Efter att det äntligen blivit nätbunden el på vår sommarstugeö sensommarn 2015, så har vi tänkt få lite bekvämare med varmt dusch och diskvatten (bräckt vatten Bottenviken) .

Vattnet skall pumpas upp från havet (fjärden) med en Robota pumpautomat AGA 100m-PWB20, pumpen skall stå på en täkt hylla nere vid stranden men vattenintaget är ca 35-40m ut på ca 2m djup pga. långgrundhet, nivåskillnad pump vattenyta 0,5-1m, sugslangen är en PEM 40. Till mitt tidigare system med bensindriven pump på hyllan vid stranden och tank på stugtaket för självtryck (kallt diskvatten) har jag en nergrävd PEM 25 som tryckslang. Längden pump stuga ca 40m, och nivåskillnad pump högsta punkt till vv beredare nr 1 ca 3-3,5m NIBE EMINENT 55E avsedd endast för dusch, något lägre till beredare nr2 ORAS SAFIRA 1023F till diskbänken. Tryckslangen har jag tänkt dela till 2 vägar (Tkoppling)ända fram för resp. beredare.

Skulle jag kunna använda den befintliga tryckslangen PEM 25? Kan jag sätta ett filter på pumpens sugsida eller trycksida? Är det bättre med vanliga kranar i duschen istället för engreppsblandare med tanke på ngt.smutsigt vatten och tömning till vintern? Till ORAS beredaren är en engrepps inkluderad. Hur gör jag enklast en dränering för systemet till vintern?

Det blev mycket det här men det kanske finns någon med mer kunskap än mig därute som kan komma med tips

25mm pem räcker mer än väl.
Ska du ha det i drift på vintern? Är det vinterbonat för slangana med värme och isolering?

Filter kan du ha på båda sidor, beror på vad du vill filtrera.
Grovfilter på sugsidan, och finfilter på trycksidan.

Kranarna spelar inte så stor roll. Engrepps håller länge även med brunnsvatten som kan mycket små partiklar som sliter.

Vad tycker en VVB om orenat vatten? Som jag förstår dig är det salt dessutom? Hur löser man det med eventuella pålagringar i VVB och ledningar?

Kan det bli rost i systemet med salt i vattnet?

Ja, räkna med att bräckt vatten ger kortare livslängd.

Oj vad skönt om jag slipper gräva upp tryckslangen och byta. Stugan används inte på vintern är ej vinterbonad. Sugslangen dras upp på land och pumpen töms. VVberedarna och rörsystemet måste jag dränera.
Mycket tacksam för snabb respons.

Forumgud vattnet här uppe i bottenviken är nästan drickbart, inte mycket salt

Jag skulle rekommendera att sammla regnvatten och tryck sätta det med pumpen i stället för havsvattnet.
I allafall här i Vasatrakten (höjd med Umeå) så är det så pass mycket salt att saker rostar.
Själ så använder jag inte havsvatten på något annat ställe än stranden uppe vid husen är det sötvatten som gäller.

Jag använder östersjövatten (Stockholm) i både vvb, disk- och tvättmaskin vintertid. Har fungerat fint i många år nu, men att samla regnvatten för att köra igenom systemet efter säsong är förstås en bra idé.

Engreppsblandare är svårare att tömma än tvågrepp.

Jonas_81
Hur samla upp regnvatten utan att det blir bakterier. Kommer det nog mycket regn mellan mitten av maj till mitten av okt tro ?????

Inget problem med bräckvatten så länge det bara handlar om dusch, handdisk osv. Visst, varmvattenberedare och pump håller inte lika länge som med bra sötvatten, å andra sidan kan ett dåligt brunnsvatten ha ihjäl sådana saker ännu snabbare än bräckvatten. Däremot så har jag lärt mig den hårda vägen att vitvaror som tvättmaskiner och diskmaskiner inte gillar salt alls. Kunde jag förvisso räknat ut själv, men en sommar när brunnarna sinade så hade jag inget val när jag jobbade i skärgården. Det lilla sötvatten som fanns fick bara användas till mat och dryck.

Vad gäller bakterier och annat så är det inte så bra med sjövatten när det är algblomning heller. Rätt otrevliga gifter som dessa alger skapar.

Kallställning av engreppsblandare går fint utan att ta isär något, men termostatblandare är som gjort för att misslyckas.

Själv har jag bara en tunna, men pappa har bakom bastun en rostfri tank. De behöver tömmas och tvättas ibland men de funkar helt okej för tvättvaten.

Corre, har du testat det där RO-filtret, i så fall var? Verkar ju tyvärr inte klara mer än 2g/L vilket kanske funkar för TS längst upp i Bottenviken med lite tur (2-3g/L där).

Stora RO-anläggningar har jag skruvat en hel del och de fungerar bra (men är knappast underhållsfria), så det verkade ju fint med en hushållsmodell till sommarstugan också. Höll på att klicka på "köp" med detsamma. Men så såg jag specen för salthalt. Stugan ligger vid Ålands hav, och där är ju salthalten ungefär 5-6g/L. Så jag får väl fortsätta bära dunkar. Verkade lite för bra för att vara sant med en RO utan högtryckspump som klarar högre salthalter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.