Provtryckte två GV-slingor för första gången och är lite fundersam över resultatet. Jag följde anvisningarna från leverantör och gjorde således enligt följande recept.

1) "Tröck" upp till 3 bar, som snabbt sjönk till ca 2 bar och höll sig där under 30 minuter
2) Släppte snabbt till 0,5 bar som ökade till 0,6 bar.
3) Väntade ca 78 minuter och trycket gick till ca 0,58 bar

Inga synliga läckor på fördelarna och inget synligt på rören.

Diffen mellan 0,6 till 0,58 kan givetvis vara en oexakt manometer. Hur skulle ni tolka resultatet? 0,58 är högre än 0,5 och enligt definitionen på testet bör det vara tätt?

Hur vanligt är det att PEX slang har defekter och läcker små mängder vatten?

Om du använt en manometerklocka som är 15-20cm i diameter kanske du har en rimlig chans att se så små skillnader som 0,02bar. Glöm en så liten skillnad!

Jag skulle säga att ditt system är tätt, #1 och #2 funkar precis som det ska, kanske borde du hålla #3 lite längre än bara 78 minuter? Jag brukar låta systemet vara längre än så.

Min manometer är liten, typ 4-5 cm i diameter, så jag glömmer skillnaden. Jag ska göra en längre provtryckning idag efter jag har införskaffat en ny packning till anslutningen mellan tappvatten och påfyllningskranen på fördelaren. Tackar för en snabbt svar som vanligt!

Nu har jag haft systemet trycksatt i 48 timmar. Initialt steg trycket till 0.6 bar, nu är det nere på 0.4 bar. Det betyder att det inte är särskilt tätt eller hur. Fast jag misstänker att det är anslutningen mellan fördelaren och min påfyllningsgrunka som läcker något. Men jag kan inte se något läckage nånstans. Hur troligt är det att slangen i golvet är defekt? Hur mycket vatten motsvarar 0.2 bar när det ligger totalt 90 meter slang?

Edit: Värt att tillägga är att jag sett luft i slangen på ett antal ställen. Kan det påverka resultatet enligt ovan?

Trycket kan variera en hel del, blir slangen varmare sjunker trycket och tvärsom, tvärtemot vad man skulle kunna tro. Enligt Wirsbo är slangen tät om trycket stiger och ligger högre en kortare tid, så det verkar som om dom upplevt samma "problem".

Känner du dig osäker så ring Uponor och prata med supporten.

Luft i slangen kan påverka, värmeskillnader kan påverka. Jag har ibland också haft problem med att trycket faller men det har alltid berott på att jag haft dåliga ventiler att stänga av med.

Jag skulle gissa att det är tätt om du ser rätt karaktäristik, dvs att trycket stiger när du sänker till "normaltryck".

Mmm, det känns som att det är min påfyllningsmockpär som är boven i dramat. Eller rättare sagt kopplingen mellan den och påfyllningstappen på fördelaren. Den är lite avsmalnande inuti och packningen kan nog lätt sätta sig lite snett då. Tackar för all respons i frågan!

JohanKson skrev:
Mmm, det känns som att det är min påfyllningsmockpär som är boven i dramat. Eller rättare sagt kopplingen mellan den och påfyllningstappen på fördelaren. Den är lite avsmalnande inuti och packningen kan nog lätt sätta sig lite snett då. Tackar för all respons i frågan!
Du har väl en kran på fördelaren? Använd den! Jag brukar fylla på via ändstyckena (där avluftningen oftast sitter) och då använda de inbyggda ventilerna där.

Det finns en kran på ändstycket, men manometern sitter på min påfyllnadsgrunka så det måste vara öppet fram till den. Annars finns det inte så mycket tryck att mäta :D
Jag har just nu bara två slingor inkopplade och har således ingen annanstans att sätta manometern. När allt kopplas in kan jag kanske använda manometern nere i källaren för att kolla hela systemet.

Ett tips kan vara att spola igenom slingan med vatten ett bra tag för att få bort så mkt luft som möjligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.