P
Har ett isolerglas från 1972 med pcb. Detta är immigt och jag gissar att det därmed är punkterat. Är det farligt att behålla glaset ett tag till? Hur går sanering till vid byte. Att PCB är hälsovådligt råder det inga tvivel om så jag vill inte höra att det inte är farligt. Min fråga är om det finns risk för att glaset släpper pcb där det sitter? Jag har även ett trasigt glas/isolerruta i trädgården - hur handskas jag med detta?

Hej,

hur vet du att rutan innehåller PCB? Alla glas från 72 innehåller inte PCB , har prover tagits?
Hanteras likt asbest (inte farligt så länge du inte pillar på det)
Samtliga saneringsfirmor kan hantera detta.

Med vänlig hälsning, fremax

• Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Kort svar. Du får inte sanera det själv. Högst olämpligt. Och tillvägagångssättet blir så pass dyrt att du tjänar på att ta en firma på det.

• Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
P maggan77 skrev:
Har ett isolerglas från 1972 med pcb. Detta är immigt och jag gissar att det därmed är punkterat. Är det farligt att behålla glaset ett tag till? Hur går sanering till vid byte. Att PCB är hälsovådligt råder det inga tvivel om så jag vill inte höra att det inte är farligt. Min fråga är om det finns risk för att glaset släpper pcb där det sitter? Jag har även ett trasigt glas/isolerruta i trädgården - hur handskas jag med detta?
Läste visst slarvigt. Det är ingen fara att låta det vara. Det blir farligt när du börjar jobba med fogen och den börjar avge gaser.

P
fremax fremax skrev:
Hej,

hur vet du att rutan innehåller PCB? Alla glas från 72 innehåller inte PCB , har prover tagits?
Hanteras likt asbest (inte farligt så länge du inte pillar på det)
Samtliga saneringsfirmor kan hantera detta.

Med vänlig hälsning, fremax
Enligt en branschförenings lista stod fabrikat och tillverkningsår uppskrivet under rubriken ”innehåller pcb”.

Rutan som du har i trädgården, är den så trasig att vatten kommer i kontakt med fogen?
Isåfall kan fogen laka ur och du kan få pcb halter i jorden där.

Bäst är att kontakta återvinningscentralen och fråga om dom tar emot pcb haltigt avfall, än att den står på tomten om så är fallet.

P
Ohchips Ohchips skrev:
Rutan som du har i trädgården, är den så trasig att vatten kommer i kontakt med fogen?
Isåfall kan fogen laka ur och du kan få pcb halter i jorden där.

Bäst är att kontakta återvinningscentralen och fråga om dom tar emot pcb haltigt avfall, än att den står på tomten om så är fallet.
Jag får titta på den, har sett att rutan är trasig men inte riktigt mer än så.

P
Hur gör man när man fraktar bort den trasiga rutan? Måste man ha skyddskläder och mask? Måste man sanera marken?

P maggan77 skrev:
Hur gör man när man fraktar bort den trasiga rutan? Måste man ha skyddskläder och mask? Måste man sanera marken?
Du kan ta den som den är. Men var noga med att återvinningscentralen vet att det är PCB i rutan och deponeras därefter.

Efter en trasig ruta är det lugnt. Ville bara nämna att den kan laka ur lite, så du inte låter den så och skräpa där i onödan.

Har varit på jobb där det har behövts saneras mark, men oftast har det inte behövts. Men då pratar vi stora höghus med elementfogar, inklusive fönsterfogar som har lakat ur under väldigt lång tid.

• Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Fönster eller isolerrutor med PCB
Umeå kommun, https://www.umea.se/byggaboochmiljo...solerrutormedpcb.4.4ff54ec174f999469c474.html
Förseglingsmassan i äldre isolerrutor från perioden 1956-1980 kan innehålla PCB (polyklorerade bifenyler).
Schematisk illustration av en isolerruta med komponenter som glas, luftspalt och förseglingsmassa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Listan över tillverkare och märkning.

Dokument med listor över fönstertillverkare och åren de använde PCB i isolerrutor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.