Jag ska bygga ett attefallshus att bo i om sommaren. Hur står sig PVC fönster mot träfönster förutom själva underhållet som ska bli minimalt med PVC antar jag?
Vad säger ni

• Gilla
Letherface
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Jag ska bygga ett attefallshus att bo i om sommaren. Hur står sig PVC fönster mot träfönster förutom själva underhållet som ska bli minimalt med PVC antar jag?
Vad säger ni
Hur de "står sig" uppfattar jag som att du frågar ur underhållsperspektiv och där är ju PVC "underhållsfritt" och förväntas hålla minst 40-50 år...
Vissa PVC fönster har ett sämre U-värde i karmen än träfönster (men det beror ju mest på att det är mer/tjockare material i träfönster. Dock påverkar ju karmen det totala U-värdet rätt lite så det man kanske inte behöver hänga upp sig så mycket på det...

Det är väl främst utseendet de flesta som inte gillar PVC fönster hakar upp sig på...

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Skall du bara bo där på sommaren hade jag valt plastfönster.
Jag har det i mitt åretrunthus och inga problem. Håller både värmen och ser inte så tokiga ut, nu när tillverkarna börjat göra smalare karmar.

Ja, det är just hur liten glasytan är jämfört med hela fönstret som jag tycker är fult.
Om de löser det har jag inget emot plast.
PVC
Öppet PVC-fönster med smal glasyta mot en blå himmel.
Alu
Ett fönster med stor grå ram och relativt liten glasyta i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
adde86 och 1 till
  • Laddar…
Det problemet löste jag med att gå från 3 luft till 2 luft och 2 luft till 1 luft, men med spröjs. Totala glasytan någorlunda intakt.

Jag spanar efter den typen av fönster. Men jag skulle även vilja ha matchande inåtgående. På övervåningen skulle det underlätta putsningen om det går att öppna inåt.

ok, så alla PVC fönster tiltas innåt som bilderna??

R Rolle85 skrev:
ok, så alla PVC fönster tiltas innåt som bilderna??
Jag länkade till några som inte tiltas inåt. Finns flera utåtgåend hos andra tillverkare, men det var smala karmar jag ville visa.

ok, ja men om de tiltas innåt så är det ok, så länge som de tiltas innåt i ovankant och inte nertill för då river man ju ner allt på fönsterbänken..

Vi kör kipp dreh fönster från nordan, visserligen trä men den öppningstypen är supersmidig. Man kan enkelt sätta ett myggnät på utsidan och låta det sitta kvar hela sommaren om man vill.

PVC karmar finns ju i massa olika utföranden, från bredare än trä till smalare, från sämre u värde till bättre etc.

Numera specar väl alla seriösa firmor u värdet på komplett fönster och inte bara glaset. Men kolla efter totala värdet.
PVC fönster är utmärkt produkt och du kan "installera och glömma bort"

• Gilla
joek1237 och 2 till
  • Laddar…
ok, ja tilt är ok om den tiltar upptill.

tack alla

D Daniel 109 skrev:
Jag spanar efter den typen av fönster. Men jag skulle även vilja ha matchande inåtgående. På övervåningen skulle det underlätta putsningen om det går att öppna inåt.
Några fönstertillverkare har s k side swing fönster som normalt öppnas utån (som ett fönster bör göra) men det går att svänga runt en vertikal axel så att utsidan kommer in för putsning. Offereras ibland bara till objekt (hyreshus mm) och till privatkunder endast mot förfrågan. För mig var det det enda godtagbara alternativ eftersom jag avskyr de vanliga swingfönstren.

R Rolle85 skrev:
ok, ja tilt är ok om den tiltar upptill.
Ja, självklart är det upptill.
Dreh/kipp eller tilt&turn öppnar väl alltid en springa upptill?
Våra polska träfönster öppnar 16 cm upptill i tiltläge.
En fördel, om det stämmer, är att de är inbrottssäkra även när de står öppna i tilt-läge.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.