Idag var vi och kollade på ett stenhus med källare.

I källaren så hade putsen släppt under mer eller mindre alla fönster. Det var främst på sidorna men vissa var hela vägen. Knackade man så kändes/hördes det tydligt att mycket av den övriga putsen också var lös.

Är det dräneringen som är körd så att det är fukt som gör det? Det luktade ingenting och det kändes inte uppenbart fuktigt bakom putsen.

Utvändigt lade jag märke till att det var plattor runt hela huset tätt in mot grunden.

Gillade huset i övrigt men är så klart intresserad av vilka kostnader det innebär.

K
Kan vara gamla skador till följd av dålig dränering som är omgjord och felet avhjälpt.

Om det endast är i anslutning till fönster kan man misstänkta att felet beror på fönsterbleck som inte slutet tätt, eller att det vid slagregn tar sig in regnvatten mellan fönsterkarm och fasadputs.
Eller om fönstrena är nära marken på utsidan, att det vid mycket snö tränger in.

Svårt att veta utan bilder eller mer ingående information.
Hur gammalt är huset?

Skulle vilja säga att du ska räkna med dränering, det är dyrast och det är nog säkerligen boven i dramat. Beroende på var i landet du bor så varierar pris, och beroende på typ av utförande och omfattning.
men det handlar inte om 50 tusen om du ska ha det åtgärdat av entreprenör så mycket törs jag lova.
Men det påverkar ju enbart det som ligger under jord. Har du putssläpp ovan jord så har du något som mest troligt kommer uppifrån, tex kanske en tegelfasad inte är rätt utförd så att ev vatten kan rinna på insidan ner mot putssockeln utan att det syns.
eller så är det precis som KjellTimell skriver,
Hursom helst vill jag verkligen varna dig för att köpa ett fuktskadat hus med källare utan att gjort en OMFATTANDE besiktning av expert.
DET KAN BLI VÄLDIGT DYRT!!!! Och inte en försäkring i Sverige täcker för den typen av fuktskador...

Om putsen var målad är det mycket möjligt att man använt en för tät färg som inte släpper igenom fukt, med putssläpp som följd.

KjellTimell skrev:
Kan vara gamla skador till följd av dålig dränering som är omgjord och felet avhjälpt.

Om det endast är i anslutning till fönster kan man misstänkta att felet beror på fönsterbleck som inte slutet tätt, eller att det vid slagregn tar sig in regnvatten mellan fönsterkarm och fasadputs.
Eller om fönstrena är nära marken på utsidan, att det vid mycket snö tränger in.

Svårt att veta utan bilder eller mer ingående information.
Hur gammalt är huset?
Nej, har svårt att tänka mig att man gjort dränering nyligen, då borde man ha skrivit det i prospektet.

Däremot tror jag på teorin att det kan vara regnvatten som tar sig in, eftersom källarfönstren ligger mer eller mindre i markhöjd, med plattor framför, så är det väl inte så konstigt om det rinner in vatten längs fönsterkanten för att sedan rinna in i källaren.

Då kanske man klarar sig undan en akutdränering men åker troligen på att byta fönster istället.

Huset är byggt på 40-talet.

b8q skrev:
Om putsen var målad är det mycket möjligt att man använt en för tät färg som inte släpper igenom fukt, med putssläpp som följd.
Kan vara, så långt tänkte jag inte, men kändes mer som kalkfärg än lackfärg det lilla jag kommer ihåg :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.