17 015 läst ·
28 svar
17k läst
28 svar
Pumpa in luft i expansionskärl
Sida 1 av 2
Mitt expansionskärl verkar vara helt utan luft. Förmodligen behöver det bytas. Men jag tänkte prova att pumpa in luft i det gamla innan jag byter.
Hur kan man på ett smart sätt lista ut hur mkt luft man ska pumpa in? Det är ju svårt att mäta volymen luft som man pumpar in.
Hur kan man på ett smart sätt lista ut hur mkt luft man ska pumpa in? Det är ju svårt att mäta volymen luft som man pumpar in.
Brukar vara förfyllt med luft, dvs. det ska fyllas med bestämmt tryck av luft innan man fyller på vatten. Tror inte man kan kringgå utan att tappa ut så mycket vatten att det blir trycklöst först. Om det är hål på membranet bör det komma ut vatten när dhu trycker på luftpåfyllningen.
Om man kunde mäta volymen luft som man pumpar in så borde det ju gå utmärkt att pumpa upp utan att tappa ut vatten. Men hur mäter man det? En tanke är ju att pumpa upp en annan tank med samma volym till dubbla trycket. Sedan kopplar man på den tanken expansionskärlet.
Du mäter trycket med tom behållare, krångla inte till det.
Men sitter det ingen tryckmätare monterad och vad är kärlet till för system.
Och börja med att trycka på ventilen för att se om det kommer vatten.
Kommer det vatten, trasig blåsa och byte.
Och så kollar du trycket i det nya kärlet innan det monteras, har du inget eget så åk till en mack där du pumpar bildäck.
Sedan finns det ju system med öppna expansionskärl och de har ju inga tryckmätare.
Men sitter det ingen tryckmätare monterad och vad är kärlet till för system.
Och börja med att trycka på ventilen för att se om det kommer vatten.
Kommer det vatten, trasig blåsa och byte.
Och så kollar du trycket i det nya kärlet innan det monteras, har du inget eget så åk till en mack där du pumpar bildäck.
Sedan finns det ju system med öppna expansionskärl och de har ju inga tryckmätare.
Det där förstod jag inte mkt av.
Poängen är alltså att jag vill vara restriktiv med att byta vatten i systemet. 50 år gamla stålrör
Börja då med att trycka på kärlets ventil, kommer det vatten = trasigt.O Olf Oggler skrev:
Men tycker du det är krångligt, har du ingen som kan hjälpa dig?
Ta en bild på kärlet och rören runt omkring, för det känns märkligt att det saknas en tryckmätare.
Det kommer inget vatten. Men det kan ju bero på att membranet täpper till.
problemet är ju att mäta volymen luft som man fyller kärlet med.
problemet är ju att mäta volymen luft som man fyller kärlet med.
Börja med att pytsa i lite luft och se vad som händer. Om du kan tömma ut luften genom bilventilen är antagligen blåsan fortfarande hel. Om det inte kommer ut något alls eller vatten så är blåsan trasig.
Man mäter inte volymen utan trycket i blåsan när du gjort systemet trycklöst.O Olf Oggler skrev:
Men åter igen, varför inget svar på om det finns tryckmätare och kanske en bild.