Jag funderar på att sätta in en toalett i en ekonomibyggnad som ligger ett par meter lägre än gårdens trekammarbrunn, och på knappt 100 meter avstånd. Istället för att installera en helt egen avloppsanläggning, och behöva betala för en dyr tömning varje år trots att det kommer att bli väldigt lite i den, så funderar jag på lösningar för att få avloppsvattnet till det befintliga systemet. Trots allt så är det ju inte tal om någon total ökning av kapaciteten, utan bara om att så att säga installera en toalett till som hamnar för djupt för självfall. Finns det ekonomiskt rimliga lösningar? Jag vet att man gör så mellan öar i Grekland, men nu pratar jag om något BILLIGT alternativ.
Sök på LTA, finns olika modeller från olika tillverkare. Används för att pumpa avlopp från en fastighet som ligger lägre än det kommunala nätet. Huruvida det finns för rimliga pengar kan jag dock inte svara på.
Jag skulle undersökt ifall en toalettkvarn/avloppspump kan räcka dels för att du slipper ha så grovt avloppsrör samt priset..Altaböke skrev:
Jag funderar på att sätta in en toalett i en ekonomibyggnad som ligger ett par meter lägre än gårdens trekammarbrunn, och på knappt 100 meter avstånd. Istället för att installera en helt egen avloppsanläggning, och behöva betala för en dyr tömning varje år trots att det kommer att bli väldigt lite i den, så funderar jag på lösningar för att få avloppsvattnet till det befintliga systemet. Trots allt så är det ju inte tal om någon total ökning av kapaciteten, utan bara om att så att säga installera en toalett till som hamnar för djupt för självfall. Finns det ekonomiskt rimliga lösningar? Jag vet att man gör så mellan öar i Grekland, men nu pratar jag om något BILLIGT alternativ.
https://www.vvsochbad.se/sfa-saniflo-silence-avloppspump-387872
Skulle snegla på en förbränningstoalett. Snabbt och enkelt.
Kanske inte billigast.
Kanske inte billigast.
Altaböke skrev:
Ja det borde räcka efter TS beskrivning..F fribygg skrev:
Tog bara en för att väcka idén som många inte vet om, kanske finns det till o med starkare ifall det behövs!
För den fungerar finfint med pemslang..
Nu ska man vara väldigt försiktig med att pumpa avlopp till en 3 - kammarbrunn. Pumpen mal sönder allt till en välling med väldigt småpartiklar. En 3 - kammarbrun ska ha så stora delar som möjligt till sig. Det beror på att med välling så kommer dom små partiklarna att flyta runt och gå ut till infiltraionen, med påföljd att infiltrationsslangarna kan sätta igen sig och det är inte bra.
Sen det med att sätta en toa i en annan byggnad, har du enskilt vatten/avlopp så kanske det kan gå. Har du kommunalt så kommer kommunen at debitera en anslutningvagift på kanske 100 - 200 kkr.
Oavsett det med eget och sätta egen 3 -kammare så måste du ha bygglov för det och en kostnad. Men klart ingen fråga inget svar, om inte någon granne hakar upp sig.
Sen det med att sätta en toa i en annan byggnad, har du enskilt vatten/avlopp så kanske det kan gå. Har du kommunalt så kommer kommunen at debitera en anslutningvagift på kanske 100 - 200 kkr.
Oavsett det med eget och sätta egen 3 -kammare så måste du ha bygglov för det och en kostnad. Men klart ingen fråga inget svar, om inte någon granne hakar upp sig.
En annan aspekt som kanske kan vara relevant - fundera på om anslutningen är anmälnings- eller tillståndspliktig. Det kan till och med vara så att det ställs nya krav på dimensioneringen - reglerna är på många sätt rätt fyrkantiga.
Om du frågar kommunen så kommer dom troligen säga att 3-kammarbrunnen måste öka i kapacitet med 5 PE för en ytterligare toalett - dvs. ny större 3-kammarbrunn, ökad yta i infiltreringsyta/markbädd i motsvarande grad etc. och förstås ny avloppstillstånd för hela klabbet - det oavsett om det är 0-5 personer som sedan använder toaletten i ekonomibyggnaden.
Detta är ett problem för folk som har Attefallstugor som de vill koppla in på befintlig avlopp för att kunna hyra ut dessa som egen bostad med kök och duschhörna... och så kommer också kommunerna att tänka för fastigheter i rimlig närhet kring storstäder, att finns det en toalett så är det snart människor som använder den - kanske inte med den nuvarande ägaren men nästa som ser en chans att hyra ut plats för utomlands-arbetare för sköna extrainkomster...
Medans i avfolkningsbyggderna så kanske man är mer flexibel i tänket...
Detta är ett problem för folk som har Attefallstugor som de vill koppla in på befintlig avlopp för att kunna hyra ut dessa som egen bostad med kök och duschhörna... och så kommer också kommunerna att tänka för fastigheter i rimlig närhet kring storstäder, att finns det en toalett så är det snart människor som använder den - kanske inte med den nuvarande ägaren men nästa som ser en chans att hyra ut plats för utomlands-arbetare för sköna extrainkomster...
Medans i avfolkningsbyggderna så kanske man är mer flexibel i tänket...
Redigerat:
Annars är ju detta en lösning, köp två:
https://www.jemfix.se/murbrukshink-20-l/1193/9025215/
Skall användningen vara liten så är det klart mest priseffektivt.
https://www.jemfix.se/murbrukshink-20-l/1193/9025215/
Skall användningen vara liten så är det klart mest priseffektivt.
Du får lägga en hundring var gång du går på toan, så efter 3 år har du de första hundra tusen sparade för att gräva en avloppslösning ;-)
Ett alternativ som förmodligen fungerar om du inte bor i tätort är en förbränningstoa (för tätort/detaljplanerat kan tillstånd behövas även för förbränningstoa numera - inte för avloppet i sig, utan för lukten vid förbränningen kan nå och besvära grannar när 2:an förbränns och därför skall dasset ritas i en situationsplan, höjden på skorstenen anges och över året den dominerande vindriktningen - och det kan bli att kommunen tillåter förbränningstoan på helt annan plats än du tänkt dig, om du skall få tillstånd...)
Ett alternativ som förmodligen fungerar om du inte bor i tätort är en förbränningstoa (för tätort/detaljplanerat kan tillstånd behövas även för förbränningstoa numera - inte för avloppet i sig, utan för lukten vid förbränningen kan nå och besvära grannar när 2:an förbränns och därför skall dasset ritas i en situationsplan, höjden på skorstenen anges och över året den dominerande vindriktningen - och det kan bli att kommunen tillåter förbränningstoan på helt annan plats än du tänkt dig, om du skall få tillstånd...)
Klicka här för att svara