Medlem
· Væstra gøtaland
· 2 inlägg
Hej gott folk,
Jag och frugan köpte oss vårt kråkslott byggt 1912 för ett år sedan.
Nu är det dags att göra något åt den mest väderbitna fasaden.
Huset är har putsad fasad.
När jag börjar knacka i fasaden går det lekande lätt att få bort putsen. Har nu knackat bort ~1 m2 puts, och jag är rädd för att resten av fasaden på denna vägg kommer lossa lika lätt. Hade hoppats på mindre jobb än att behöva byta/renovera hela ytterväggen.
Ytterväggen är uppbyggd av Puts-Hönsnät-Vass/halmmatta.
*Om jag nu bestämmer mig för att slå upp en träfasad, hur borde man göra med isoleringen?
*Och måste jag ta ner all den gamla putsfasaden innan den nya ska på plats?
Värt att nämna är att huset är tilläggsisolerat på insidan för några år sedan.
Mycket tacksam för svar.
Jag och frugan köpte oss vårt kråkslott byggt 1912 för ett år sedan.
Nu är det dags att göra något åt den mest väderbitna fasaden.
Huset är har putsad fasad.
När jag börjar knacka i fasaden går det lekande lätt att få bort putsen. Har nu knackat bort ~1 m2 puts, och jag är rädd för att resten av fasaden på denna vägg kommer lossa lika lätt. Hade hoppats på mindre jobb än att behöva byta/renovera hela ytterväggen.
Ytterväggen är uppbyggd av Puts-Hönsnät-Vass/halmmatta.
*Om jag nu bestämmer mig för att slå upp en träfasad, hur borde man göra med isoleringen?
*Och måste jag ta ner all den gamla putsfasaden innan den nya ska på plats?
Värt att nämna är att huset är tilläggsisolerat på insidan för några år sedan.
Mycket tacksam för svar.
Redigerat:
Laga putsskador är inte så svårt att lära sig, men använd kalkputs till ett sådant gammalt hus! Möjligt att isoleringen bidragit till förfallet. Putsade väggar mår bra av lite spillvärme inifrån. Kolla också om det har runnit in vatten någonstans i fasaden, som orsak till att putsen släppt.
Redigerat:
Vi har ett reveterat hus från 1929 utan direkt isolering och vår besiktningsman sa att det är lurigt att tilläggsisolera sådana hus invändigt. Hans mening var att risken är stor att man flyttar daggpunkten så att putsen far illa. Kan det vara det som är orsaken till putssläpp?
Vi har precis lejt in hantverkare för att fixa delar av vår fasad med diverse lagningar. De som fick jobbet sa att privatpersoner oftast knackar ner på tok för mycket när de ska laga. Kan vara värt att ha i åtanke när du knackar.
Beroende på var i Västra Götaland du håller till så kan jag tipsa om vettiga firmor som kan kolla vad som behövs göra och hur mycket du behöver ta ner.
Vi har precis lejt in hantverkare för att fixa delar av vår fasad med diverse lagningar. De som fick jobbet sa att privatpersoner oftast knackar ner på tok för mycket när de ska laga. Kan vara värt att ha i åtanke när du knackar.
Beroende på var i Västra Götaland du håller till så kan jag tipsa om vettiga firmor som kan kolla vad som behövs göra och hur mycket du behöver ta ner.
Benägen att hålla med föregående inlägg om att man kan knacka ner för mycket om man tar i för mycket.
Håller också med om att isolering på insidan kan ge sådana skador. På bild nr 1 ser det ut som du har en tät färg som släpper i stora flagor, kan vara en orsak.
På bild 3 ser hängrännan ut att sakna en gavel precis ovanför skadan. Det är inte så att vattnet rinner ner på fasaden vid regn ?
Per
Håller också med om att isolering på insidan kan ge sådana skador. På bild nr 1 ser det ut som du har en tät färg som släpper i stora flagor, kan vara en orsak.
På bild 3 ser hängrännan ut att sakna en gavel precis ovanför skadan. Det är inte så att vattnet rinner ner på fasaden vid regn ?
Per
Det ser ut som om någon har satt på någon modern typ av tunnputs ovanpå gammal kalkputs. Det lossnar naturligtvis för så kan man inte göra. Bara kalkputs på kalkputs! Bäst är att ta dit någon (eller några) som kan puts för att få ett utlåtande om bästa tillvägagångssätt. Eventuellt måste man ta bort all tunnputsen som sitter lös ovanpå för att sedan laga kalkputsen. Men det är också mycket möjligt att man kan laga skador med kalkputs allteftersom de uppstår. Och som sagt ovan, bara för att det är lätt att knacka ner behöver det inte vara något fel på det, det är inga stora mekaniska påfrestningar på putsen när den sitter på väggen.
Sen är det ett problem att putsnätet börjar bli ganska rostigt.
Det ser ut som det är lagat lite varstans och sen målat med fel färg.
Hade det vart mitt hus hade jag nog tagit ner allt.
Det ser ut som det är lagat lite varstans och sen målat med fel färg.
Hade det vart mitt hus hade jag nog tagit ner allt.
Medlem
· Væstra gøtaland
· 2 inlägg
Gubbar, ett stort tack för erat engagemang och era svar
Jag hade helt försummat att en polare tidigare har jobbat en del med puts och fog.
Vilket även framgår av era svar så verkar den största boven vara det rostiga nätet och även färgen.
Åter till en av frågorna, finns det någon som har erfarenhet av att sätta upp en träpanel utanpå?
Eller kan detta vara förenat med en av dödssynderna?
Tacksam för era svar.
Jag hade helt försummat att en polare tidigare har jobbat en del med puts och fog.
Vilket även framgår av era svar så verkar den största boven vara det rostiga nätet och även färgen.
Åter till en av frågorna, finns det någon som har erfarenhet av att sätta upp en träpanel utanpå?
Eller kan detta vara förenat med en av dödssynderna?
Tacksam för era svar.
Njae, jag skulle säga att den största boven mest troligt är tilläggsisoleringen och eventuellt färgen om den nu är för tät. Det rostiga nätet är bara en följdkonsekvens.
Massor med kåkar med taskig putsfasad har klätts med träpanel. Mig veterligen så låter man den gamla pusten vara kvar och smäller upp spikreglar direkt på denna. Dödssynd kan det vara om det är ett hus som tappar all själ om man går från puts. Inget illa menat, men ditt hus gör sig nog minst lika bra med träfasad som puts.
Massor med kåkar med taskig putsfasad har klätts med träpanel. Mig veterligen så låter man den gamla pusten vara kvar och smäller upp spikreglar direkt på denna. Dödssynd kan det vara om det är ett hus som tappar all själ om man går från puts. Inget illa menat, men ditt hus gör sig nog minst lika bra med träfasad som puts.
Spika upp reglar, 45 eller 70 mm och isolera imellan, glasfiber funkar fint. Sen vindpapp eller asfaboard. Sen klär du huset med panelen som du vill ha. Kör gärna med en spikregel på 25*38/25*50 imellan vinsdskyddet och panelen för bättre avrinning och luftning.
Klicka här för att svara