Hej, fick bra, snabb hjälp för ett tag sedan med elinkoppling till en kompressor. Den funkar bra nu men nya fräscha 3-fas hanskar inkopplade, tack alla som hjälpte mig med det! d^_^b

Har dock fått tag på en större tank jag vill använda som extralager så att av/på begränsas. Jag skulle gärna vilja provtrycka den, det borde man väl kunna göra själv? Jag hade tänkt mig att vattenfylla tanken och sedan koppla tryckluft på nippeln och sedan höja till typ 25 bar. Då är det väl inte värre än att tanken spricker om något skulle hända?
Undrar dock om det finns något för gör det självare som gör att man kan höja trycket komtrollerat till 25 bar? Jag har bestämt för mig att jag såg en sorts handpump som användes på en liten ihopsvetsad kub på en svetsutbildning en gång? Killen jag såg använda den gick dock en högre kurs än vad jag gick och han gjorde just som jag beskrev innan, han fyllde kuben med vatten och pumpa upp trycket för hand (vet inte hur högt) och då såg man var han missat i svetsarna, där läckte det vatten.
Någon som vet om jag är ute och cyklar eller har alla hästa hemma :blushing:?

Risk att hästarna blir utan skötare. Skämt åsido tycker det låter väldigt farligt.
25 bar låter väldigt mycket. Hur stort tryck ger kompressorn? Är det en trycktank eller har du bara fått tag i en plåtburk? Godstjockleken är tjockare på en trycktank. Hur stor är ordinarie tank och kan du inte hitta en begagnad tank från tryckluftsbromsarna till en lastbil, Möjligheten finns ju att koppla ihop två eller tre tankar. Det konceptet finns ju t.o.m färdigt på lastbilarna.

Jag misstänker att om en sån tank inte klarar trycket så blir det nog inte bara en spricka, utan en STOOOOOR smäll.

:O

oops, såg inte att den skulle vattenfyllas. Men det är nog inge vidare trevligt om den inte klarar trycket. Men 25 bar lät ju väldigt mycket tycker jag.

Du är på rätt spår. Man fyller med vatten och handpumpar upp trycket (luft)
precis som du skriver. Vatten är en (i sort sett) inkompressibel vätska så
provtryckningen blir relativt odramatisk även om tanken spricker. Problemet
blir att hitta provtyckningsgrejer till rimlig kostnad. Det är väl inget man ser
särskilt ofta begagnat på blocket eller tradera.

Ridgid och Rems har provtryckningsutrustning för VVS.
Abatic Maskin (Numera Tools) i Ulvsunda hyr ut provtryckningsutrustning från Ridgid.
Abatic hittade jag genom att ringa till någon av Ridigids säljare.

Sedan har jag sett att det finns provtryckningsutrustning på blocket. Sökord Ridgid och Rems.

Provtryckare för golvvärme borde väl fungera? Bara man har rätt nipplar. Dom går ju och hyra på Ramirent och Cramo...

JanneL: Det är en äldre kompressortank, stor som en mindre garderob! Ingen plåtburk. Den är provtryckt upp till 25 bar men det var typ 15 år sedan.

corre skrev:
Provtryckare för golvvärme borde väl fungera? Bara man har rätt nipplar. Dom går ju och hyra på Ramirent och Cramo...
d^_^b

magnu skrev:
Ridgid och Rems har provtryckningsutrustning för VVS.
Abatic Maskin (Numera Tools) i Ulvsunda hyr ut provtryckningsutrustning från Ridgid.
Abatic hittade jag genom att ringa till någon av Ridigids säljare.

Sedan har jag sett att det finns provtryckningsutrustning på blocket. Sökord Ridgid och Rems.
d^_^b

Tackar! Ska kolla upp dessa. Som några redan sagt, det är inte trycket som är farligt, det är den expanderande volymen! Vatten expanderar inget då de går från 25 till 0 bar. Tryck*volym/temperatur=konstant juh :S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.