W
Hej.

Jag fick problem med putsad Lecablock på insidan garaget (se bilden). Bruket sitter direkt på stenen (ingen rödbruk eller nät så mycket jag kan se).

Varför putsen lossnade över huvud taget är väl att det blev för mycket fukt från baksidan. Den ligger under marknivå mot berg och regnvattnet från taket togs aldrig omhand. Jag installerade nu rör som kopplades till befintlig dagvattenör från huset.

I övrig så är väggen och även Lecablocken helt torr (väldig torr faktisk).

Jag har slagit loss delarna som inte sitter fast längre och undrar om det är bättre att fortsätter med hela väggen eller om det ens gå att köper nytt bruk och "fixa" endast ställerna. Och om med vad är det bäst att fixa? Garagevägg med puts som lossnat på Lecablock, exponerande stenar och ojämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garagevägg med flagnad puts på Lecablock, synliga reparationer och avfuktare på golvet.
Skapa konto
En skadad putsad vägg med Lecablock där putsen har lossnat och exponerat stenen under.
Skapa konto
Delvis putsad vägg i ett garage med flagnande ytor på Lecablock, och en avfuktare står på golvet.
Skapa konto

W
226 tittade på inläget, men ingen har något idé. Mmmmh:thinking:

Testa att putsa i. Funkar släpper det igen får du nog knacka ner allt

Japp, eller varför inte bara måla med exvis silikatfärg. Får du bara lite saltutfällningar på färgen om fukten återvänder. Om det inte är ett "show"garage så kanske det räcker.

Gjorde liknande i min källare, slog bort lös puts endast. Lade sedan i ny puts så fint jag kunde! Se till att följa instruktionerna bara så bör det gå bra!

A
Använd ett finger eller en lätt hammare för att försiktigt slå på väggen för att lyssna efter BOM (håligheter) bakom putsen.

Dessa behöver du också slå bort. Sen ska det inte vara något problem med rätt puts, följ anvisningarna!

• Gilla
Viktor nylander
  • Laddar…
W
Tack för tippsen. Det här med fingret är precis det jag använde, med resultatet som syns på bilderna. Som sagt var det som jag undrade att de inte använde rödgrund så som rekommenderas på olika ställe (bl.a. här i forumet).

Ska testa med ny puts direkt på den gamla. Vilken färg rekommendera ni? Det är ju en vägg som ligger under markinivå...

W
I InsidersUnited skrev:
Japp, eller varför inte bara måla med exvis silikatfärg. Får du bara lite saltutfällningar på färgen om fukten återvänder. Om det inte är ett "show"garage så kanske det räcker.
Det är ingen "show" garage, men vissa ställe är väldig djupa (minst 2 cm).

C
W whiterabbit skrev:
Ska testa med ny puts direkt på den gamla. Vilken färg rekommendera ni? Det är ju en vägg som ligger under markinivå...
Någonstans kommer man ju till en punkt där det är enklare att knacka ner allt och putsa om. Du börjar väl närma dig den punkten på högra sidan om man skall ha en amatörmässig uppfattning.
När man putsar i är det viktigt att använda samma sorts bruk som redan sitter där. Man får känna på hur hård putsen är för att avgöra detta.

Normalt kalk- eller silikatfärg i ett sådant läge, men nu är det ju redan målat och då behöver du ta reda på vad det är för färg som använts så att det fungerar ihop. Alternativt använda någon modern sammansatt färg som fäster på "allt" samtidigt som den är diffusionsöppen.

W whiterabbit skrev:
Tack för tippsen. Det här med fingret är precis det jag använde, med resultatet som syns på bilderna. Som sagt var det som jag undrade att de inte använde rödgrund så som rekommenderas på olika ställe (bl.a. här i forumet).

W whiterabbit skrev:

Rödgrunden är för att hela väggen ska suga/torka lika snabbt.
Dock tycker jag mig inte kunna se något nät?
Ett tag rekommenderade inte finja att man skulle näta på insidan. Det sprack och släppte.

W
Nej.
K kanonkula skrev:
Rödgrunden är för att hela väggen ska suga/torka lika snabbt.
Dock tycker jag mig inte kunna se något nät?
Ett tag rekommenderade inte finja att man skulle näta på insidan. Det sprack och släppte.
Mmmh. Vad menar du med nätet. Att det vore bra att ha, eller att det är en dumm idé? Det känns som de putsade utan nät iaf.

Laga och se om det funkar, billigt och snabbt fixat. Verkar ologiskt att göra mer innan du vet om den enkla lösningen räcker.

A
Jag har fixat yttertrappan och flera väggar inne och ute, inte en enda har varit nätad. Hus från 66.

W
Tack allihopa. Ska köra ett försök och se vad som händer... :)

mathiash77 skrev:
Jag har fixat yttertrappan och flera väggar inne och ute, inte en enda har varit nätad. Hus från 66.
Då har du troligtvis inte leca väggar heller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.