Hej,

Ska lägga in nytt golv i lägenheten och har därför börjat tagit bort golvlisterna. Bakom listerna så är det vad jag kunnat gissa mig till puts med vassmatta.

Jag undrar om jag verkligen bara kan köpa puts och slänga dit utan att göra något mer. Jag har tagit bort all puts som ramlat lös men jag undrar hur mycket jag behöver ta bort innan jag kan lägga dit ny puts? Problemet med att ta bort mer är att det kommer puts från längre upp i väggen som ramlar ner och skapar håligheter.

Min fråga är alltså om det räcker med att dammsuga bort det löst sittande och bara slänga på ny puts?
Och vilken puts ska jag isåfall använda? Tjockleken på den nya putsen är mellan 5-30 mm.

Borttagen golvlist avslöjar gammal puts och vassmatta bakom, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis borttagen golvlist som avslöjar gammal puts och vassmatta, med spill på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gipsputs är helt klart enklast att använda för en nybörjare. Sök på "gipsputs" här på forumet för tips om hur det används.

Ska du återanvända golvsocklarna? Se i så fall till att förvara dem plant så de inte blir skeva. Det kommer bli svårt nog ändå att få tillbaka dem. Har gjort precis samma operation i min lägenhet.

Hej!
Det blev weber gypsum efter lite sökande. Har putsat bakom alla lister och måste säga att det var otroligt lättarbetat och smidigt!
Nu återstår bara målning av väggar och golvläggning innan jag kan sätta fast nya lister!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.