Hej

Jag är osäker, därför frågar jag er som är bättre och mer insatta.

Huset vi är inne på att köpa har krypgrund, halvkrånglingt vara under.
Ena delen, äldre, total snustorrt, jag har aldrig sett ngt torrare :D känner inga bekymmer.

Nya delen ok att vara under, kan gå med halvkrökt rygg, rätt ok.
Det är olika sektioner under huset, man kan krypa igenom hål relativ smärtfritt för att komma mellan dessa sektioner.
Där är det makadam med en blå byggplast löst över - torrt under i alla sektioner utom en, där är det mera gung och man känner att det svajar.. man behöver gräva bort leran och grusa upp, fattar inte varför man inte gjort det..?
Allt trä är 100% torrt inte ett spår av fukt, mögel någonstans under huset vilket känns bra!

Men nu till den stora undran det finns en pumpgrop, självklart längst in i 3:e och sista sektionen, inte den sektionen med lera och gung, här är det makadam.
Gropen är gjord med Pvcrör ca 40 cm i diameter, ca 50 cm djupt, hål borrade i sidorna så att vatten kan rinna in (helt igensatta - kommer inget) står på en liten fiberduk, släppt lite i sidan, där porlar det in vatten i botten, om jag gjort rätt kommer det med en videosnutt i inlägget. Vattnet försvinner med en dränkpump & sedan bort till kommunala avloppet så det kommer inte på retur så att säga via gräsmattan.

Jag känner att man skulle behöva göra bättre grop, kanske djupare, bättre tillströmning än det som är.
Eller ska man rent av gräva upp runt hela huset o dränera av så kåken slipper detta vattenflöde under, men jag känner att det kan bli dyrt.. och göra det på krypgrund ska ju inte vara det lättaste.

Hur hade ni gjort min situation ?

J
En kallkälla som kommer in kanske , det är inte stuprören som gör det då med utfall direkt på marken intill huset
Lite knöligt att ha en pump på ett sådant ställe , men den är där , fungerar det i dag med pumpen , så låt det vara , rensa upp lite i brunnen , problemet är väl om pumpen säger upp sig och svårt att kontrollera

Om allt virke ser fräscht ut fortfarande så verkar ju miljön funka. Jag tycker du ska rensa befintlig brunn och säkerställa att pumpen kommer funka framöver, dvs ej suga upp grus o sten mm.
Sen skulle jag själv alltid undra om pumpen snurrar eller inte. Då kan det vara bra med ngt hemautomationssystem. Så att du tex får push notiser när den går.

//Wsp

Tack hörni

Ja ngt som ger notis vore ju bra, webbkamera kanske

Men ni tycker inte det är ngn fara att ha en sån grop / pump? Inte gräva upp runt hela huset? Kanske inte hjälper..

Stuprören går alla till det kommunala avloppet, så det vattnet får iväg bra.

Jag funderar på 2 andra saker.
1: Sätta nu grop och ny pump så jag vet att det är ok.
2: Lägga typ en, två dräneringsrör som är anslutna till gropen för och ”fånga” upp mer vatten som i sin tur gör att mer vatten försvinner = mindre vattensjukt område under huset.

Vinner man ngt. på att gjuta igen allt under huset? Tänker då långsiktigt..

Ni tycker inte det är onormalt mkt. tillströmning på vatten på filmen?

J
Troligtvis en kallkälla som kommer in
Är det pumpen som går hela tiden , då är det inte bra , den måste stanna annars slits den ut om den går med att suga luft , .luften slår sönder impellern , vi vet inte hur det ser ut med tillströmningen , finns det möjlighet att skarva på något rör som går ut och bort från huset så är det bättre , alltså ingen pump .
Det med att gjuta igen hela allt under Nja , en hemskt massa jobb och inget jag skulle tänka mig

Håller med. Kan man klara sig utan pump så är det bästa alternativet. Men eftersom någon tagit sig besväret att bygga denna pumpgrop så är det förmodligen problem med högt grundvatten här. Och det kommer man ju inte ifrån även om man skulle gjuta över allt. Betong suger ju en hel del..
Din sektion med gungande mark har ju förmodligen en hel del vatten i sig. Men har du otur så får du gräva bort djupt här. Vem vet hur djupt. Nä, bättre att du accepterar hur marken är och gör åtgärder utifrån det.
Fixa pumpen eller dränera runt huset

//Wsp

• Gilla
Strommenpeter
  • Laddar…
Ja det är pumpen, men den kommer bytas ut vilket som. Ja gungade marken måste lösas (bekymmer 2). Bara och gräva, ligger bra till för och få ut jorden, och lätt att få in makadamen. Inte som delen med pumpen som är mest jäklig o komma åt.

Men gillar idén om ett rör som leder bort utan pump ska kollas upp med firma som vet vad de gör, tillskillnad från mig i såna här saker, gäller ju att få rätt fall på röret. Annars blir det nog ny pump och grop, med dräneringsrör för att få bredare vattenuppsamling.

Ok, hoppar troligen idén med betong, tänkte om man gör allt skit på en gång, men det är som sagt bra miljö i övrigt då det inte finns fukt i trät/huset så det är ju inte akut där.

@Falo01 Har du några uppdateringar om hur du löste problemen? Har du dränerat?

Sam Petrovich Sam Petrovich skrev:
@Falo01 Har du några uppdateringar om hur du löste problemen? Har du dränerat?
Hej

Jag har en flygtpump SXM 2 GW som står på en duk.

Funkar prima, knappt ngn användning, går lite mer vid kraftigt regn & snösmältningen.

Jag har ej dränerat, men kanske i framtiden.
Huset har fått en krypgrundsavfuktare och folie-markfuk.

Lösningen funkar som sagt bra för mig.
Dragit ca 17 kWh totalt sedan 240101 enl en elmätare jag har kopplad så jag ser att den ”sköter sig”.

Falo01 Falo01 skrev:
Hej

Jag har en flygtpump SXM 2 GW som står på en duk.

Funkar prima, knappt ngn användning, går lite mer vid kraftigt regn & snösmältningen.

Jag har ej dränerat, men kanske i framtiden.
Huset har fått en krypgrundsavfuktare och folie-markfuk.

Lösningen funkar som sagt bra för mig.
Dragit ca 17 kWh totalt sedan 240101 enl en elmätare jag har kopplad så jag ser att den ”sköter sig”.
Tack för info. Jag har grop in i källare (ser exact likaden som i videon) men den senaste tiden (endast när mängd regn/snö smälter) har en större mängd lera kommit in i gropet och förstört pumpen.

Tack för pumpråden, letar bara efter sådana, men kanske en följdfråga: har du förbättrat eller underhållit gropen? Jag menar, i andra forum ser det ut som att folk lägger makadam och till och med en fiberduk för att skydda gropen från smuts, men jag vet inte riktigt vad folk gör eller köper när det finns en befintlig grop. I mitt fall finns det inget sätt att öppna runt eftersom det är i källargolvet.

Sam Petrovich Sam Petrovich skrev:
Tack för info. Jag har grop in i källare (ser exact likaden som i videon) men den senaste tiden (endast när mängd regn/snö smälter) har en större mängd lera kommit in i gropet och förstört pumpen.

Tack för pumpråden, letar bara efter sådana, men kanske en följdfråga: har du förbättrat eller underhållit gropen? Jag menar, i andra forum ser det ut som att folk lägger makadam och till och med en fiberduk för att skydda gropen från smuts, men jag vet inte riktigt vad folk gör eller köper när det finns en befintlig grop. I mitt fall finns det inget sätt att öppna runt eftersom det är i källargolvet.
Hej igen

Jag har makadam i botten/hela grunden, sedan en fiberduk i gropen, tänk att röret som är nere i gropen står i en större duk i gropen som i ett stort kaffefilter och lite uppvikt runt röret, sedan makadam runt som fyller upp, då renar det vattnet och håller jord borta, iaf. för mig.

Tror dock man ska ta upp pumpen vart/vartannat år i gör rent den för bästa och mest säker drift. Min nya pump är ett år ca och jag är nöjd.
Pumpen från videon är förra ägarens och den var Biltema, för klen tyckte jag och skaffade en mer proffsig.
Jag hoppas det blir bra för dig med! 🤗

• Gilla
Sam Petrovich
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.