SSSS
Jag har lagt en golvvärmeslinga i mitt kök som jag ska provtrycka med vatten, kan någon hjälpa mig med exakt vilka delar som jag behöver skaffa, gärna i länkar till dom också.

Tänker provtrycka enligt https://www.uponor.se/handler/directdownload.ashx?did=B87D96B9BDBE468D85B5DDEEB6BD4688

Jag har bara en slinga med uponors 20x2mm golvvärmeslang, dvs ingen fördelare eller så utan bara två slangändar.

Tack på förhand!

Körde med deras kopplingssett mot deras dubbelnippel. Detta använde jag sedan för att bygga vidare mot blandningsventil och cirkpump senare.

Men iaf i ena dubbelnippeln blev det en muff som jag satte en kulventil på för vattenanslutning och i andra änden blev det en till muff med en bussning som förminskade ner till manometern.

Det jag gjorde (med fördelare). Jag monterade slangkopplingar för vanlig trädgårdsslang till slingan, mha lite diverse rördelar, även en kran i varje ände. I ena änden satte jag en T koppling, och en manometer (kostar några tior).

Sedan sätter man en slangkoppling på lämplig vattenkran i närheten, drar en trädgårdsslang därifrån. En slang från andra änden till ett avlopp.

Börja sedan med kranarna öppna i båda ändar. Spola igenom golvslingan. Låt returvattnet mellanlanda i en hink eller liknande innan det får rinna ned i en golövbrunn. När det slutar komma luft (efter typ 15 - 20 minuters spolande), så spola 5 - 10 minuter ytterligare.

Sedan kan du minska vattenflödet, och stäng till din kran på retursidan och tilloppskranen. Växelvis succesivt tills båda är stängda. Öppna tilloppet litet och fyll på försiktigt till manometern visar rätt tryck. Låt det stå enl. instruktionen, släpp ut lite tryck efter 30 minuter osv.

Manometern jag fick tag på hade gänga R8, T-kopplingen var R25 om jag minns rätt. Har för mig att jag blev tvungen att använda 3 eller 4 förminskningsnipplar för att komma ned till R8 från R25. Fick det inte tätt på första försöket, trycket läckte ut precis vid manometern.

SSSS
Hittade lite kopplingar på jobbet, har jag fattat principen???
Frågan är bara vad jag ska ha för övergångar att ansluta slangarna till mina kopplingar??

Det står air på manometern, funkar den ändå eller behöver man en som är specifikt för vatten?

Olika kopplingsdelar inklusive slangar, en manometer och rör med texten 1/4" och 3/8" för att visa storleken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Gå in på rinkabyrör och klicka fram till uponor golvvärme och kopplingar där hittar du deras kopplingssett som passar på slangen och sen längre ner hittar du nippeln som passar till slang kopplingarna.

Jag hade en manometer från min kompressor så din borde funka

SSSS
Tack för alla tips men blev att jag ringde en rörmokare som är hos oss nu och löser det istället.
Har inte tid att köpa fel kopplingar eller vänta på en internetbeställning då jag ska lägga golvet i helgen.

SSSS
Nu har dom varit hos mig och gjort täthetskontrollen, rörmokaren hade med sig en instruktion från Uponor och fyllde i ett protokoll. Först 1,5bar i 30 minuter och sedan sänkte han trycket till 0,75bar och så står det nu.

Såhär såg hans instruktion ut:

Diagram som visar täthetsprovning steg för Uponors PEX-rörssystem med instruktioner för tryck och tid.
Skapa konto

Efter att rörmokaren hade åkt började det gnaga i bakhuvudet att jag inte riktigt kände igen trycknivåerna så jag gick in på Uponors hemsida och kollade på deras egenkontroller, där står det något helt annat.

Dokument med instruktioner för tryck- och täthetskontroll med vätska för rörsystem, inklusive graf över tryck över tid.
Skapa konto

Efter lite googlande verkar dom har provryckt enligt en gammal instruktion:
http://www.uponornordic.com/arkiv/H..._Golvvarmesystem/5_130_ek_txthetsprovning.pdf

Ringde upp firman och dom sa att dom alltid gjorde sina täthetskontroller på det viset som dom hade gjort hos mig. Ville inte ställa massa krav på att dom skulle göra om det då jag har dålig koll på VVS. Känner mig alltid i ett underläge också när jag pratar med hantverkare.

Så behöver jag vara orolig iom detta? Om trycket inte sjunker tills i morgon borde det vara lugnt va?

Tryckmätare visar cirka 1,5 bar under täthetskontroll för VVS-arbete.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
SSSS
Mätaren stog på 0 nu när jag kom hem.... wtf! :banghead:
Kan det bero på luft i slangen? Tyckte inte att han spolade igenom den speciellt länge.....

SSSS
Tur att man anlitar proffs! Blir att göra det själv ist.

Installation av rör med dåligt monterat tejp och förband som indikerar amatörarbete.
Skapa konto

Jepp, de jobbar efter en gammal instruktion.
1,43 gånger beräkningstrycket ska det vara. Var några år sedan den föreskriften kom, så de behöver uppdatera sig lite.

En instruktion i den ädla konsten att använda gängtape kanske de behöver också

Krilleman
Frågan är ju vem som använder gängtape? Slöa gubbar!

Lin och locher tar säkert 20sekunder mer för att applicera...

• Gilla
lordi
  • Laddar…
SSSS
Nu har jag bytt ut gängtejpen mot lin och locher och gör ett nytt försök. Hade dock ingen koppling mot kranen som passade (vår vattenutkastare sitter via köket och det är ju utrivet )så jag fick bara upp trycket till 2,5bar. Sänker till 1,25 efter en halvtimme så får det stå så över natten...

En slang ansluten till kökskran med hjälp av en slangenhet och gängtejp, omgiven av ett kök.
Skapa konto

krilleman_215 skrev:
Frågan är ju vem som använder gängtape? Slöa gubbar!

Lin och locher tar säkert 20sekunder mer för att applicera...
Haha, slö gubbe här :)
Använder gängtejp ibland vid provisoriska anslutningar, och ibland på tryckluft mm. Det gäller att ha på lagom mycket, och använda tejp av bra kvalitet. Man känner direkt när man drar ihop om det blir bra, eller om det kommer att läcka.
I övrigt är det lin, eller "tandtråd" som gäller.

SSSS
Verkar som att det är tätt nu iaf. Nålen har inte rört sig under natten! 😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.