Jag har haft ett läckage i garagetaket som har gjort att stora mängder vatten har runnit in och förstört de invändiga väggarna vilket jag efter ett par år nu har börjat ta tag i. Det har varit väldigt ojämt hur skadat och förstört det har varit när jag rivit men jag har också upptäckt en stor mängd musbon med tillhörande gångar. Dom verkar alla ha hittat den gamla elcentralen och dött där vilket upptäcktes när den byttes för ett par år sedan...

Den bärande ytterväggen är murad och inte putsad invändigt med följd att det har bott en ganska stor mängd insekter i håligheterna mellan blocken. Jag funderar på om jag borde putsa väggen invändigt för att minska mängden boställen.

Finns det några risker med att putsa väggen invändigt?

Så här ser det ut idag:

Källarrenovering pågår, isolering saknas, betongväggar, träreglar, byggmaterial, vit luftavfuktare, oavslutat projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vägg av ljusa betongblock. Synliga fogar och sprickor. Kanten av ett träelement till höger.
Skapa konto

Så här har jag tänkt bygga upp väggen igen, i stort sett är det samma konstruktion som tidigare men med ett extra installationslager innerst i rummet. Är detta en rimlig konstruktion? Under träreglarna mot betonggolvet tänker jag lägga en sån här remsa: https://www.byggmax.se/syllisolering

Skiss av en väggkonstruktion med isolering, reglar och OSB/plywood. Anger materialtjocklekar och komponenters position.
Skapa konto

Mössen och mesta insekterna har sannolikt tagit sig in genom taket då det tidigare har saknats insektsnät och i praktiken varit fritt fram för alla sorters insekter/djur att ta sig in i innertaket och bygga bon. Detta kommer givetvis att åtgärdas så att nät finns vid alla öppningar i taket.

Att putsa väggen ser jag bara som en fördel, luften cirkulerar mindre i blocken, dvs isoleringen blir även bättre. Men jag är inte expert på detta.

Det ser ut som hålbetongblock. De behöver inte putsas. De är täta i sig själva till skillnad från Leca-block.
Inget ska kunna ta sig in i väggen, från ngt håll. Insekter är inget problem, men gnagare är.

Däremot är hela konstruktionen en riskkonstruktion då isoleringen sitter på insidan. Men, om den gamla konstruktionen stått i många år, dvs åtminstone 25 och helst >50 år utan att ta skada så kanske det fungerar trots allt. Kan förstås vara svårt att bedöma om väggen blivit vattenskadad av fritt vatten. Dvs fanns det ev gamla fuktskador pga riskkonstruktionen som blev överkörda av den större skadan från inläckande fritt vatten?

Jag gissar att garaget har sett ut som det gör i närmare 50 år vilket talar för att konsturktionen i sig funkar, i alla fall här hos mig.

På sina håll har det varit väldigt skadat och framförallt isoleringen i taket har varit fuktig, och det syns att vissa takstolar har varit fuktskadade. Bedömning från takläggarna som la om taket och plåtslagaren har varit att det är vatten som har kommit uppifrån och läckt in. Pappen var ordentligt spröd och hade gått upp i många skarvar samt att vi har rivit en skorsten i garagebyggnaden som har läckt in stora mängder vatten. Samtliga plåtarbeten på taket ansåg plåtisen vara närmast ett skämt.

Sammantaget så är jag inte särskilt orolig för konstruktionen av väggen då allt vatten ser ut att ha kommit ovanifrån och blocken är torra på insidan.

Nå, då så. Det är ju skönt att veta, både för dig och ev senare ägare. Även jag och andra här på forat har nytta av att veta. 🙂
Jag kan föreställa mig att det också beror på fuktbelastningen inne i garaget samt temperaturen. Dock ser jag ångspärr så det bör därmed vara hanterat.

Jag vidhåller:
Oldboy Oldboy skrev:
Det ser ut som hålbetongblock. De behöver inte putsas. De är täta i sig själva till skillnad från Leca-block.
Hade det varit Leca-block så hade det varit lämpligt och fördelaktigt att putsa för att stoppa luftvandring.

Bra att kunna sprida kunskap, även om det som du säger säkert är de lokala förutsättningarna som samverkar till att det fungerat bra här.

Men det finns ingen risk med att putsa på insidan iaf? Min farhåga är något i stil med att eventuell fukt som letar sig in i blocken utifrån kanske har svårare att torka upp med ett lager puta på insidan.

Mitt ocd gör att jag är lite sugen på att putsa för att få till en jämn yta med minimala utrymmen för insekter att bo. Men det är ju ganska stora ytor i hela garaget så eventuellt lägger jag min energi på att bygga upp innerväggarna istället.

Tack för bra input!

B
Puts är inte vattentätt. Har svårt att tro att det påverkar så mycket. Men det ser ut att vara svårt att putsa med de där reglarna i vägen.

Jag hade inte putsat...

Reglarna ska väck så fort jag rivit klart talet, tiden räcker inte till i den omfattning jag önskar. Eftersom isoleringen varit full med muskiss och annat äckel så tänkte vi riva allt invändigt och slipa golv innan vi bygger nya väggar. Så allt kommer vara enkelt åtkomligt vid en eventuell putsning. Lutar dock åt att jag hoppar att putsa allt och istället gör lite punktinsatser för att sätta igen diverse hål och sprickor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.