Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi bor i ett hus från 20-talet med gamla fönsterlås/fönsterbeslag som dels är delvis täckta av gammal färg och dels har börjat rosta på vissa ställen. Se bilder.
Är det möjligt att putsa upp dessa så att färg och rost försvinner? Hur gör man isf detta på bästa sätt (vad använder man)?
Produkter som diskuteras: "fönsterlås"
Fönsterlås
Fönsterlås kan vara en väsentlig säkerhetsfunktion i hemmet eller arbetsplatsen. De är utformade för att ge extra skydd mot inbrott och att förhindra oavsiktligt öppnande av fönster, särskilt viktigt i hushåll med små barn.
Läs mer
Det finns nya att köpa, de brukar inte vara så dyra.
Gammal färg brukar man få dän ganska bra med T-röd och lite skrap. Häxan metallputs är ofta effektivt, liksom Svinto eller bakpulver+ättika, men det blir knepigt att komma åt i alla små vrår på beslagen.
Gammal färg brukar man få dän ganska bra med T-röd och lite skrap. Häxan metallputs är ofta effektivt, liksom Svinto eller bakpulver+ättika, men det blir knepigt att komma åt i alla små vrår på beslagen.
Jag tror det är lättare att byta mot nya men ser inte exakt vilken modell du har.
https://habo.com/se/sokresultat?q=fönsterlås
Kanske är det möjligt att lägga ett beslag i en liten burk med vatten och citronsyra över natten? Jag har aldrig försökt något liknande själv.
https://habo.com/se/sokresultat?q=fönsterlås
Kanske är det möjligt att lägga ett beslag i en liten burk med vatten och citronsyra över natten? Jag har aldrig försökt något liknande själv.
Medlem
· Östergötland
· 58 inlägg
Lägg beslagen i linoljesåpa över natten så får du bort färg och de blir lätta att putsa upp
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Har rengjort en mängd beslag. Enklast är att skruva loss, lägga i vatten och kaustiksoda 1 dygn för att få bort färgen (var försiktig kaustiksoda är starkt frätande). Kvarvarande färg sköljs lätt bort med vatten. Rost löser du med ca 10% citronsyra i vatten, låt ligga ett dygn, skölj.
Gamla förnicklade beslag är mycket finare än nya.
hscn skrev:
Har rengjort en mängd beslag. Enklast är att skruva loss, lägga i vatten och kaustiksoda 1 dygn för att få bort färgen (var försiktig kaustiksoda är starkt frätande). Kvarvarande färg sköljs lätt bort med vatten. Rost löser du med ca 10% citronsyra i vatten, låt ligga ett dygn, skölj.
Hej! Hur gick det? Har likande utmaningar med mina beslag. Fick förslag att polera med sånt superfint polermedel men är lite orolig för att slipa bort förnickningen, om det nu är det jag har... Någon som har tankar? Är dessa förnicklade och kan man polera dem i så fall? Har dessutom färg på sina ställen men för det tänkte jag testa färgborttagningsmedel...A AmandaES skrev:[bild] [bild] [bild] Hej!
Vi bor i ett hus från 20-talet med gamla fönsterlås/fönsterbeslag som dels är delvis täckta av gammal färg och dels har börjat rosta på vissa ställen. Se bilder.
Är det möjligt att putsa upp dessa så att färg och rost försvinner? Hur gör man isf detta på bästa sätt (vad använder man)?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snyggt!hscn skrev:
Hur stark kaustiksoda lösning?
Vh
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden