MrJay MrJay skrev:
Tryckluft gör under, vi har inte använt propplösare senaste 10 åren.
Det använder jag med om inte den gamla hederliga "vaskrensaren" funkar En blöt trasa att hålla för breddavloppet med & likaså en blöt trasa att täcka för så tätt det går där jag för ner munstycket på tryckluftpistolen & drar iväg några rejäla luftstötar! Hitintills har det fungerat klockrent & helt utan kemikalier. Fast det är ju när jag tänker efter en sanning med modifikation eftersom jag då & då häller ner lite YES i alla avlopp som handfat, diskho etc. Men som någon annan skrev så är ju väldigt mycket vunnet om man tänker sig för i köket med tex. stekflott. Det går rätt enkelt att spola ur stekpannan med varmvatten så det bara rinner ner i avloppet & försvinner för att efter en liten bit börjar svalna & stelna. Nä, torka ur så mycket det bara går & ha hårfällor i duschen tex. så är otroligt mycket vunnet! När det trots allt ändå börjar gå trögt, ja då drar vi tram tryckluftslangen genom huset & blåser där det kan behövas. Kanske bara haft flyt, men som sagt, hitintills har det funkat riktigt jävla bra!

Claes Sörmland
Pejda Pejda skrev:
Men som någon annan skrev så är ju väldigt mycket vunnet om man tänker sig för i köket med tex. stekflott. Det går rätt enkelt att spola ur stekpannan med varmvatten så det bara rinner ner i avloppet & försvinner för att efter en liten bit börjar svalna & stelna. Nä, torka ur så mycket det bara går & ha hårfällor i duschen tex. så är otroligt mycket vunnet!
Eller så är det inte det och detta bara handlar om spekulation, gissningar och den vanliga moralismen som genomsyrar vårt samhälle. Tron att det spelar roll vad man gör moraliskt är så starkt i vårt lutherskt genommarinerade samhälle. Det styr även alla oss som inte är troende. Ofta saknas helt empiriska data som stödjer denna typ av moralism. Kanske, kanske inte säger jag i väntan på riktig empiri.

• Gilla
  • Älska
pmd och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns kaliumhydroxid också som egentligen är ett bättre lut för ändamålet eftersom det ger rinnande såpa och inte fast tvål när det reagerar med fettet i avloppet
Används kaliumhydroxid i andra produkter än i propplösare (som den från Mudin)? Gärna i liknande form....

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Används kaliumhydroxid i andra produkter än i propplösare (som den från Mudin)? Gärna i liknande form....
Suck, det är väl som dom säger att:
- USA uppfinner
- Kina kopierar
- EU reglerar...

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Skruva isär vattenlås borde finnas i skolans läroplan, tex ingå i hemkunskapen.
Ja men behöver demontera lådor inte så jäkla kul. Den produkt vi använt funkade klockrent.

Någon som har vasken igen täppt och ansökt om lov?

• Haha
jahallåja och 1 till
  • Laddar…
Pejda Pejda skrev:
Det använder jag med om inte den gamla hederliga "vaskrensaren" funkar En blöt trasa att hålla för breddavloppet med & likaså en blöt trasa att täcka för så tätt det går där jag för ner munstycket på tryckluftpistolen & drar iväg några rejäla luftstötar! Hitintills har det fungerat klockrent & helt utan kemikalier. Fast det är ju när jag tänker efter en sanning med modifikation eftersom jag då & då häller ner lite YES i alla avlopp som handfat, diskho etc. Men som någon annan skrev så är ju väldigt mycket vunnet om man tänker sig för i köket med tex. stekflott. Det går rätt enkelt att spola ur stekpannan med varmvatten så det bara rinner ner i avloppet & försvinner för att efter en liten bit börjar svalna & stelna. Nä, torka ur så mycket det bara går & ha hårfällor i duschen tex. så är otroligt mycket vunnet! När det trots allt ändå börjar gå trögt, ja då drar vi tram tryckluftslangen genom huset & blåser där det kan behövas. Kanske bara haft flyt, men som sagt, hitintills har det funkat riktigt jävla bra!
Tryckluft fungerar bara om stoppet sitter nära golvbrunnen. Det kommer ju ledningar från andra ställen och om stoppet sitter längre ut så blåser luften bara ut på något annat ställe.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så nu börjar vi se marknadens svar på den statliga regleringen av propplösare. Det blev en dyrare och sämre produkt med ökad miljöbelastning som tog kaustiksodans plats i hyllan, som så ofta när staten går in och reglerar:

Hylla med rengöringsprodukter inklusive Häxan propplösare 750 g och Gripen avloppsrens, samt prisetiketter för propplösare och rengöringsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad består då denna produkt av?

Ja man flyttade sig ned på lutligans pH-skala och byggde en produkt på en blandning av natriumkarbonat (målarsoda), natriumsilikat och en mindre mängd (<5%) natriumhydroxid. Till detta la man 2,2’,2’’ -nitrilotrietanol, etoxylerad och propoxylerad (Alkoxylerad amin). Detta är ytaktiva ämnen (tensider) med hydrofoba svansar. Vi känner igen denna produkts sammansättning från de särskilda tvättmedel som säljs som "målartvätt" i färghandeln. De är bra på att avfetta, tydligen även insidan av avloppsrör.

Redigerat:
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
Tur att jag bunkrat Kaustiksoda.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tur att jag bunkrat Kaustiksoda.
Kaustiksoda är väl inte förbjuden? Alltså den rena substansen NaOH, natriumhydroxid.

En flaska Fixor Kaustiksoda 100% NaOH, natriumhydroxid, 750g, till salu på Hornbachs webbplats för 94,95 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Kaustiksoda är väl inte förbjuden? Alltså den rena substansen NaOH, natriumhydroxid.

[bild]
Nej, bara att säljas som "propplösare".

• Gilla
  • Wow
pmd och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:

[bild]
Inte än...

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Kaustiksoda är väl inte förbjuden?
Nä, men i praktiken försvann den från de flesta(?) butikshyllor samtidigt som propplösaren...

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
TRJBerg
C cpalm skrev:
Nä, men i praktiken försvann den från de flesta(?) butikshyllor samtidigt som propplösaren...
Finns att köpa online i 3 kg dunkar. (Äv 1 kg.)

Where? 😎

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.