Hej alla kunniga!

Jag har ett vattenrör som går tvärs igenom min källare. Vattenröret leder till ett utkast i mitt garage. Nu håller jag på att renovera i källaren och vattenröret är ivägen. På sikt ska det flyttas men just nu vill jag bara kapa av röret och proppa igen det. Min fråga är: Hur gör jag och vad behöver jag för material och verktyg?

Som ni ser på bilden så är röret 27 mm brett.

Det jag skulle vilja göra är ju att kapa röret och sedan med rörtång skruva loss detta från "böjen" och skruva i någon form av plugg. Är det rätt tänkt? Jag hittade någon plugg (R20) på Jula. Passar den? Det är viktigt att jag har rätt grejer och lyckas med det här; annars kan jag ju inte slå på vattnet igen.

Kan jag proppa det här röret på ett annat sätt än genom att tillföra en plugg i "böjen"? Exempelvis genom att kapa röret på ett visst ställe och därifrån proppa röret.

Proppen på jula
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...amringar-nipplar-och-bussningar/propp-452268/

• En skjutmått mäter en gammal, målad rörledning nära en vit vägg och ett hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörguide är ett bra hjälpmedel, tex,
https://www.vvsbutiken.nu/category.html/storleks-guide-for-ror-dim-golvvarme-vattenburen

Diameter yttre ~27mm = 3/4" = R20 = DN20 = G20

Edit:
Ja, du kan såga av röret å sen gänga ur rörstumpen ut böjen.
Du lär behöva två stora rörtänger för att få loss rörstumpen, den lär sitta hårt i böjen.

I länken till proppen är någonting fel, står att det är invändig gänga, men bilden visar utvändig gänga.

• Gilla
Filip_uppland
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
[länk]

Edit:
Du lär behöva två stora rörtänger för att få loss rörstumpen, den lär sitta hårt i böjen.

I länken till proppen är någonting fel, står att det är invändig gänga, men bilden visar utvändig gänga.
Tack Demmpa! Det är ju lite nervöst. Om jag väl sågat av röret så finns det ju ingen återvändo.

Jag var på biltema idag och köpte en propp, två rörtänger och en gasolbrännare. Jag läste att man kan behöva värma upp kopplingarna om det är galvaniserat.

tog lite nya bilder. Ser det ut att vara rätt propp tycker du?
Demmpa Demmpa skrev:
[länk]

Edit:

Tack

• Skjutmått används för att mäta diameter på ett rör, i någons hand.
    Skapa konto
  • En hand skruvar på ett gammalt rör med flagnad färg mot en vit vägg.
    Skapa konto
  • Skjutmått mäter metallföremål, verktyg, precision, teknik, manuell, ingen bakgrundsinformation, fokus på mätning.
    Skapa konto

Bästa svaret

Det är rätt propp.

Smörj gängan på proppen med tex Locherpasta eller Unipak.
Linda på lite lin, åt rätt håll, ska typ bara fylla gängorna upp till toppen på gängan.
Smörj linet
Skruva i pluggen, behöver inte dra stenhårt, det är linet som är själva tätningen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.