Ska provtrycka golvvärmeslang LK Pe-rt 16mm och tappvattenslang LK PE-X 16mm.
Förutsättningarna är sådana att jag måste trycka varje slinga för sig, ingen fördelare är monterad än och kan inte monteras än av olika skäl samt att vissa slingor ska gjutas in vid olika tillfällen. Med det sagt så undrar jag vilken lösning som bli billigast när det kommer till kopplingar eftersom dessa bara blir temporära och rören kommer kapas och monteras om vid ett senare tillfälle.
Har totalt 14 golvvärmeslingor och bara där är ju 28 kopplingar.

Finns det andra lösningar än denna https://www.hornbach.se/p/vatette-plast-kopplingssats-16x2-0-2-2-mm-forkromad-1873816/7305872/

Uppskattar alla tips.

A
Men fördelaren kan du väl montera ändå och proppa dom anslutningarna som du ansluter senare det är någ det billigaste och enklaste..

Rejäl skrev:
Men fördelaren kan du väl montera ändå och proppa dom anslutningarna som du ansluter senare det är någ det billigaste och enklaste..
Min VVSare ska koppla in allt och bygga central för golvvärme, vi ska installera ny fjärrvärme, dra om en jäkla massa ledningar osv så jag vet inte exakt var allt ska vara än så är inget alternativ. Jag står nu och ska flytspackla på måndag och måste trycka en del av ledningarna i helgen. Frågan kvarstår alltså om det finns något billigare alternativ än kopplingarna jag länkade ovan?

Eller finns det en ännu snålare version där man kan få loss och återanvända klämhylsan?:)

G goosen skrev:
Ska provtrycka golvvärmeslang LK Pe-rt 16mm och tappvattenslang LK PE-X 16mm.
Förutsättningarna är sådana att jag måste trycka varje slinga för sig, ingen fördelare är monterad än och kan inte monteras än av olika skäl samt att vissa slingor ska gjutas in vid olika tillfällen. Med det sagt så undrar jag vilken lösning som bli billigast när det kommer till kopplingar eftersom dessa bara blir temporära och rören kommer kapas och monteras om vid ett senare tillfälle.
Har totalt 14 golvvärmeslingor och bara där är ju 28 kopplingar.

Finns det andra lösningar än denna [länk]

Uppskattar alla tips.
Köp pushfit grejor. Man kan plocka bort dem och återanvända med hjälp av plast verktyget. https://www.vvsbutiken.nu/category.html/lk-uni-pushfit

Du kan då provtrycka en och en.

Men klämringarna är dom så dyra?
Muttrarna kan du ju återanvända, om du trycker slinga för slinga.

Se till att ha slangen vattenfylld men inte proppad när du flytspacklar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.