3 871 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Pumpa vatten från grannens brunn?
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Hej!lars_stefan_axelsson skrev:Vi får nog fråga TS om "möjligheter att gräva själva" betyder att de har grävare själva/kan låna grävare av närstående, eller dylikt, eller om vi pratar om att hyra en maskin? Om det är det förra så är ju grävningen "gratis" om man inte räknar tiden (lite beroende på hur man tankar). Är det inte det, utan vi pratar om hyrd maskin så springer det som sagt snabbt iväg. (Man hittar en stenbumling där det är som sämst etc.)
Borrning är ju värre. Det är ju svårt att komma runt att köpa in den tjänsten (om TS drev brunnsborrningsföretag så hade hon(?) väl knappast frågat här), men man får som sagt en mycket bättre lösning, och slipper krångel med hundratals meter egen slang/rörledning, servitut, vattenbrist, tryckfall och allt annat. Tänkbart scenario: Man missar med återfyllningen på ett ställe och hej presto, så har en sten skavt hål på slangen om tio år eller så. Kul att hitta hålet på en 200m lång slang...
När jag skriver "gräva själva" menar jag att vi kan låna grävare ifrån släkt. Det finns maskiner på plats redan. Om vi inte gräver själva kan vi säkert få hjälp utav släktingar med själva arbetet också.
Poängen med att gräva för vatten på det här sättet, var att i samma kulvert dra bergvärme samtidigt. Ni kan läsa mer om just det i den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/varme...delar-pa-bergvarme-vad-kravs.html#post2305282
Det stämmer att vi bor i Västerbotten, Umeå närmare bestämt!
låter som de blir bättre att ha vattnet och energibrunnen på egna tomten, ska ni värma flera hus med bergvärmen så blir de flera hål att borra, sen en rörgrav på 200m med effektförlusten på varmvattnet.
så de bästa sättet enligt min mening är att om ni är flera som vill värma med bergvärme, borra samtidigt så borde ni få ett bättre pris eftersom de blir korta sträckor att flytta. och självklart borra efter vatten samtidigt
så de bästa sättet enligt min mening är att om ni är flera som vill värma med bergvärme, borra samtidigt så borde ni få ett bättre pris eftersom de blir korta sträckor att flytta. och självklart borra efter vatten samtidigt
Om nu något av detta var nybygge är bästa lösningen att isolera och bygga med lite kvalitet i detaljerna för ev befintligt kan man givetvis borra om det nu är så otroligt attraktivt. Verkar vara oerhört svårt att få det att gå in hos många.
Resonera och kalkylera gärna lite här kring distribution av värme vid de nivåer som är aktuella. Flis skulle kunna vara tänkbart det är högspänning i sammanhanget analogt med elsystem.
Resonera och kalkylera gärna lite här kring distribution av värme vid de nivåer som är aktuella. Flis skulle kunna vara tänkbart det är högspänning i sammanhanget analogt med elsystem.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Ja, vatten är ju en sak. Det går ju att köra genom lång ledning. Det är ju så jag får mitt eget vatten i kranen...GK100 skrev:
Fast även om jag faktiskt också får min värme genom ett rör i gatan så håller det ju inte 40-50⁰C ut från fjärrvärmeverket. Då hade det blivit kalla duschar. Och effektförlusterna i fjärrvärmenätet är ju inte heller att leka med (fast det är trevligt med isfria trottoarer på vintern). Så att köra bergvärme genom ett eget schakt så långt, det ser jag gärna kalkylen på från de av er som kan. Det låter inte riktigt rimligt i mina öron, men jag har haft fel förr...
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Borra egen brun!
Annars ska man passera mindre vägar mm och kan gräva bra på grönytorna så kan man lite snällt be om en gammal lyktstolpe av kommunen/ gatukontoret/energiverket och så kan man med lite hamrande knacka igenom stolpen under vägen. Sen bör man lägga i skyddsslang och det man ska dra igenom. En ful lösning som fungerar i de flesta fall.
Annars ska man passera mindre vägar mm och kan gräva bra på grönytorna så kan man lite snällt be om en gammal lyktstolpe av kommunen/ gatukontoret/energiverket och så kan man med lite hamrande knacka igenom stolpen under vägen. Sen bör man lägga i skyddsslang och det man ska dra igenom. En ful lösning som fungerar i de flesta fall.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Vi har egentligen tänkt välja frånluftsvärmepump och borra efter eget vatten, men då en utav parterna (en utav dessa som vi i så fall skulle dela bergvärme med) vill ha bergvärme, tänker de väl att det är ett sätt för oss alla att spara pengar. Men jag betvivlar att det blir fördelaktigt för oss att dra bergvärme och vatten 200 m...
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Klicka här för att svara