i väggen?! Är det ngt utom hantag som jag måste tänka på utöver fönster?

Tacksam för alla tips!

//Tony
Vi tittade på flera varianter när vi skulle handla både trä, aluminium och PVC men föll för PVC som är inte bara underhållsfria utan har även lägre U-värde. De förslag vi fick hade t.o.m. glaskassetter med U-0.6.
Vad gäller att beställa direkt av fabrik så funderade vi också på det men de säljer inte direkt utan genom försäljningsagenter och de rekomenderade företaget ovan som hjälper till med kontakter från bl.a. Sverige. Det är ju inte bara att beställa utan det är många frågor som dyker upp så i vårt fall kändes det skönt att kunna få all information på svenska.
När du beställer så uppger du yttermått på karmen eftersom du behöver ha plats för att dreva/isolera vid installation.
Du får gärna höra av dig om du har några mer funderingar runt PVC som vi beställde.

Det går rykten om att PVC-fönster avger giftiga gaser "under ogynsamma förhållanden". Vad som menas med "under ogynsamma förhållanden", vet jag inte.

sjoluan skrev:
Det går rykten om att PVC-fönster avger giftiga gaser "under ogynsamma förhållanden". Vad som menas med "under ogynsamma förhållanden", vet jag inte.
Förmodligen att de brinner.

andersmc skrev:
Förmodligen att de brinner.
hahaha
inte riktigt så extrema förhållanden kanske.....
fast man vet ju inte....

En annan fråga, fick hem pvc fönster i går. Har börjat plocka upp dom och dum som man är så undrar jag, det sitter två hål på karmen som det ska sitta en plutt i. Ska den sitta uppåt eller neråt? Det är fasta fönster

S
netanb skrev:
En annan fråga, fick hem pvc fönster i går. Har börjat plocka upp dom och dum som man är så undrar jag, det sitter två hål på karmen som det ska sitta en plutt i. Ska den sitta uppåt eller neråt? Det är fasta fönster
Dreneringshålen skall sitta nedåt. (för kondensbildning som uppstår i karmen)

Och utåt. Fast det förstod du säkert själv.

Är sugen att köpa dessa fönster (Frost - Norrlandsfönstret) och ni som installerat nu i höst är ni nöjda??
Hemsidan för kronfönster är svårnavigerad så jag undrar är det 3 glas i detta fönster och öppnar man det utåt
eller innåt endast eller kan finns det fler möjligheter?

//mvh kometen

Någon som beställt fönster Veka från LB&TM? jag fick en offert på fasta fönster 1800x900 för 1950sek/st. Tycker att det verkar vara bra pris. Altandörr, helglasad, 2100x900, för 3700sek.
Någon som har ngt gott eller ogott att säga om Veka?

Jag köpte fönsterdörrar, dubbeldörrar o fasta partier av FönsterGruppen för snart tre år sedan. Valde plast då jag ville ha underhållsfritt. Ekfolierat för att det skulle se bra ut på huset som till största delen är av ek. DrehKipp då jag vill kunna lämna fönstren öppna varma dagar då jag inte är hemma. En reklamation hanterades smidigt. (fönsterdörrarna kunde inte öppnas mer än 90 grader, det åtgärdades). Att det inte är äkta ek i karmarna har ingen ännu upptäckt. Det t o m känns som trä när man tar på dom. Husets läge är mycket utsatt för vind, men fönstren är helt dragfria. Mycket nöjd. Kolla gärna bilder på:
http://www.stockholm.bostream.se/hagersten/gotl4.html

Usch fy så fult. Jag bor i England och här har alla fula PVC fönster. Kalla mig gammalmodig men det är inte något som slår fina Svenska träfönster.

Andreas20001 skrev:
Usch fy så fult. Jag bor i England och här har alla fula PVC fönster. Kalla mig gammalmodig men det är inte något som slår fina Svenska träfönster.
Har aldrig sett PVC fönster i verkligheten, men det jag sett på bilder är INTE snyggt. Även om man nu använder pvc som material, varför kan man inte ha samma proportioner som på gamla träfönster? Är det ett tillverkningstekniskt problem? Allmänt är det för mycket karm/luft och för tunna spröjs på dessa fönster, vilket gör att de ser klumpiga ut. Jämför man med gamla spröjsade fönster så är dessutom proportionerna mellan höjd o bredd annorlunda. Fönster som är höga och smala (gamla träfönster) ser smäckrare ut än fönster som är nästan kvadratiska eller breda (PVC fönster). Klumpiga fönster förfular ett vackert hus. Faktiskt en förfulning av landskapet!:p

Vet inte om Sommartorparn missat någonting men det finns mer än en storlek att få även om du väljer PVC:) Propotionerna höjd/bredd bestämmer du när du beställer det är ingenting som är standard. Karmarna som vi valde är 73 tjocka men spröjs finns det olika tjocklek på.

Jag har heller inte sett snygga fönster i PVC. Precis som ovanstående talare nämner så känns de för klumpiga. Någon som, med hjälp av en bild på ett snyggt PVC-fönster, kan övertyga oss skeptiker?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.